Siirry suoraan sisältöön

MON01VS20DIAK Kulttuurien välinen ohjaus ja neuvonta (5op)

Toteutuksen tunnus: MON0105A15S-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.03.2020 - 18.03.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.09.2020 - 16.10.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KOULUTUS
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettajat
Hanna Rautio
Eija Pehkonen
Hanna Hovila
Ryhmät
A46sos
A46sos
A46sosd
A46sosd
A46sosn
A46sosn
I46sosd
I46sosd
F46sos
F46sos
F46sosd
F46sosd
Opintojakso
MON0105A15S

Toteutukselle MON01VS20DIAK Kulttuurien välinen ohjaus ja neuvonta MON0105A15S-3006 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Orientaatio ja luennot, ohjaus, verkkokeskustelut, oppimistehtävä, reflektio. Tarkempi opintojen etenemisen aikataulu Moodle verkkoalustalla.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa tehdä kulttuurien välistä ohjaus- ja neuvontatyötä
- syventää ja kehittää kulttuurisensitiivistä ammatillista työotetta
- tuntee erilaisia vähemmistöjä ja osaa työskennellä kulttuurisesti erilaisten ihmisten kanssa
- osaa edistää kulttuurien ja uskontojen välistä vuoropuhelua asiakastyössä
- tuntee kulttuuri- ja uskontolukutaidon perusperiaatteet
- osaa analysoida ja kehittää kulttuurien välistä ohjaus- ja neuvontatyötä

Sisältö

- kulttuurien välinen ohjaus- ja neuvonta
- kulttuurisensitiivinen ammatillinen työote
- vähemmistöt ja työskentely kulttuurisesti erilaisten ihmisten kanssa
- kulttuurien ja uskontojen välinen vuoropuhelu
- kulttuuri- ja uskontolukutaidon perusperiaatteet
- kulttuurien välinen ohjaus- ja neuvontatyö

Aika ja paikka

Virtuaalitoteutus, jossa voi olla aikaan ja paikkaan sidottua opetusta (orientaatio, luento) ja oppimistehtävän ohjausta.

Oppimateriaalit

Oppimistehtävässä suoritettava oppimateriaali:
1. Huttunen, Hannu-Pekka ym. 2014. Oikeilla neuvoilla oikeaan paikkaan. Suosituksia ja hyviä käytäntöjä maahanmuuttajien neuvonnan kehittämiseen. Helsinki: Työ- ja elinkeinoministeriö. Saatavuus Diakin kirjastossa.
2. Korhonen, Vesa & Puukari, Sauli (toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavuus Diakin kirjastossa. (soveltuvin osin)
3. Ajankohtainen tutkimustieto tai muu ajankohtainen lähde (teos tai artikkeleita tai esim. PALOMA koulutuksen jokin osa (vähintään yksi lähde)
4. Muu suoritettava kirjallisuus liittyy valittuun asiakasryhmään ja työyhteisössä tehtävään työhön (vähintään yksi lähde)

Opetusmenetelmät

Tavoitteet
Opiskelija
- osaa tehdä kulttuurien välistä ohjaus- ja neuvontatyötä
- syventää ja kehittää kulttuurisensitiivistä ammatillista työotetta
- tuntee erilaisia vähemmistöjä ja osaa työskennellä kulttuurisesti erilaisten ihmisten kanssa
- osaa edistää kulttuurien ja uskontojen välistä vuoropuhelua asiakastyössä
- tuntee kulttuuri- ja uskontolukutaidon perusperiaatteet
- osaa analysoida ja kehittää kulttuurien välistä ohjaus- ja neuvontatyötä
Sisällöt
• kulttuurisensitiivinen ammatillinen työote ja sen kehittäminen
• kulttuurien välinen ohjaus- ja neuvonta
• vähemmistöt ja työskentely kulttuurisesti erilaisten ihmisten kanssa: osallisuus, yhdenvertaisuus ja integraatio asiakkaan elämässä sekä työyhteisön toiminnassa
• ohjauksen ja neuvonnan menetelmät ja niiden soveltaminen asiakkaan elämäntilanteeseen
• kulttuurien ja uskontojen välinen vuoropuhelu, kulttuuri- ja uskontolukutaidon perusperiaatteet
Opintosuorituksen kuvaus:
Orientaatio ja luennot, ohjaus, orientoiva materiaali, verkkokekustelut ja oppimistehtävä ja oppimistehtävässä suoritettava materiaali

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

TKI & OSKE: haastattelu, ohjaus ja neuvontatyötä tekevät työyhteisöt sekä työyhteisöissä tehtävä ohjaus ja neuvontatyö asiakkaiden kanssa
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa toteutussuunnitelmassa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkototeutuksessa ei ole tenttejä.

Kansainvälisyys

Opinnot voi suorittaa kv opinnoissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Essee (yksilötehtävä): Tarkemmat esseen ohjeet verkkoalustalla. Vaihtoehtoista suoritusta suositellaan opiskelijalle, joilla on paljon kokemusta ja osaamista kulttuurien välisestä ohjauksesta ja neuvonnasta ja opiskelija näkee tärkeänä syventää osaamistaan tietystä näkökulmasta (teoreettinen tai toiminnallinen kehittäminen).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijat työskentelevät pienryhmissä (3-5 opiskelijaa) valitsemansa aihealueen ja asiakasryhmän mukaisesti. Opintoihin sisältyvät tehtävät opiskelijat tekevät pienryhmissä. Opintoihin kuuluvan työelämäyhteistyötahon opiskelijat hankkivat itsenäisesti ja tekevät työntekijän haastattelun osana oppimistehtävää.

Esitietovaatimukset

Moninaisuus ja monikulttuurisuus -opinnot (5 op) suoritettu tai vastaavat opinnot.

Lisätiedot

Opinnot edellyttävät, että opiskelija on suorittanut Moninaisuus ja monikulttuurisuus opinnot (5 op) tai vastaavat opinnot tai osana Moninaistuva koulu opintokokonaisuutta (Jyväskylän avoin yliopisto). Orientaatioon osallistuminen Diakin tutkintosäännön mukaan pakollista. Opetus on collaborate etäyhteyden avulla.

Siirry alkuun