AUT01PS19HKI (SOSKIR) Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5op)
Toteutuksen tunnus: AUT0105A15S-3016
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2019 - 18.03.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 16.09.2019 - 11.10.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 150
- Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Opettajat
- Hanna Rautio
- Anna Liisa Karjalainen
- Ajoitusryhmät
- A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
A47sosdA47sosd
-
A47sosnA47sosn
- Pienryhmät
- A
- B
- Opintojakso
- AUT0105A15S
Toteutukselle AUT01PS19HKI (SOSKIR) Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus AUT0105A15S-3016 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa kehittää omia vuorovaikutustaitojaan eettisesti sensitiiviseen, ihmisoikeuksiin sitoutuvaan vuorovaikutustyöhön erilaisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
- ymmärtää kohtaamisen ja toiminnan lähtökohtana asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänkerran ja -kokemukset
- osaa ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät asiat haastavien asiakasryhmien kanssa
- osaa toimia ryhmässä ja tuntee ryhmädynamiikkaa
- osaa reflektoida omaa toimintaansa ja vuorovaikutustaitojaan
Sisältö
- vuorovaikutustaidot ja alan ammattietiikka
- moninainen ja monikulttuurinen asiakkuus
- ryhmätoiminta
- työturvallisuuden perusteet
- ammatillinen reflektiotaito
Aika ja paikka
Ajoitus ryhmän lukujärjestyksessä
Oppimateriaalit
1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Helsinki: Edita.
2. Toinen seuraavista
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen (1.-3. p.). Helsinki: Edita : Suomen psykologiliitto.
Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
Tehtävissä käytetään myös YHT 1 opintojakson ammattietiikan oppimateriaalia
Opetusmenetelmät
Opintojakson lähituntien aiheet: Johdanto ammatilliseen vuorovaikutukseen, Viestintä ja vuorovaikutus,Vuorovaikutus ryhmässä, Haastavat vuorovaikutustilanteet ja haastavan asiakkaan kohtaaminen.
Tehtävät:
1. Tiimitehtävä asiakasvuorovaikutuksesta: Tiimitehtävässä opiskelijat tarkastelevat case-kuvausten kautta ammatillista kohtaamista eri näkökulmista. Kirjallisen, lähteisiin pohjautuvan tiimitehtävän lisäksi opiskelijat tuottavat pienryhmässä seminaariin keskustelun alustukseksi esityksen (esim. video, draama case-kuvauksesta). Seminaarissa kohtaamisen ja ammatillisen vuorovaikutuksen ydinsisällöt kootaan yhteen ja tarkastellaan casien kautta vuorovaikutustilanteita kokonaisvaltaisesti..
2. Tiimitehtävä Vuorovaikutuksesta ryhmässä: Tehtävässä tarkastellaan lähteisiin peilaten oman pienryhmän toimintaa ja ryhmädynamiikan ilmiöitä oppimistehtävän aikana.
Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus -opinnot edellyttävät lähiopetukseen osallistumista sekä oppimistehtävien työstämistä ryhmissä ja tehtäväohjaukseen sekä seminaariin osallistumista. Opetuksesta poissaolo edellyttää korvaavia tehtäviä, seminaaria ei voi tehtävällä korvata.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa ennen jaksoa käydyn HOPS-keskustelun mukaan.
Tentti 3 kirjaa
1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Helsinki: Edita.
2. Sundell, L. (2014). Työkaverina pelko: Väkivaltariskien ennakointi ja hallinta. Jyväskylä: PS-Kustannus.
3. Toinen seuraavista
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen (1.-3. p.). Helsinki: Edita : Suomen psykologiliitto.
Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
Lisätiedot
AHOT: AUT0105A15S, Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5 op)
- Mikäli opiskelija hakee AHOTia aiemman osaamisen perusteella ja sitä ei hyväksytä, hän suorittaa opintojakson MyDiakissa ilmenevällä vaihtoehtoisella suoritustavalla saman lukukauden aikana.
RYHMÄYTYMINEN: pienryhmätyöskentely alkaa heti aloitusluennolla, joten osallistuminen on välttämätöntä.