Skip to main content

Encounters and professional interaction (5cr)

Code: AUT0105A15S-3016

General information


Enrollment
01.03.2019 - 18.03.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
16.09.2019 - 11.10.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 150
Degree programmes
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
Teachers
Hanna Rautio
Anna Liisa Karjalainen
Scheduling groups
A (Size: 0 . Open UAS : 0.)
B (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
A
B
Course
AUT0105A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Encounters and professional interaction AUT0105A15S-3016. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Objective

Opiskelija
- osaa kehittää omia vuorovaikutustaitojaan eettisesti sensitiiviseen, ihmisoikeuksiin sitoutuvaan vuorovaikutustyöhön erilaisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
- ymmärtää kohtaamisen ja toiminnan lähtökohtana asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänkerran ja -kokemukset
- osaa ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät asiat haastavien asiakasryhmien kanssa
- osaa toimia ryhmässä ja tuntee ryhmädynamiikkaa
- osaa reflektoida omaa toimintaansa ja vuorovaikutustaitojaan

Content

- vuorovaikutustaidot ja alan ammattietiikka
- moninainen ja monikulttuurinen asiakkuus
- ryhmätoiminta
- työturvallisuuden perusteet
- ammatillinen reflektiotaito

Location and time

Ajoitus ryhmän lukujärjestyksessä

Materials

1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Helsinki: Edita.
2. Toinen seuraavista
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen (1.-3. p.). Helsinki: Edita : Suomen psykologiliitto.
Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
Tehtävissä käytetään myös YHT 1 opintojakson ammattietiikan oppimateriaalia

Teaching methods

Opintojakson lähituntien aiheet: Johdanto ammatilliseen vuorovaikutukseen, Viestintä ja vuorovaikutus,Vuorovaikutus ryhmässä, Haastavat vuorovaikutustilanteet ja haastavan asiakkaan kohtaaminen.
Tehtävät:
1. Tiimitehtävä asiakasvuorovaikutuksesta: Tiimitehtävässä opiskelijat tarkastelevat case-kuvausten kautta ammatillista kohtaamista eri näkökulmista. Kirjallisen, lähteisiin pohjautuvan tiimitehtävän lisäksi opiskelijat tuottavat pienryhmässä seminaariin keskustelun alustukseksi esityksen (esim. video, draama case-kuvauksesta). Seminaarissa kohtaamisen ja ammatillisen vuorovaikutuksen ydinsisällöt kootaan yhteen ja tarkastellaan casien kautta vuorovaikutustilanteita kokonaisvaltaisesti..
2. Tiimitehtävä Vuorovaikutuksesta ryhmässä: Tehtävässä tarkastellaan lähteisiin peilaten oman pienryhmän toimintaa ja ryhmädynamiikan ilmiöitä oppimistehtävän aikana.
Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus -opinnot edellyttävät lähiopetukseen osallistumista sekä oppimistehtävien työstämistä ryhmissä ja tehtäväohjaukseen sekä seminaariin osallistumista. Opetuksesta poissaolo edellyttää korvaavia tehtäviä, seminaaria ei voi tehtävällä korvata.

Completion alternatives

Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa ennen jaksoa käydyn HOPS-keskustelun mukaan.
Tentti 3 kirjaa
1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Helsinki: Edita.
2. Sundell, L. (2014). Työkaverina pelko: Väkivaltariskien ennakointi ja hallinta. Jyväskylä: PS-Kustannus.
3. Toinen seuraavista
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen (1.-3. p.). Helsinki: Edita : Suomen psykologiliitto.
Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.

Further information

AHOT: AUT0105A15S, Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5 op)
- Mikäli opiskelija hakee AHOTia aiemman osaamisen perusteella ja sitä ei hyväksytä, hän suorittaa opintojakson MyDiakissa ilmenevällä vaihtoehtoisella suoritustavalla saman lukukauden aikana.
RYHMÄYTYMINEN: pienryhmätyöskentely alkaa heti aloitusluennolla, joten osallistuminen on välttämätöntä.

Go back to top of page