Siirry suoraan sisältöön

HAR3HS20DIAK Työelämän kanssa tehtävä yhteistyöhanke tai projekti/harjoittelu (18op)

Toteutuksen tunnus: HAR3118A15S-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.03.2020 - 18.03.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.08.2020 - 18.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
18 op
Lähiosuus
18 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Riitta-Liisa Rotinen
Severi Saihomaa
Sirpa Salmela
Ari Nieminen
Sari Jylli
Hannu Piiroinen
Satu Keisala
Vesa Vainiomäki
Juha Tapio
Aki Kaskinen
Tarja Isomäki
Seija Utriainen
Eija Pehkonen
Mika Alavaikko
Hanna Lamberg
Marianne Neuvonen
Mari Nieminen
Ryhmät
A44sos
A44sos
A44sosd
A44sosd
A44sosn
A44sosn
I44sosd
I44sosd
F44sos
F44sos
F44sosd
F44sosd
Opintojakso
HAR3118A15S

Toteutukselle HAR3HS20DIAK Työelämän kanssa tehtävä yhteistyöhanke tai projekti/harjoittelu HAR3118A15S-3012 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opiskelija voi aloittaa HAR3 opinnot ASP0104A15S Työelämäosaaminen ja ASP0205A15S Asiakaslähtöinen kehittäminen opintojen alettua.
Tutkintosääntö:
20§ Opiskelija, joka ei ole suorittanut harjoitteluaan hyväksytysti, ei voi ilman erityisperusteluja aloittaa seuraavaa harjoittelua. Vastaavasti opiskelijalta, joka ei ole suorittanut hyväksytysti edellisen lukukauden opintoja, voidaan evätä oikeus suorittaa seuraavaa harjoittelua.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää suunnitelmallisesti erilaisia asiakastyön ja palvelujärjestelmän asiakas- ja kumppanuuslähtöisiä kehittämismenetelmiä
- osaa arvioida palvelujärjestelmiä sosiaalipalvelujen käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämishaasteita
- osaa käyttää asiantuntevasti keskeistä sosiaalialaa ohjaavaa lainsäädäntöä
- osaa analysoida yhteiskunnallisia ja sosiaalieettisiä ongelmakokonaisuuksia
- osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita työelämän kehittämisessä
- ymmärtää ammatillisen identiteetin rakentumisen jatkuvasti kehittyvänä prosessina

Opiskelijan viimeisen harjoittelun tavoitteena on, että hänen toiminnassaan aktualisoituu koko sosionomikoulutuksessa omaksuttu kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen sekä sosiaalialan empansipatorinen tehtävä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteuttamiseksi yhteiskunnassa
Opiskelija osaa osallistua myös sosiaalialan ammattieettiseen keskusteluun

Aika ja paikka

toteutuksen vastaava opettaja täyttää

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy Moodleroomsista.

Opetusmenetelmät

Opiskelijan viimeisen harjoittelun tavoitteena on, että hänen toiminnassaan aktualisoituu koko sosionomikoulutuksessa omaksuttu kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen sekä sosiaalialan emansipatorinen tehtävä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteuttamiseksi yhteiskunnassa. Opiskelija osaa osallistua myös sosiaalialan ammattieettiseen keskusteluun.
Harjoittelun keskeisen sisällön muodostaa kehittämistehtävä. Kehittämistehtävän luonteesta tarkemmin HAR3 orientaaiotallenteessa, pop-up ohjauksissa sekä HAR3 orientaatiossa (ks. tarkemmin alla).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelun voi suorittaa osana esimerkiksi Diakin tai sen yhteistyökumppanin hanketta tai projektia. Opiskelijaa kehotetaan tutustumaan harjoittelupaikkaa etsiessä Diakin hankkeisiin ja yhteistyökumppanuuksiin kampuksen OSKE -torilla tai muita kanavia käyttäen.

Kansainvälisyys

Opiskelija voi suorittaa kansainvälisen vaihdon HAR3 puitteissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelu voidaan suorittaa myös lukukauden ulkopuolella HOPSin mukaisesti noudattaen Diakin harjoitteluohjeita.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

HAR3 kokonaistuntimäärä on 480h. Tuntimäärään sisältyy Kehittämistehtävä (ks. tarkemmin alla). HAR3 voi toteutua joustavasti eli esimerkiksi yhden viikon aikana voi kertyä enemmän tai vähemmän kuin keskimääräinen 37h. HAR3 voi jaksottua useamman kuin laskennallisen 13 viikon ajalle. Kuitenkaan tätä nopeammin HAR3 ei voi toteutua.
HAR3 luonteen vuoksi (Kehittämistehtävä, ks. yllä) opiskelijan tulee tehdä työajanseurantaa harjoittelun aikana. Työajanseurannan tarkkuudesta ja käytännöistä opiskelija sopii harjoittelua ohjaavan opettajan kanssa.
Näitä kysymyksiä tarkennetaan MoodleRoomsista löytyvillä lomakkeilla.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

HAR3 ei sisälly harjoitteluraporttia. Ohjaava opettaja seuraa harjoittelun etenemistä ja tavoitteiden totutumista harjoitteluun liittyvien lomakkaiden (ks. MoodeRooms) sekä ohjauskeskustelun avulla.
Opiskelija dokumentoi harjoittelun etenemistä ja sen tavoitteiden toteutumista harjoittelun aikana.

Esitietovaatimukset

Opiskelija voi aloittaa HAR3 opinnot ASP0104A15S Työelämäosaaminen ja ASP0205A15S Asiakaslähtöinen kehittäminen opintojen alettua.
Tutkintosääntö:
20§ Opiskelija, joka ei ole suorittanut harjoitteluaan hyväksytysti, ei voi ilman erityisperusteluja aloittaa seuraavaa harjoittelua. Vastaavasti opiskelijalta, joka ei ole suorittanut hyväksytysti edellisen lukukauden opintoja, voidaan evätä oikeus suorittaa seuraavaa harjoittelua.

Lisätiedot

Opiskelija varaa HAR3 paikan itse.
Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaaja-opiskelijoilla HAR3 on pedagoginen harjoittelu. Tämä huomioitava harjoittelupaikan valinnassa.
Opiskelijan tulee tutustua HAR3 orientaatiotallenteeseen ennen harjoittelupaikan sopimista. Tallenne löytyy ScreenStepslive -palvelusta. HAR3 luonne poikkeaa muista harjoitteluista ja informaatiota tästä on saatavilla tallenteesta: https://web.microsoftstream.com/video/c12663fe-c907-45bd-93b8-501ecca9aeee (kopioi osoite selaimen osoiteriville & sivulla klikkaa "Sign in" (oikea yläkulma) - kirjaudu tarvittaessa samoilla tunnuksilla kuin Moodleen)
HAR3 toteutuu keskitetysti koko Diakissa. HAR3 koordinoivat opettajat järjestävät ns. pop-up ohjauksia jo ennen harjoittelun alkamista. Opiskelijoiden tarkentavat kysymyksiin vastataan siellä.

Siirry alkuun