Siirry suoraan sisältöön

YHT1MK20HKI (SOSKIR) Sosiaali-, terveys- ja kirkon alan etiikka ja ammatillisuus (4op)

Toteutuksen tunnus: YHT1004A20S-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
09.09.2019 - 30.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2020 - 27.03.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Sanna-Maija Kohonen
Elina Johansson
Marianne Neuvonen
Ajoitusryhmät
ryhmä A (Koko: 1 . Avoin AMK : 0.)
ryhmä B (Koko: 1 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
A48sosd
A48sosd
A48sosn
A48sosn
A48sosv
A48sosv
Pienryhmät
ryhmä A
ryhmä B
Opintojakso
YHT1004A20S

Toteutukselle YHT1MK20HKI (SOSKIR) Sosiaali-, terveys- ja kirkon alan etiikka ja ammatillisuus YHT1004A20S-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa jäsentää ammatillisuuden monitieteelliset lähtökohdat ja tulevaisuuden muutoshaasteet
- tietää oman ammattialan historian ja keskeiset käsitteet
- osaa analysoida eettisen toimintansa taustalla olevia ihmiskäsityksiä ja arvoja
- tietää Diakin arvopohjan ja perustehtävän koulutusjärjestelmässä
- osaa kirjoittaa opiskeluun liittyviä lähdepohjaisia tekstejä

Sisältö

- keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja ammattialojen käsitteet
- ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
- ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat
- Diakin arvopohja
- lähteiden käyttö tekstissä, kielioppaat ja oikeakielisyys

Oppimateriaalit

KIRJALLISEN OPPIMISTEHTÄVÄN KAIKILLE YHTEINEN MATERIAALI

1. Lähiopetuksen materiaali (soveltuvin osin mm. arvot, ammattietiikka, ammatillisuus) - tehtävässä on viitattava vähintään kerran Kohosen ja/tai Neuvosen luentoihin.

2. Juujärvi, S., Myyry, L. & Pesso, K. (2007) tai uudempi. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi. S. 7 - 102, 131 - 266.

3. Osaamiskuvaukset ja eettiset ohjeet sosionomi AMK -tutkintoa suorittaville:

Sosionomikoulutuksen kompetenssikuvaus

Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. 2017

4. Särkelä, A. (2001) tai uudempi. Välittäminen ammattina. Tampere: Vastapaino.

Huom! Kirjojen saatavuuden vuoksi on mahdollista myös käyttää vain jompaakumpaa teosta (Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa tai Välittäminen ammattina).

OPPIMISTEHTÄVÄN ALAKOHTAINEN MATERIAALI

Varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuutta (myös kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajat) opiskeleville:

Varhaiskasvatuksen eettiset periaatteet

Kirkon alan opiskelijalle oman tutkinnon mukaisesti:

Diakonit:

Diakoniatyöntekijän eettiset ohjeet
Diakonian viranhaltijan ydinosaaminen

Kirkon nuorisotyönohjaajat:

Kirkon nuorisotyönohjaajan eettiset ohjeet
Kirkon nuorisotyöntekijän ydinosaaminen

Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajat:

Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajan ydinosaaminen

Opetusmenetelmät

Ydinsisällöt
•keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja keskeiset käsitteet
•ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
•ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat, Diakin arvopohja
•asiakkaan/potilaan oikeudet ja asema palvelujärjestelmissä
•opiskelussa tarvittava kirjallinen viestintä

Osaamisen kuvaus:
•Sosionomiopiskelija tuntee sosiaalialan ammatin taustalla olevan yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisen tietoperustan ja kirkonalan opiskelija lisäksi diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatteihin liittyvän teologisen tietoperustan.
•Opiskelija osaa kuvata oman alan keskeiset historian vaiheet ja osaa käyttää oman alan keskeisiä käsitteitä.
•Opiskelija osaa eritellä yleisiä ja alan erityisiä eettisiä haasteita, esimerkiksi huono-osaisuutta, terveyseroja, haavoittuvuutta ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta.
•Opiskelija löytää esimerkkejä, miten erilaiset arvot ja ihmiskäsitykset vaikuttavat hänen ammatillisen toimintansa taustalla.
•Opiskelija tuntee potilaan ja asiakkaan oikeuksia koskevan lainsäädännön sisällön ja velvoittavuuden omassa työssään.

Opintosuorituksen kuvaus:
Osasuoritus antaa perustan opiskelijan eettiselle ja ammattieettiselle osaamiselle ja kasvulle, sekä alan historian, nykypäivän ja tulevaisuuden jäsentämiselle. Osasuorituksessa esille tulevat ilmiöt ja teemat laajenevat, syvenevät ja konkretisoituvat myöhempien opintojen teoria- ja harjoittelujaksojen aikana.

Osasuoritukseen kuuluu myös kirjallisen viestinnän opetus, josta saadut valmiudet konkretisoituvat kirjallisessa oppimistehtävässä ja vahvistuvat opintojen myöhemmissä kirjallisissa suorituksissa.

Lähijaksot ovat vuorovaikutteisia ja sisältävät erilaisia dialogeja, reflektioita, ryhmätyöskentelyjä ja ohjausta. Opiskelijoilta edellytetään aktiivista osallistumista lähijaksojen toimintaan. Etäjaksoilla opiskelijat työstävät oppimistehtäväänsä ja saavat siihen oppimisalustalla vertaisohjausta toisiltaan. Opiskelijat saavat ohjausta sekä ammattiaineen että suomen kielen opettajilta.

Opiskelijat kirjoittavat oppimistehtävänä ammatillisuutta ja etiikkaa käsittelevän lähteistetyn esseen.
Kirjoittamalla oppimistehtävää opiskelijat jäsentävät lukemaansa, poimivat siitä keskeiset näkökulmat sekä analysoivat ja pohtivat lukemaansa oman koulutusalansa näkökulmasta. Opiskelijat yhdistävät omia kokemuksiaan ja havaintojaan teoriatietoon. Tehtävän avulla opiskelijat osoittavat Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan ammatillisuus ja etiikka -osasuorituksen tavoitteiden ja sisällön mukaisen osaamisensa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
Opintojakso suoritetaan pääsääntöisesti muun ryhmän mukana. Mikäli se ei erityisestä syystä (sairaus tms.) ole mahdollista, tulee kyseeseen vaihtoehtoinen suoritustapa tenttimällä. Tästä sovitaan aina erikseen opon ja vastaavan lehtorin kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen, osallistuu oman oppimistehtävän ohjaukseen, perehtyy itsenäisesti opiskelumateriaaliin ja työstää kirjallista oppimistehtävää.

Lisätiedot

Opintojakso ei edellytä aiempia opintoja.
AHOT: Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS-keskustelun mukaisesti. Opintojakso voidaan ahotoida vain, mikäli opiskelijalla on osoittaa osaaminen aikaisempien korkeakouluopintojen kautta.

Siirry alkuun