LUO01PS19HKI (SOSKIR) Luovuus voimavarana (4op)
Toteutuksen tunnus: LUO0104A15S-3016
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2019 - 18.03.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.10.2019 - 08.11.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 150
- Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Opettajat
- Eija Pehkonen
- Marianne Neuvonen
- Ryhmät
-
A47sosdA47sosd
-
A47sosnA47sosn
- Opintojakso
- LUO0104A15S
Toteutukselle LUO01PS19HKI (SOSKIR) Luovuus voimavarana LUO0104A15S-3016 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Sisällön jaksotus
Orientaatio ja opetus, itsenäinen verkkotyöpaja ja oppimistehtävä (ohjausharjoitus) ryhmätehtävänä.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa tunnistaa oman luovuutensa ja voimavaransa sosiaali- ja kirkon alan työssä
- tietää luovia taidelähtöisiä ja toiminnallisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
Sisältö
- luovan ja taidelähtöisen työskentelyn lähtökohdat
- taidelähtöiset menetelmät
- oman toimijuuden tarkastelu
Aika ja paikka
Suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen ja tekemällä opintojakson tehtävät (ohjeet Moodle verkkoalustalla).
Oppimateriaalit
Kaikille yhteinen pakollinen teos:
Karjalainen, A L. (2019). (toim.) Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Keuruu: PS-Kustannus.
Saatavuus Diakin kirjastossa.
Saatavuus verkkoaineistona
Valinnainen teos (yksi seuraavista):
•Känkänen, P. (2013). Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa: Kohti tilaa ja kokemuksia. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
•Jansson, S., & Rantala, P. (2013). Taiteesta toiseen: Taidelähtöisten menetelmien vaikutuksia. Rovaniemi: Lapin yliopisto.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
•Rusanen, S., Kuusela, M., Rantakorpi, K. & Torkki, K.(2014). Musta tuntuu punaiselta: Kuvataiteellinen toiminta varhaisiässä. Helsinki: Lasten keskus: Kirjapaja.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Opetusmenetelmät
Tavoitteet
Opiskelija
-osaa tunnistaa oman luovuutensa ja voimavaransa sosiaalialan työssä
-tutustuu luoviin, taidelähtoisiin ja toiminnallisiin menetelmiin
-saa valmiuksia hyödyntää luovuuttaan ja voimavarojaan asiakastyössä ja työyhteisöissä
-saa valmiuksia suunnitella ja ohjata taidelähtöistä ja luovaa toimintaa asiakastyössä
- ymmärtää ohjaustoiminnan eettiset lähtökohdat
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija voi suorittaa oppimistehtävänä tehtävän ohjausharjoituksen harjoittelu- ja työelämän ympäristössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksossa ei ole tenttejä.
Kansainvälisyys
Vastaava osaaminen voidaan suorittaa kv opintoina.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Oppimistehtävän voi suorittaa yksilö-, pari- tai ryhmätehtävänä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnot sisältävät lähiopetuksen lisäksi itsenäistä työskentelyä ja ryhmätyöskentelyä (opiskelumateriaaleihin perehtyminen, verkkopajat, verkkokeskustelut, ohjausharjoitus).
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Diakin yleiset arviointikriteerit
hyväksytty/täydennettävä
Lisätiedot
Opintojen tarkemmat ohjeet Moodlessa. Opintojen suorittaminen edellyttää osallistumista opetukseen.
AHOT DIAK:in ohjeistuksen mukaan Ahot vastaava lehtori Sirpa Ylönen
Ei edellytä aiemmin hankittua osaamista. Voi suorittaa avoin amk opintoina.