Siirry suoraan sisältöön

AHA2PK20TKU Projektiopinnot 1, 2 op *** (2op)

Toteutuksen tunnus: AHA2002A11H-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
09.09.2019 - 30.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.01.2020 - 14.02.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
Kampus
Turku
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus
Opettajat
Vierailijat Tulkkaukset ja kielet
Satu Elo
Ryhmät
G43vtk
G43vtk
Opintojakso
AHA2002A11H

Toteutukselle AHA2PK20TKU Projektiopinnot 1, 2 op *** AHA2002A11H-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Tämä opintojakso kuuluu osana Ammatin harjoittaminen -opintokokonaisuuteen, joka antaa opiskelijalle valmiuksia työelämässä toimimiseen eri rooleissa ja tehtävissä. Projektiopinnot 1 -opintojakso keskittyy yleisiin projektityöskentelytaitoihin, joita opiskelija tarvitsee nykypäivän työelämässä. Jakson aikana opiskelijan on tarkoitus ymmärtää projektityöskentelyn luonne yleisesti sekä auttaa opiskelijaa käsittämään projektityöskentelyn ja muun työskentelyn välisen eron.
Opintojakso muodostuu projektiryhmänä toimimisesta, joka jatkuu myöhemmin 7. lukukauden Projektiopinnot 2 -opintojaksolla. Tällä jaksolla opiskelijat muodostavat noin kolmen henkilön projektiryhmät, joissa tapahtuu kaikki opintojakson toiminta. Opintojaksolla on keskeistä yleisien projektityöskentelytaitojen kehittyminen, oman projektiryhmän muodostaminen, sen tehtävistä ja toiminnoista sopiminen sekä tulevan projektitehtävän alustaminen (tarjoukset, tehtävästä sopiminen, työn jakaminen, yhteydenpito ja valmistelu jne.). Oppimistehtävänä projektiryhmä tekee projektisuunniitelman.
Tavoitteena on, että opiskelijat sitoutuvat oman ryhmänsä toimintaan, päättävät itse missä roolissa kukakin ryhmän jäsenistä on ja miten työ jaetaan. Samalla opetellaan projektityössä käytettäviä työkaluja, kuten kokousjärjestelyjä ja yhteydenpitoa.
Tämän opintojakson aikana projektityöskentelyn vaiheista katetaan osat 1 ja 2 sekä osin 3.
1. Valmistelu
• Työryhmän järjestäytyminen ja rooleista sopiminen
• yleisen projektisanaston ja -työskentelyn opettelu
• oman projektityön valitseminen/saaminen
2. Suunnittelu
• tarjouksen tekeminen, sopimukset
• tavoitteen ja työtehtävien kiteyttäminen
• aikataulutus ja työnjako
• käytettävissä olevat resurssit ja mahdolliset riskit
• viestintä
3. Ohjaus
• projektin ylösajo, seuranta, ohjaustapaamiset
• edistymisen kirjaaminen ja korjausehdotukset
• laadun varmistus
• raaka työ
4. Päättäminen
• valmiin työn luovuttaminen
• tulosten raportointi ja hyväksyntä
• arviointi ja kirjaaminen
Näihin vaiheisiin liittyvät toiminnot opitaan oman projektiryhmän ja tilaustyön kautta mahdollisimman käytännönläheisesti.

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa projektityöskentelyn erityispiirteet
- ymmärtää projektin vaiheet ja niihin liittyvät keskeiset toiminnot
- tuntee projektiryhmän jäsenten roolit ja tehtävät
- osaa hallinnoida projektia
- osaa kuvata projektin tavoitteet
- osaa työskennellä asiakaslähtöisesti
- osaa viestiä tarkoituksenmukaisesti projektityössä

Sisältö

Ydinsisällöt
- projektin vaiheet valmistelu, suunnittelu, ohjaus, päättäminen
- projektinhallinta, rahoituslähteet
- projektiviestintä
- projektipäällikkö, sihteeri, asiantuntijat, jäsenet, ohjausryhmä, projektin tilaaja
- itsensä johtaminen, taloushallinto, aikataulu, palaverit ja raportointi
- tavoitteiden priorisointi ja asettelu
- sidosryhmäyhteistyö
- pelisäännöt, vuorovaikutus, palaute

Oppimateriaalit

• Silfverberg, Paul 2007. Ideasta projektiksi: projektityön käsikirja. Edita publishing. Helsinki. (http://www.esr.fi/ jossa Projekti-infossa mm. Paul Silfverbergin Ideasta projektiksi – projektinvetäjän käsikirja
• Karlsson, Å. 2001. Projektikirja: onnistuneen projektin toteuttaminen.
• Kilpatrick, W.H. 1918. The Project Method. Teachers College Record, Vol. XIX, no 4, 319-335
• Kilpatrick, W.H. 1926. Foundations of Method. Informal Talks on Teaching
• Laine P. 2001, Kehittämisprojektien jäljillä. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen toteuttamien kuntoutustoiminnan projektien arviointi, Tampere.
• Pelin, R. 2002. Projektihallinnan käsikirja
• Pohjola, A. 1999.Kehittämishankkeet oppimisympäristöinä. Sosiaalityöntekijä-lehden tutkimusliite 1/99. Käytäntösuhteen uusia ratkaisuja.
• Projektin vetäjän opas 2003. Täydennetty laitos. Etelä-Suomen lääninhallitus, sivistysosasto. Etelä-Suomen lääninhallituksen EU-rakennerahastojulkaisut 6. Helsinki: Multiprint.
• Viirkorpi, P. 2000. Onnistunut projekti. Opas kunta-alan projektityöskentelyyn.
• Virtanen, P. 2000. Projektityö.

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet
Opiskelija
• osaa toimia jossain projektiryhmän jäsenen roolissa
• erottaa roolien vastuut ja tehtävät toisistaan
• osaa arvioida projektin tarpeellisuutta
• osaa kuvata projektin tavoitteet konkreettisina tuotteina
Tarkennetut ydinsisällöt
projektin vaiheet: valmistelu, suunnittelu, ohjaus, päättäminen
• projektinhallinta, rahoituslähteet
• projektiviestintä
• projektipäällikkö, sihteeri, asiantuntijat, jäsenet, ohjausryhmä, projektin tilaaja
• itsensä johtaminen, taloushallinto, aikataulu, palaverit ja raportointi
• pelisäännöt, vuorovaikutus, palaute
Pedagoginen toteutus
1.Valmistelu
Valmistelun teema alkaa ennen varsinaistan lähiopetusta kahdella ennakkotehtävällä. Opiskelija tutustuu projektityöskentelyyn itsenäisesti eri tiedonlähteitä käyttäen ja pyrkii muodostamaan itselleen kuvan siitä mitä projektityöskentelyllä tarkoitetaan. Opiskelijoiden löydöt käydään läpi ensimmäisillä lähijaksoilla, samalla kun tutustutaan opintojakson tavoitteisiin, sisältöön ja aikatauluun. Projektityöskentelyn yleisiin piirteisiin tutustutaan myös vierailijoiden kautta.
Valmistelun teeman aikana opiskelijoille esitellään työelämältä tulleet projektitarjoukset. Opiskelijat voivat myös itse etsiä itselleen projektin tai se voin liittyä heidän opinnäytetyöhönsä tai kansainväliseen vaihtoon. Opiskelijat muodostavat projektiryhmät, jakavat tehtävät ja roolit ryhmän sisällä sekä valitsevat työnsä.
2.Suunnittelu
Suunnitteluvaiheessa opiskelijat tutustuvat tarkemmin projektitilaukseensa, määrittelevät ja rajaavat sitä. Suunnitteluvaiheessa työstetään projektisuunnitelma, joka on koko opintojakson ainoa oppimistehtävä. Vaiheeseen kuuluu lähiopetuksena ohjaavan lehtorin vastaanotot joissa voi työstää omaa projektisuunnitelmaansa. Lisäksi projektiryhmät ovat tarvittavissa määrin yhteydessä työelämätilaajaansa, joiden toiveiden ja tarpeiden mukaan projektisuunnitelma kirjoitetaan.
3.Ohjaus
Opintojakso loppuu kevätlukukauden lopussa yhteisiin lähitunteihin, joissa jokainen ryhmä esittelee työnsä. Samalla tarkistetaan että projektiryhmät voivat siirtyä suunnitteluvaiheesta toteutukseen.
Projektisuunnitelma
Opiskelijaryhmät työstävät yhteisen projektisuunnitelman, jossa määritellään työn reunaehdot sekä raamit. Projektisuunnitelma hyväksytetään sekä työelämätilaajalla että ohjaavalla opettajalla. Projektisuunnitelmassa käytetään valmista pohjaa, joka käydään läpi yhdessä lähitunneilla.
Oppimistehtävien palautuspäivät
Kevätlukukauden lopussa 15.6.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osa projektitöistä voivat kytkeytyä sisällöllisesti tai teemallisesti opinnäytetyöhö ja DiakOpin toimintaan.

Siirry alkuun