KVA03MS19HKI Jumalanpalvelus ja spiritualiteetin tukeminen (1op)
Toteutuksen tunnus: KVA0301A15S-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2019 - 18.03.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 19.08.2019 - 13.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 1 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Toteutukselle KVA03MS19HKI Jumalanpalvelus ja spiritualiteetin tukeminen KVA0301A15S-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä perheiden ja työntekijöiden kanssa
Sisältö
- jumalanpalvelus- ja hartauselämän kehittäminen varhaiskasvatuksen näkökulmasta
Oppimateriaalit
Tehtävässä käytetään vähintään kahta alla olevista teoksista:
•Ahtiainen, A. (2012). Tytöt ja pojat ehtoollisella. Helsinki: Lasten keskus.
•Ahtiainen, A., Paananen, T., Tiirola, K. &Tiirola, K. (2016). Jyvemmälle messuun. Helsinki: Lasten Keskus.
•Eerola, K. & Vuorio, R-L. (2007). Taaperokirkko. Helsinki: Lasten keskus.
•Issakainen, T. (2005). Kotikirkko tutuksi viidellä aistilla. Kirkkopedagogiikan opas. Helsinki: Lasten keskus.
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
•perehtyy jumalanpalvelus- ja hartauselämän kehittämiseen varhaiskasvatuksen ja perheiden näkökulmasta.
Opintosuorituksen kuvaus
Opiskelija osallistuu etäjaksolla paikallisseurakunnassa messun suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Hän kiinnittää erityistä huomiota messun suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin varhaiskasvatuksen ja perheiden näkökulmasta.
Verkkokeskustelussaopiskelijat jakavat tiimeittäin messun suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin liittyviä kokemuksia sekä tekevät kehittämisehdotuksia. He valmistelevat yhteisen esityksen jossa prosessin aikana havaittua ja opittua peilataan suoritettavaan kirjallisuuteen.Tiimit esittelevät pohdintansa tulokset joko verkko-opetuksen tai lähiopetuspäivien yhteydessä. Esitysten ajankohdasta sovitaan yhteisesti opintojakson orientaation yhteydessä.
Tehtävän tarkempi ohjeistus löytyy MoodleRooms-oppimisalustalta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tämä osasuoritus soveltuu kokonaan suoritettavaksi yhteisöpajatoiminnassa tai omassa seurakunnassa.Opiskelija tekee kirjallisen raportin messun suunnittelusta, toteutuksesta, arvioinnista ja kehittämisehdotuksista ja hyödyntää siinä suoritettavaa kirjallisuutta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija osallistuu seurakunnan messun suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Opiskelija palauttaa kirjallisen raportin, jossa hän käyttää suoritettavaa kirjallisuutta ja messuun osallistuneiden haastatteluja (myös lasten). Raportissa tulee olla mukana messuihin liittyvä kehittämisehdotus.
Esitietovaatimukset
Ei vaadittavaa aikaisempaa osaamista