Skip to main content

YHT1MK20HKI (SOSKIR) Ethics and professionalism in the social, health and church sectors (4cr)

Code: YHT1004A20S-3003

General information


Enrollment
09.09.2019 - 30.09.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
13.01.2020 - 27.03.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 200
Degree programmes
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
Teachers
Sanna-Maija Kohonen
Elina Johansson
Marianne Neuvonen
Scheduling groups
ryhmä A (Size: 1 . Open UAS : 0.)
ryhmä B (Size: 1 . Open UAS : 0.)
Small groups
ryhmä A
ryhmä B
Course
YHT1004A20S

Unfortunately, no reservations were found for the realization YHT1MK20HKI (SOSKIR) Ethics and professionalism in the social, health and church sectors YHT1004A20S-3003. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Objective

Students
- know how to analyse the multidisciplinary basis of expertise and the challenging changes of the future
- are familiar with the history and central concepts of their professional field
- know how to analyse the view of humans and values behind their ethical actions
- are familiar with Diak’s values and basic task in the education system
- know how to produce study-related texts based on source materials

Content

- central underlying sciences and concepts in the social, health and church sectors
- the history, current state and future of the professions
- the shared ethical basis of the professions, Diak’s value basis
- how to use sources in texts, language guides and grammatical correctness

Materials

KIRJALLISEN OPPIMISTEHTÄVÄN KAIKILLE YHTEINEN MATERIAALI

1. Lähiopetuksen materiaali (soveltuvin osin mm. arvot, ammattietiikka, ammatillisuus) - tehtävässä on viitattava vähintään kerran Kohosen ja/tai Neuvosen luentoihin.

2. Juujärvi, S., Myyry, L. & Pesso, K. (2007) tai uudempi. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi. S. 7 - 102, 131 - 266.

3. Osaamiskuvaukset ja eettiset ohjeet sosionomi AMK -tutkintoa suorittaville:

Sosionomikoulutuksen kompetenssikuvaus

Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. 2017

4. Särkelä, A. (2001) tai uudempi. Välittäminen ammattina. Tampere: Vastapaino.

Huom! Kirjojen saatavuuden vuoksi on mahdollista myös käyttää vain jompaakumpaa teosta (Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa tai Välittäminen ammattina).

OPPIMISTEHTÄVÄN ALAKOHTAINEN MATERIAALI

Varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuutta (myös kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajat) opiskeleville:

Varhaiskasvatuksen eettiset periaatteet

Kirkon alan opiskelijalle oman tutkinnon mukaisesti:

Diakonit:

Diakoniatyöntekijän eettiset ohjeet
Diakonian viranhaltijan ydinosaaminen

Kirkon nuorisotyönohjaajat:

Kirkon nuorisotyönohjaajan eettiset ohjeet
Kirkon nuorisotyöntekijän ydinosaaminen

Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajat:

Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajan ydinosaaminen

Teaching methods

Ydinsisällöt
•keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja keskeiset käsitteet
•ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
•ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat, Diakin arvopohja
•asiakkaan/potilaan oikeudet ja asema palvelujärjestelmissä
•opiskelussa tarvittava kirjallinen viestintä

Osaamisen kuvaus:
•Sosionomiopiskelija tuntee sosiaalialan ammatin taustalla olevan yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisen tietoperustan ja kirkonalan opiskelija lisäksi diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatteihin liittyvän teologisen tietoperustan.
•Opiskelija osaa kuvata oman alan keskeiset historian vaiheet ja osaa käyttää oman alan keskeisiä käsitteitä.
•Opiskelija osaa eritellä yleisiä ja alan erityisiä eettisiä haasteita, esimerkiksi huono-osaisuutta, terveyseroja, haavoittuvuutta ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta.
•Opiskelija löytää esimerkkejä, miten erilaiset arvot ja ihmiskäsitykset vaikuttavat hänen ammatillisen toimintansa taustalla.
•Opiskelija tuntee potilaan ja asiakkaan oikeuksia koskevan lainsäädännön sisällön ja velvoittavuuden omassa työssään.

Opintosuorituksen kuvaus:
Osasuoritus antaa perustan opiskelijan eettiselle ja ammattieettiselle osaamiselle ja kasvulle, sekä alan historian, nykypäivän ja tulevaisuuden jäsentämiselle. Osasuorituksessa esille tulevat ilmiöt ja teemat laajenevat, syvenevät ja konkretisoituvat myöhempien opintojen teoria- ja harjoittelujaksojen aikana.

Osasuoritukseen kuuluu myös kirjallisen viestinnän opetus, josta saadut valmiudet konkretisoituvat kirjallisessa oppimistehtävässä ja vahvistuvat opintojen myöhemmissä kirjallisissa suorituksissa.

Lähijaksot ovat vuorovaikutteisia ja sisältävät erilaisia dialogeja, reflektioita, ryhmätyöskentelyjä ja ohjausta. Opiskelijoilta edellytetään aktiivista osallistumista lähijaksojen toimintaan. Etäjaksoilla opiskelijat työstävät oppimistehtäväänsä ja saavat siihen oppimisalustalla vertaisohjausta toisiltaan. Opiskelijat saavat ohjausta sekä ammattiaineen että suomen kielen opettajilta.

Opiskelijat kirjoittavat oppimistehtävänä ammatillisuutta ja etiikkaa käsittelevän lähteistetyn esseen.
Kirjoittamalla oppimistehtävää opiskelijat jäsentävät lukemaansa, poimivat siitä keskeiset näkökulmat sekä analysoivat ja pohtivat lukemaansa oman koulutusalansa näkökulmasta. Opiskelijat yhdistävät omia kokemuksiaan ja havaintojaan teoriatietoon. Tehtävän avulla opiskelijat osoittavat Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan ammatillisuus ja etiikka -osasuorituksen tavoitteiden ja sisällön mukaisen osaamisensa.

Completion alternatives

VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
Opintojakso suoritetaan pääsääntöisesti muun ryhmän mukana. Mikäli se ei erityisestä syystä (sairaus tms.) ole mahdollista, tulee kyseeseen vaihtoehtoinen suoritustapa tenttimällä. Tästä sovitaan aina erikseen opon ja vastaavan lehtorin kanssa.

Student workload

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen, osallistuu oman oppimistehtävän ohjaukseen, perehtyy itsenäisesti opiskelumateriaaliin ja työstää kirjallista oppimistehtävää.

Further information

Opintojakso ei edellytä aiempia opintoja.
AHOT: Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS-keskustelun mukaisesti. Opintojakso voidaan ahotoida vain, mikäli opiskelijalla on osoittaa osaaminen aikaisempien korkeakouluopintojen kautta.

Go back to top of page