YHT1MK20HKI (SOSKIR) Sosiaali-, terveys- ja kirkon alan etiikka ja ammatillisuus (4op)
Toteutuksen tunnus: YHT1004A20S-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 09.09.2019 - 30.09.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.01.2020 - 27.03.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 200
- Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Opettajat
- Sanna-Maija Kohonen
- Elina Johansson
- Marianne Neuvonen
- Ajoitusryhmät
- ryhmä A (Koko: 1 . Avoin AMK : 0.)
- ryhmä B (Koko: 1 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
A48sosdA48sosd
-
A48sosnA48sosn
-
A48sosvA48sosv
- Pienryhmät
- ryhmä A
- ryhmä B
- Opintojakso
- YHT1004A20S
Toteutukselle YHT1MK20HKI (SOSKIR) Sosiaali-, terveys- ja kirkon alan etiikka ja ammatillisuus YHT1004A20S-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa jäsentää ammatillisuuden monitieteelliset lähtökohdat ja tulevaisuuden muutoshaasteet
- tietää oman ammattialan historian ja keskeiset käsitteet
- osaa analysoida eettisen toimintansa taustalla olevia ihmiskäsityksiä ja arvoja
- tietää Diakin arvopohjan ja perustehtävän koulutusjärjestelmässä
- osaa kirjoittaa opiskeluun liittyviä lähdepohjaisia tekstejä
Sisältö
- keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja ammattialojen käsitteet
- ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
- ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat
- Diakin arvopohja
- lähteiden käyttö tekstissä, kielioppaat ja oikeakielisyys
Oppimateriaalit
KIRJALLISEN OPPIMISTEHTÄVÄN KAIKILLE YHTEINEN MATERIAALI
1. Lähiopetuksen materiaali (soveltuvin osin mm. arvot, ammattietiikka, ammatillisuus) - tehtävässä on viitattava vähintään kerran Kohosen ja/tai Neuvosen luentoihin.
2. Juujärvi, S., Myyry, L. & Pesso, K. (2007) tai uudempi. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi. S. 7 - 102, 131 - 266.
3. Osaamiskuvaukset ja eettiset ohjeet sosionomi AMK -tutkintoa suorittaville:
Sosionomikoulutuksen kompetenssikuvaus
Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. 2017
4. Särkelä, A. (2001) tai uudempi. Välittäminen ammattina. Tampere: Vastapaino.
Huom! Kirjojen saatavuuden vuoksi on mahdollista myös käyttää vain jompaakumpaa teosta (Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa tai Välittäminen ammattina).
OPPIMISTEHTÄVÄN ALAKOHTAINEN MATERIAALI
Varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuutta (myös kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajat) opiskeleville:
Varhaiskasvatuksen eettiset periaatteet
Kirkon alan opiskelijalle oman tutkinnon mukaisesti:
Diakonit:
Diakoniatyöntekijän eettiset ohjeet
Diakonian viranhaltijan ydinosaaminen
Kirkon nuorisotyönohjaajat:
Kirkon nuorisotyönohjaajan eettiset ohjeet
Kirkon nuorisotyöntekijän ydinosaaminen
Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajat:
Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajan ydinosaaminen
Opetusmenetelmät
Ydinsisällöt
•keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja keskeiset käsitteet
•ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
•ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat, Diakin arvopohja
•asiakkaan/potilaan oikeudet ja asema palvelujärjestelmissä
•opiskelussa tarvittava kirjallinen viestintä
Osaamisen kuvaus:
•Sosionomiopiskelija tuntee sosiaalialan ammatin taustalla olevan yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisen tietoperustan ja kirkonalan opiskelija lisäksi diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatteihin liittyvän teologisen tietoperustan.
•Opiskelija osaa kuvata oman alan keskeiset historian vaiheet ja osaa käyttää oman alan keskeisiä käsitteitä.
•Opiskelija osaa eritellä yleisiä ja alan erityisiä eettisiä haasteita, esimerkiksi huono-osaisuutta, terveyseroja, haavoittuvuutta ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta.
•Opiskelija löytää esimerkkejä, miten erilaiset arvot ja ihmiskäsitykset vaikuttavat hänen ammatillisen toimintansa taustalla.
•Opiskelija tuntee potilaan ja asiakkaan oikeuksia koskevan lainsäädännön sisällön ja velvoittavuuden omassa työssään.
Opintosuorituksen kuvaus:
Osasuoritus antaa perustan opiskelijan eettiselle ja ammattieettiselle osaamiselle ja kasvulle, sekä alan historian, nykypäivän ja tulevaisuuden jäsentämiselle. Osasuorituksessa esille tulevat ilmiöt ja teemat laajenevat, syvenevät ja konkretisoituvat myöhempien opintojen teoria- ja harjoittelujaksojen aikana.
Osasuoritukseen kuuluu myös kirjallisen viestinnän opetus, josta saadut valmiudet konkretisoituvat kirjallisessa oppimistehtävässä ja vahvistuvat opintojen myöhemmissä kirjallisissa suorituksissa.
Lähijaksot ovat vuorovaikutteisia ja sisältävät erilaisia dialogeja, reflektioita, ryhmätyöskentelyjä ja ohjausta. Opiskelijoilta edellytetään aktiivista osallistumista lähijaksojen toimintaan. Etäjaksoilla opiskelijat työstävät oppimistehtäväänsä ja saavat siihen oppimisalustalla vertaisohjausta toisiltaan. Opiskelijat saavat ohjausta sekä ammattiaineen että suomen kielen opettajilta.
Opiskelijat kirjoittavat oppimistehtävänä ammatillisuutta ja etiikkaa käsittelevän lähteistetyn esseen.
Kirjoittamalla oppimistehtävää opiskelijat jäsentävät lukemaansa, poimivat siitä keskeiset näkökulmat sekä analysoivat ja pohtivat lukemaansa oman koulutusalansa näkökulmasta. Opiskelijat yhdistävät omia kokemuksiaan ja havaintojaan teoriatietoon. Tehtävän avulla opiskelijat osoittavat Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan ammatillisuus ja etiikka -osasuorituksen tavoitteiden ja sisällön mukaisen osaamisensa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
Opintojakso suoritetaan pääsääntöisesti muun ryhmän mukana. Mikäli se ei erityisestä syystä (sairaus tms.) ole mahdollista, tulee kyseeseen vaihtoehtoinen suoritustapa tenttimällä. Tästä sovitaan aina erikseen opon ja vastaavan lehtorin kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen, osallistuu oman oppimistehtävän ohjaukseen, perehtyy itsenäisesti opiskelumateriaaliin ja työstää kirjallista oppimistehtävää.
Lisätiedot
Opintojakso ei edellytä aiempia opintoja.
AHOT: Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS-keskustelun mukaisesti. Opintojakso voidaan ahotoida vain, mikäli opiskelijalla on osoittaa osaaminen aikaisempien korkeakouluopintojen kautta.