SOS01MK20AVOIN Asiakastyön menetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: SOS0105A15S-3020
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2019 - 31.12.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 27.01.2020 - 24.04.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- KOULUTUS
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 43
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Jaana Rintala
- Mari Nieminen
- Ajoitusryhmät
- A (Koko: 1 . Avoin AMK : 0.)
- B (Koko: 1 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
A47sosAVOINAvoin amk - Sosionomikoulutus (S19)
- Pienryhmät
- A
- B
- Opintojakso
- SOS0105A15S
Toteutukselle SOS01MK20AVOIN Asiakastyön menetelmät SOS0105A15S-3020 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opintojakso käynnistyy aloitusluennolla ma 27.1.. Opiskelijoille on koululla lähiopetuskertoja, jotka sisältävät sekä teorianäkökulmia että harjoitteita. Opiskelijatiimi suunnittelee työelämässä toteutuvat asiakastyön ohjauskerrat työelämän ja oman aikataulunsa mukaisesti. Opintojakso päättyy tiimin valitseman menetelmän teoriaa ja käytäntöä yhdistävän videon esitykseen leffaseminaarissa 20.4. sekä tiimin kirjallisen itsearvioinnin työstämiseen. Tiimi myös opponoi muita esityksiä. Opiskelija korvaa pakolliset sairauspoissaolot pääosin rinnakkaisryhmän opetukseen osallistumalla.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja jäsentää erilaisia sosiaalialan asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä
- osaa toimia osallisuutta vahvistaen ja ihmisoikeusnäkökulman huomioiden marginaalissa olevien ihmisten kohtaamisissa
- osaa käyttää psykososiaalisen työn, ryhmätyön, perhetyön, palveluohjauksen ja sekä yhteisöllisiä ja valtaistavia menetelmiä eri elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen tukemisessa
- osaa käyttää asiakastyön menetelmiä toiminnallisissa harjoituksissa aidoissa työelämäympäristöissä ja simulaatioharjoituksissa
Sisältö
- sosiaalialan menetelmien teoriatausta
- osallisuutta ja valtaistamista edistävät sosiaalialan menetelmät
- voimavaralähtöiset menetelmät - psykososiaalisen työn, ryhmätyön, perhetyön menetelmät
Oppimateriaalit
Näkki, P. & Sayed, T. (toim.) (2015). Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita.
Helminen, J. (toim.) (2016). Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki: Edita
Opetusmenetelmät
Opintojakson ydinsisällöt
•sosiaalialan menetelmien teoriatausta
•osallisuutta ja valtaistamista edistävät sosiaalialan menetelmät
•voimavaralähtöiset menetelmät
•psykososiaalisen työn ja ryhmätyön menetelmät
Opintojakson tavoitteet. Opiskelija
•tunnistaa pääperiaatteet ratkaisukeskeisestä, psykodynaamisesta, kognitiivis-behavioraalisesta, systeemiteoreettisesta ja sosiaalipedagogisesta ajattelusta asiakastyön menetelmien taustalla olevina psykososiaalisina työorientaatioina
•tuntee yksilöllisen ohjaustyön ja sosiaali- ja palveluohjauksen erilaisten asiakkaiden ja asiakasryhmien kanssa, ryhmien kanssa työskentelyn, verkosto- ja moniammatillisen työn, yhteisötyön asuinalueilla, vertaistoiminnan, narratiivisen, varhaisen puuttumisen menetelmien sekä voimavaraistavien toiminnallisten menetelmien keskeiset lähtökohdat
•harjaantuu käyttämään joitakin sosiaalialan keskeisistä menetelmistä aidoissa työtilanteissa eri elämäntilanteissa olevien asiakkaiden ja asiakasryhmien tukemisessa
Opintosuorituksen kuvaus
Opiskelija perehtyy ennen lähijakson MoodleRooms alustaan sekä alustalla oleviin materiaaleihin. Opintojakson aloittavalla kevään 2020 aloitusluennolla on välttämätöntä olla läsnä. Opintojakson käynnistyessä tarkistetaan jo aiemmin lukukaudella muodostetun (AIK01 opinnoissa) opiskelijatiimin jäsenet ja varmistetaan työelämäyhteistyön mahdollisuus.
Lähiopetuksessa käsitellään työorientaatioiden ja -otteiden perusteita ja tehdään pareina tai pienryhmissä toiminnallisia harjoitteita ja simulaatioita. Lähiopetukseen liittyy myös lisämateriaaleja, joihin opiskelija perehtyy itsenäisesti.
Opintojakson aikana tiimin jäsenet soveltavat valittua menetelmää tai työorientaatiota aikuis- ja nuorisososiaalityön työelämäyhteistyössä. Tiimi toteuttaa 2 - 4 ohjauskertaa asiakastyössä työelämäyhteistyötahon kanssa sopien ja ohjatusti.
Opintojakso päätetään kokoavaan leffatapahtumaan, johon tiimit työstävät teoriatietoon ja työelämäyhteistyön kokemuksiin perustuvan lyhyen menetelmävideon (max 7 min). Leffatapahtuma on avoin työelämäyhteistyötahoille.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat työskentelevät työelämäyhteistyössä.
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa toteutussuunnitelmissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että opintojakson osaamisen tavoitteet toteutuvat.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen opintojakson suoritus toteutuu työelämäyhteistyössä. Opiskelija toteuttaa työelämän menetelmätyöhön liittyvistä tarpeista nousevan oppimistehtävän. Opiskelija asettaa itselleen työskentelysuunnitelman, jonka opintojakson opettaja hyväksyy. Raportissa opiskelija kuvaa toteutuksen tavoitteet, toteutusprosessin sekä arvioi toimintaansa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää opintojakson tavoitteiden mukaisesti useisiin menetelmiin perehtymistä ja soveltamista
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija osallistuu aktiivisesti lähiopetukseen, harjoitteisiin ja tiimin työelämässä toteutuvaa työskentelyyn sekä perehtyy itsenäisesti työorientaatioihin ja -menetelmiin liittyviin materiaaleihin.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty - täydennettävä
Esitietovaatimukset
Opintojaksoa tulee edeltää Aikuis- ja nuorisosiaalityön (10 op) opinnot tai vastaava osaaminen.
Opintojakson suorittaminen edellyttää harjoitteisiin ja simulaatioihin osallistumista. Tarvittaessa opiskelija osallistuu harjoitteisiin ja simulaatioihin seuraavana lukukautena tai muuna sovittuna rästisuorituksena. Asiakastyön menetelmien opetus toteutetaan pienryhmäopetuksena harjoitteiden ja simulaatioiden osalta.
Lisätiedot
Opintojakson suorittaminen edellyttää valmiutta osallistua harjoitteisiin, aktiivista ja paneutuvaa otetta tiimityöskentelyyn sekä ammattieettisiä perustietoja asiakastyöstä ja työelämäyhteistyöstä.