HAO3PK19TKU Harjoittelu 4, 5 op *** (5op)
Toteutuksen tunnus: HAO0305A11H-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.09.2018 - 21.09.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.04.2019 - 17.05.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
- Kampus
- Turku
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus
- Opettajat
- Ulla Niittyinperä
- Riia Lamminmäki
- Ajoitusryhmät
- KIVA (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- KISA (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
G41vtkG41vtk
- Pienryhmät
- KIVA
- KISA
- Opintojakso
- HAO0305A11H
Toteutukselle HAO3PK19TKU Harjoittelu 4, 5 op *** HAO0305A11H-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Sisällön jaksotus
Harjoittelun ohjeistus 5. lukukaudella elokuussa, harjoittelun haku -työpaja syys-lokakuussa (harjoittelun hakuajat yleensä lokakuussa). Ennen tätä opintojaksoa opiskelija on suorittanut harjoittelut 1-3 lukukausilla 3.-5. sekä useita tulkkauksen/opetuksen opintojaksoja sekä opiskellut suomen kieltä, viittomakieltä sekä erilaisia kommunikaatiomenetelmiä. Käytännön harjoittelua jatketaan Harjoittelun 4 jälkeen vielä Harjoittelussa 5 tulevalla 8. lukukaudella sekä muissa opintojaksoissa.
________________________________________________________________________________
Vaiheet:
1. ohjeistus
2. harjoittelupaikan etsintä ja harjoittelusopimuksen tekeminen
3. harjoittelu työelämässä + oppimispäiväkirja + yhteydenpito lehtoriin ja ohjauskeskustelu
4. kooste oppimispäiväkirjasta
5. harjoittelun purkukeskustelu
_________________________________________________________________________________
Opintojakso alkaa ohjeistuksella, jonka jälkeen opiskelija etsii harjoittelupaikan omalta suuntautumisalaltaan ja huolehtii harjoittelusopimuksen tekemisestä harjoittelupaikan kanssa (ja tutustuu annettuun oheiskirjallisuuteen). Harjoittelusopimus palautetaan ohjaavalle lehtorille ennen harjoittelun alkua. Opiskelija suorittaa käytännön harjoittelun osuuden harjoittelupaikassa sekä DiakOpissa. Harjoittelun aikana opiskelijan tulee pitää yhteyttä ohjaavaan lehtoriin joko sähköpostilla, verkkoalustalla tai puhelimitse ja osallistua yhteiseen ohjauskeskusteluun harjoittelun työelämäohjaajan ja mahdollisesti mukaan kutsutun ohjaavan lehtorin kanssa. Harjoittelun aikana opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa, josta hän tekee koosteen ja palauttaa sen sovitusti arvioitavaksi ohjaavalle lehtorille sekä harjoittelupaikkaan. Harjoittelun jälkeen opiskelija osallistuu purkukeskusteluun ohjaavan lehtorin kanssa. Purkukeskustelussa on 100% läsnäolovelvollisuus.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa tulkata työparina tai tulkkiringissä erilaisissa tilanteissa ohjaajan tukemana
- osaa käyttää tulkin tai viittomien opettajan ammatillisia työmenetelmiä
- osaa toimia moniammatillisissa opiskelu- ja asioimistulkkauksen ympäristöissä
- osaa arvioida työympäristön kehittämistarpeita
- osaa työskennellä tavoitteellisesti ja reflektiivisesti
- tunnistaa roolinsa esteettömyyden edistäjänä
- osaa arvioida omaa ammatillista osaamistaan
Sisältö
Ydinsisällöt
- paritulkkaus, tulkkirinki tai opetus
- tiimityö
- DiakOppi
- moniammatilliset työyhteisöt
- opiskelutulkkausympäristö
- asioimistulkkausympäristö
- reflektointi
- esteettömyys
Aika ja paikka
Huhti-toukokuu, lukujärjestyksen mukaisesti.
Oppimateriaalit
Kielten välinen tulkkaus:
Hale, S. (2007). Community Interpreting.
Harrington, F. J. ja Turner, G. (2001). Interpreting Interpreting. Coleford: Douglas McLean.
Metzger, M. ja Fleetwood, E. (toim.) (2007). Translation, Sociolinguistic, and Consumer Issues in Interpreting (Studies in Interpretation Series, Vol. 3). Washington: Gallaudet University Press.
s. 3-70, 159-220.
_____________________________________________________________________________
Kielensisäinen tulkkaus:
Huuhtanen, K. (toim.) (2012). Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiomenetelmät Suomessa. Helsinki: Kehitysvammaliitto.
s. 92-148.
Lindblom-Ylänne, S. ja Nevgi, A. (2009). Yliopisto-opettajan käsikirja. Helsinki: WSOYpro.
Luvut 7, s. 138 – 155 ja 9 s. 194 – 236.
Opetusmenetelmät
Kurssi sisältää harjoittelua ja oppimistehtäviä.
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija:
- osaa tulkata työparina tai tulkkiringissä erilaisissa tilanteissa ohjaajan tukemana
- osaa käyttää tulkin tai viittomien opettajan ammatillisia työmenetelmiä
- osaa toimia moniammatillisissa opiskelu- ja asioimistulkkauksen ympäristöissä
- osaa arvioida työympäristön kehittämistarpeita
- osaa työskennellä tavoitteellisesti ja reflektiivisesti
- tunnistaa roolinsa esteettömyyden edistäjänä
- osaa arvioida omaa ammatillista osaamistaan.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssi sisältää harjoittelua ja työelämäyhteistyötä, sekä harjoittelua DiakOpissa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei ole.
Kansainvälisyys
Ei ole.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin laajuus on 5 op. Opiskelijan työmäärä on keskimäärin 26 h 40 min/opintopiste. Harjoittelu työelämässä ja DiakOpissa yhteensä 85 h, josta saa olla demotulkkausta maksimissaan 10h. Lisäksi muut kurssiin kuuluvat oppimistehtävät.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty / hylätty.
Esitietovaatimukset
Mahdollinen työkokemus tulkkausalalta.
Lisätiedot
Kurssin osat:
-Harjoitteluhakemuksen, tulkkausnäytteiden ja harjoittelusopimusten tekeminen
-Oheiskirjallisuuteen perehtyminen
-Harjoittelu DiakOpissa (kielensis. tulkkaus: DiakOpissa opetusta, kielten väl. tulkkaus: DiakOpissa tulkkausta)
-Harjoittelu työelämässä valinnan mukaan joko kielensisäisen tulkkauksen ja pedagogiikan alalla tai kielten välisen tulkkauksen alalla.
-Yhteydenpito ohjaavaan lehtoriin sähköpostitse ainakin kaksi kertaa harjoittelun aikana (harjoittelun sujuminen ja eteneminen), palautekeskustelu opiskelijan ja ohjaajan kesken (opiskelija ja ohjaaja samassa paikassa) ja lehtorin mukaan kutsuminen keskustelun päätteeksi, jos mahdollista (AC, Skype, puhelin).
-Oppimispäiväkirjan pitäminen koko harjoittelun ajan
-Oppimispäiväkirjan kooste, pituus n. 5 tekstisivua, joka palautetaan arvioitavaksi vastaavalle lehtorille sekä luettavaksi työelämän harjoittelun ohjaajalle
-Harjoittelun purkukeskustelu ja siihen valmistautuminen