Siirry suoraan sisältöön

LUO01PS19HKI (SOSKIR) Luovuus voimavarana (4op)

Toteutuksen tunnus: LUO0104A15S-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2019 - 18.03.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.10.2019 - 08.11.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 150
Koulutus
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettajat
Eija Pehkonen
Marianne Neuvonen
Ryhmät
A47sosd
A47sosd
A47sosn
A47sosn
Opintojakso
LUO0104A15S

Toteutukselle LUO01PS19HKI (SOSKIR) Luovuus voimavarana LUO0104A15S-3016 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Sisällön jaksotus

Orientaatio ja opetus, itsenäinen verkkotyöpaja ja oppimistehtävä (ohjausharjoitus) ryhmätehtävänä.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa tunnistaa oman luovuutensa ja voimavaransa sosiaali- ja kirkon alan työssä
- tietää luovia taidelähtöisiä ja toiminnallisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

Sisältö

- luovan ja taidelähtöisen työskentelyn lähtökohdat
- taidelähtöiset menetelmät
- oman toimijuuden tarkastelu

Aika ja paikka

Suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen ja tekemällä opintojakson tehtävät (ohjeet Moodle verkkoalustalla).

Oppimateriaalit

Kaikille yhteinen pakollinen teos:
Karjalainen, A L. (2019). (toim.) Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Keuruu: PS-Kustannus.
Saatavuus Diakin kirjastossa.
Saatavuus verkkoaineistona
Valinnainen teos (yksi seuraavista):
•Känkänen, P. (2013). Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa: Kohti tilaa ja kokemuksia. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
•Jansson, S., & Rantala, P. (2013). Taiteesta toiseen: Taidelähtöisten menetelmien vaikutuksia. Rovaniemi: Lapin yliopisto.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
•Rusanen, S., Kuusela, M., Rantakorpi, K. & Torkki, K.(2014). Musta tuntuu punaiselta: Kuvataiteellinen toiminta varhaisiässä. Helsinki: Lasten keskus: Kirjapaja.
Saatavuus Diakin kirjastossa

Opetusmenetelmät

Tavoitteet
Opiskelija
-osaa tunnistaa oman luovuutensa ja voimavaransa sosiaalialan työssä
-tutustuu luoviin, taidelähtoisiin ja toiminnallisiin menetelmiin
-saa valmiuksia hyödyntää luovuuttaan ja voimavarojaan asiakastyössä ja työyhteisöissä
-saa valmiuksia suunnitella ja ohjata taidelähtöistä ja luovaa toimintaa asiakastyössä
- ymmärtää ohjaustoiminnan eettiset lähtökohdat

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelija voi suorittaa oppimistehtävänä tehtävän ohjausharjoituksen harjoittelu- ja työelämän ympäristössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksossa ei ole tenttejä.

Kansainvälisyys

Vastaava osaaminen voidaan suorittaa kv opintoina.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Oppimistehtävän voi suorittaa yksilö-, pari- tai ryhmätehtävänä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnot sisältävät lähiopetuksen lisäksi itsenäistä työskentelyä ja ryhmätyöskentelyä (opiskelumateriaaleihin perehtyminen, verkkopajat, verkkokeskustelut, ohjausharjoitus).

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Diakin yleiset arviointikriteerit
hyväksytty/täydennettävä

Lisätiedot

Opintojen tarkemmat ohjeet Moodlessa. Opintojen suorittaminen edellyttää osallistumista opetukseen.
AHOT DIAK:in ohjeistuksen mukaan Ahot vastaava lehtori Sirpa Ylönen
Ei edellytä aiemmin hankittua osaamista. Voi suorittaa avoin amk opintoina.

Siirry alkuun