Skip to main content

AHA2PK20TKU Project studies 1 (2cr)

Code: AHA2002A11H-3004

General information


Enrollment
09.09.2019 - 30.09.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
20.01.2020 - 14.02.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Tulkkaustutkinnot, kielet, viestintä and development of education
Campus
Turku
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
BA in Humanities, Sign Language and Interpreting
Teachers
Vierailijat Tulkkaukset ja kielet
Satu Elo
Course
AHA2002A11H

Unfortunately, no reservations were found for the realization AHA2PK20TKU Project studies 1 AHA2002A11H-3004. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Tämä opintojakso kuuluu osana Ammatin harjoittaminen -opintokokonaisuuteen, joka antaa opiskelijalle valmiuksia työelämässä toimimiseen eri rooleissa ja tehtävissä. Projektiopinnot 1 -opintojakso keskittyy yleisiin projektityöskentelytaitoihin, joita opiskelija tarvitsee nykypäivän työelämässä. Jakson aikana opiskelijan on tarkoitus ymmärtää projektityöskentelyn luonne yleisesti sekä auttaa opiskelijaa käsittämään projektityöskentelyn ja muun työskentelyn välisen eron.
Opintojakso muodostuu projektiryhmänä toimimisesta, joka jatkuu myöhemmin 7. lukukauden Projektiopinnot 2 -opintojaksolla. Tällä jaksolla opiskelijat muodostavat noin kolmen henkilön projektiryhmät, joissa tapahtuu kaikki opintojakson toiminta. Opintojaksolla on keskeistä yleisien projektityöskentelytaitojen kehittyminen, oman projektiryhmän muodostaminen, sen tehtävistä ja toiminnoista sopiminen sekä tulevan projektitehtävän alustaminen (tarjoukset, tehtävästä sopiminen, työn jakaminen, yhteydenpito ja valmistelu jne.). Oppimistehtävänä projektiryhmä tekee projektisuunniitelman.
Tavoitteena on, että opiskelijat sitoutuvat oman ryhmänsä toimintaan, päättävät itse missä roolissa kukakin ryhmän jäsenistä on ja miten työ jaetaan. Samalla opetellaan projektityössä käytettäviä työkaluja, kuten kokousjärjestelyjä ja yhteydenpitoa.
Tämän opintojakson aikana projektityöskentelyn vaiheista katetaan osat 1 ja 2 sekä osin 3.
1. Valmistelu
• Työryhmän järjestäytyminen ja rooleista sopiminen
• yleisen projektisanaston ja -työskentelyn opettelu
• oman projektityön valitseminen/saaminen
2. Suunnittelu
• tarjouksen tekeminen, sopimukset
• tavoitteen ja työtehtävien kiteyttäminen
• aikataulutus ja työnjako
• käytettävissä olevat resurssit ja mahdolliset riskit
• viestintä
3. Ohjaus
• projektin ylösajo, seuranta, ohjaustapaamiset
• edistymisen kirjaaminen ja korjausehdotukset
• laadun varmistus
• raaka työ
4. Päättäminen
• valmiin työn luovuttaminen
• tulosten raportointi ja hyväksyntä
• arviointi ja kirjaaminen
Näihin vaiheisiin liittyvät toiminnot opitaan oman projektiryhmän ja tilaustyön kautta mahdollisimman käytännönläheisesti.

Objective

Opiskelija
- tunnistaa projektityöskentelyn erityispiirteet
- ymmärtää projektin vaiheet ja niihin liittyvät keskeiset toiminnot
- tuntee projektiryhmän jäsenten roolit ja tehtävät
- osaa hallinnoida projektia
- osaa kuvata projektin tavoitteet
- osaa työskennellä asiakaslähtöisesti
- osaa viestiä tarkoituksenmukaisesti projektityössä

Content

Ydinsisällöt
- projektin vaiheet valmistelu, suunnittelu, ohjaus, päättäminen
- projektinhallinta, rahoituslähteet
- projektiviestintä
- projektipäällikkö, sihteeri, asiantuntijat, jäsenet, ohjausryhmä, projektin tilaaja
- itsensä johtaminen, taloushallinto, aikataulu, palaverit ja raportointi
- tavoitteiden priorisointi ja asettelu
- sidosryhmäyhteistyö
- pelisäännöt, vuorovaikutus, palaute

Materials

• Silfverberg, Paul 2007. Ideasta projektiksi: projektityön käsikirja. Edita publishing. Helsinki. (http://www.esr.fi/ jossa Projekti-infossa mm. Paul Silfverbergin Ideasta projektiksi – projektinvetäjän käsikirja
• Karlsson, Å. 2001. Projektikirja: onnistuneen projektin toteuttaminen.
• Kilpatrick, W.H. 1918. The Project Method. Teachers College Record, Vol. XIX, no 4, 319-335
• Kilpatrick, W.H. 1926. Foundations of Method. Informal Talks on Teaching
• Laine P. 2001, Kehittämisprojektien jäljillä. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen toteuttamien kuntoutustoiminnan projektien arviointi, Tampere.
• Pelin, R. 2002. Projektihallinnan käsikirja
• Pohjola, A. 1999.Kehittämishankkeet oppimisympäristöinä. Sosiaalityöntekijä-lehden tutkimusliite 1/99. Käytäntösuhteen uusia ratkaisuja.
• Projektin vetäjän opas 2003. Täydennetty laitos. Etelä-Suomen lääninhallitus, sivistysosasto. Etelä-Suomen lääninhallituksen EU-rakennerahastojulkaisut 6. Helsinki: Multiprint.
• Viirkorpi, P. 2000. Onnistunut projekti. Opas kunta-alan projektityöskentelyyn.
• Virtanen, P. 2000. Projektityö.

Teaching methods

Tarkennetut tavoitteet
Opiskelija
• osaa toimia jossain projektiryhmän jäsenen roolissa
• erottaa roolien vastuut ja tehtävät toisistaan
• osaa arvioida projektin tarpeellisuutta
• osaa kuvata projektin tavoitteet konkreettisina tuotteina
Tarkennetut ydinsisällöt
projektin vaiheet: valmistelu, suunnittelu, ohjaus, päättäminen
• projektinhallinta, rahoituslähteet
• projektiviestintä
• projektipäällikkö, sihteeri, asiantuntijat, jäsenet, ohjausryhmä, projektin tilaaja
• itsensä johtaminen, taloushallinto, aikataulu, palaverit ja raportointi
• pelisäännöt, vuorovaikutus, palaute
Pedagoginen toteutus
1.Valmistelu
Valmistelun teema alkaa ennen varsinaistan lähiopetusta kahdella ennakkotehtävällä. Opiskelija tutustuu projektityöskentelyyn itsenäisesti eri tiedonlähteitä käyttäen ja pyrkii muodostamaan itselleen kuvan siitä mitä projektityöskentelyllä tarkoitetaan. Opiskelijoiden löydöt käydään läpi ensimmäisillä lähijaksoilla, samalla kun tutustutaan opintojakson tavoitteisiin, sisältöön ja aikatauluun. Projektityöskentelyn yleisiin piirteisiin tutustutaan myös vierailijoiden kautta.
Valmistelun teeman aikana opiskelijoille esitellään työelämältä tulleet projektitarjoukset. Opiskelijat voivat myös itse etsiä itselleen projektin tai se voin liittyä heidän opinnäytetyöhönsä tai kansainväliseen vaihtoon. Opiskelijat muodostavat projektiryhmät, jakavat tehtävät ja roolit ryhmän sisällä sekä valitsevat työnsä.
2.Suunnittelu
Suunnitteluvaiheessa opiskelijat tutustuvat tarkemmin projektitilaukseensa, määrittelevät ja rajaavat sitä. Suunnitteluvaiheessa työstetään projektisuunnitelma, joka on koko opintojakson ainoa oppimistehtävä. Vaiheeseen kuuluu lähiopetuksena ohjaavan lehtorin vastaanotot joissa voi työstää omaa projektisuunnitelmaansa. Lisäksi projektiryhmät ovat tarvittavissa määrin yhteydessä työelämätilaajaansa, joiden toiveiden ja tarpeiden mukaan projektisuunnitelma kirjoitetaan.
3.Ohjaus
Opintojakso loppuu kevätlukukauden lopussa yhteisiin lähitunteihin, joissa jokainen ryhmä esittelee työnsä. Samalla tarkistetaan että projektiryhmät voivat siirtyä suunnitteluvaiheesta toteutukseen.
Projektisuunnitelma
Opiskelijaryhmät työstävät yhteisen projektisuunnitelman, jossa määritellään työn reunaehdot sekä raamit. Projektisuunnitelma hyväksytetään sekä työelämätilaajalla että ohjaavalla opettajalla. Projektisuunnitelmassa käytetään valmista pohjaa, joka käydään läpi yhdessä lähitunneilla.
Oppimistehtävien palautuspäivät
Kevätlukukauden lopussa 15.6.

Employer connections

Osa projektitöistä voivat kytkeytyä sisällöllisesti tai teemallisesti opinnäytetyöhö ja DiakOpin toimintaan.

Go back to top of page