MON01VS20DIAK Intercultural counselling and guidance (5cr)
Code: MON0105A15S-3006
General information
- Enrollment
- 02.03.2020 - 18.03.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 21.09.2020 - 16.10.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- EDUCATION
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Degree programmes
- BA of Social Services
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- Teachers
- Hanna Rautio
- Eija Pehkonen
- Hanna Hovila
- Course
- MON0105A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization MON01VS20DIAK Intercultural counselling and guidance MON0105A15S-3006. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Content scheduling
Orientaatio ja luennot, ohjaus, verkkokeskustelut, oppimistehtävä, reflektio. Tarkempi opintojen etenemisen aikataulu Moodle verkkoalustalla.
Objective
Opiskelija
- osaa tehdä kulttuurien välistä ohjaus- ja neuvontatyötä
- syventää ja kehittää kulttuurisensitiivistä ammatillista työotetta
- tuntee erilaisia vähemmistöjä ja osaa työskennellä kulttuurisesti erilaisten ihmisten kanssa
- osaa edistää kulttuurien ja uskontojen välistä vuoropuhelua asiakastyössä
- tuntee kulttuuri- ja uskontolukutaidon perusperiaatteet
- osaa analysoida ja kehittää kulttuurien välistä ohjaus- ja neuvontatyötä
Content
- kulttuurien välinen ohjaus- ja neuvonta
- kulttuurisensitiivinen ammatillinen työote
- vähemmistöt ja työskentely kulttuurisesti erilaisten ihmisten kanssa
- kulttuurien ja uskontojen välinen vuoropuhelu
- kulttuuri- ja uskontolukutaidon perusperiaatteet
- kulttuurien välinen ohjaus- ja neuvontatyö
Location and time
Virtuaalitoteutus, jossa voi olla aikaan ja paikkaan sidottua opetusta (orientaatio, luento) ja oppimistehtävän ohjausta.
Materials
Oppimistehtävässä suoritettava oppimateriaali:
1. Huttunen, Hannu-Pekka ym. 2014. Oikeilla neuvoilla oikeaan paikkaan. Suosituksia ja hyviä käytäntöjä maahanmuuttajien neuvonnan kehittämiseen. Helsinki: Työ- ja elinkeinoministeriö. Saatavuus Diakin kirjastossa.
2. Korhonen, Vesa & Puukari, Sauli (toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavuus Diakin kirjastossa. (soveltuvin osin)
3. Ajankohtainen tutkimustieto tai muu ajankohtainen lähde (teos tai artikkeleita tai esim. PALOMA koulutuksen jokin osa (vähintään yksi lähde)
4. Muu suoritettava kirjallisuus liittyy valittuun asiakasryhmään ja työyhteisössä tehtävään työhön (vähintään yksi lähde)
Teaching methods
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa tehdä kulttuurien välistä ohjaus- ja neuvontatyötä
- syventää ja kehittää kulttuurisensitiivistä ammatillista työotetta
- tuntee erilaisia vähemmistöjä ja osaa työskennellä kulttuurisesti erilaisten ihmisten kanssa
- osaa edistää kulttuurien ja uskontojen välistä vuoropuhelua asiakastyössä
- tuntee kulttuuri- ja uskontolukutaidon perusperiaatteet
- osaa analysoida ja kehittää kulttuurien välistä ohjaus- ja neuvontatyötä
Sisällöt
• kulttuurisensitiivinen ammatillinen työote ja sen kehittäminen
• kulttuurien välinen ohjaus- ja neuvonta
• vähemmistöt ja työskentely kulttuurisesti erilaisten ihmisten kanssa: osallisuus, yhdenvertaisuus ja integraatio asiakkaan elämässä sekä työyhteisön toiminnassa
• ohjauksen ja neuvonnan menetelmät ja niiden soveltaminen asiakkaan elämäntilanteeseen
• kulttuurien ja uskontojen välinen vuoropuhelu, kulttuuri- ja uskontolukutaidon perusperiaatteet
Opintosuorituksen kuvaus:
Orientaatio ja luennot, ohjaus, orientoiva materiaali, verkkokekustelut ja oppimistehtävä ja oppimistehtävässä suoritettava materiaali
Employer connections
TKI & OSKE: haastattelu, ohjaus ja neuvontatyötä tekevät työyhteisöt sekä työyhteisöissä tehtävä ohjaus ja neuvontatyö asiakkaiden kanssa
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa toteutussuunnitelmassa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat
Exam schedules
Verkkototeutuksessa ei ole tenttejä.
International connections
Opinnot voi suorittaa kv opinnoissa.
Completion alternatives
Essee (yksilötehtävä): Tarkemmat esseen ohjeet verkkoalustalla. Vaihtoehtoista suoritusta suositellaan opiskelijalle, joilla on paljon kokemusta ja osaamista kulttuurien välisestä ohjauksesta ja neuvonnasta ja opiskelija näkee tärkeänä syventää osaamistaan tietystä näkökulmasta (teoreettinen tai toiminnallinen kehittäminen).
Student workload
Opiskelijat työskentelevät pienryhmissä (3-5 opiskelijaa) valitsemansa aihealueen ja asiakasryhmän mukaisesti. Opintoihin sisältyvät tehtävät opiskelijat tekevät pienryhmissä. Opintoihin kuuluvan työelämäyhteistyötahon opiskelijat hankkivat itsenäisesti ja tekevät työntekijän haastattelun osana oppimistehtävää.
Qualifications
Moninaisuus ja monikulttuurisuus -opinnot (5 op) suoritettu tai vastaavat opinnot.
Further information
Opinnot edellyttävät, että opiskelija on suorittanut Moninaisuus ja monikulttuurisuus opinnot (5 op) tai vastaavat opinnot tai osana Moninaistuva koulu opintokokonaisuutta (Jyväskylän avoin yliopisto). Orientaatioon osallistuminen Diakin tutkintosäännön mukaan pakollista. Opetus on collaborate etäyhteyden avulla.