Customer work methods (5cr)
Code: SOS0105A15S-3020
General information
- Enrollment
- 02.12.2019 - 31.12.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 27.01.2020 - 24.04.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- EDUCATION
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 43
- Degree programmes
- BA of Social Services
- Teachers
- Jaana Rintala
- Mari Nieminen
- Scheduling groups
- A (Size: 1 . Open UAS : 0.)
- B (Size: 1 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- A
- B
- Course
- SOS0105A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization Customer work methods SOS0105A15S-3020. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Opintojakso käynnistyy aloitusluennolla ma 27.1.. Opiskelijoille on koululla lähiopetuskertoja, jotka sisältävät sekä teorianäkökulmia että harjoitteita. Opiskelijatiimi suunnittelee työelämässä toteutuvat asiakastyön ohjauskerrat työelämän ja oman aikataulunsa mukaisesti. Opintojakso päättyy tiimin valitseman menetelmän teoriaa ja käytäntöä yhdistävän videon esitykseen leffaseminaarissa 20.4. sekä tiimin kirjallisen itsearvioinnin työstämiseen. Tiimi myös opponoi muita esityksiä. Opiskelija korvaa pakolliset sairauspoissaolot pääosin rinnakkaisryhmän opetukseen osallistumalla.
Objective
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja jäsentää erilaisia sosiaalialan asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä
- osaa toimia osallisuutta vahvistaen ja ihmisoikeusnäkökulman huomioiden marginaalissa olevien ihmisten kohtaamisissa
- osaa käyttää psykososiaalisen työn, ryhmätyön, perhetyön, palveluohjauksen ja sekä yhteisöllisiä ja valtaistavia menetelmiä eri elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen tukemisessa
- osaa käyttää asiakastyön menetelmiä toiminnallisissa harjoituksissa aidoissa työelämäympäristöissä ja simulaatioharjoituksissa
Content
- sosiaalialan menetelmien teoriatausta
- osallisuutta ja valtaistamista edistävät sosiaalialan menetelmät
- voimavaralähtöiset menetelmät - psykososiaalisen työn, ryhmätyön, perhetyön menetelmät
Materials
Näkki, P. & Sayed, T. (toim.) (2015). Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita.
Helminen, J. (toim.) (2016). Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki: Edita
Teaching methods
Opintojakson ydinsisällöt
•sosiaalialan menetelmien teoriatausta
•osallisuutta ja valtaistamista edistävät sosiaalialan menetelmät
•voimavaralähtöiset menetelmät
•psykososiaalisen työn ja ryhmätyön menetelmät
Opintojakson tavoitteet. Opiskelija
•tunnistaa pääperiaatteet ratkaisukeskeisestä, psykodynaamisesta, kognitiivis-behavioraalisesta, systeemiteoreettisesta ja sosiaalipedagogisesta ajattelusta asiakastyön menetelmien taustalla olevina psykososiaalisina työorientaatioina
•tuntee yksilöllisen ohjaustyön ja sosiaali- ja palveluohjauksen erilaisten asiakkaiden ja asiakasryhmien kanssa, ryhmien kanssa työskentelyn, verkosto- ja moniammatillisen työn, yhteisötyön asuinalueilla, vertaistoiminnan, narratiivisen, varhaisen puuttumisen menetelmien sekä voimavaraistavien toiminnallisten menetelmien keskeiset lähtökohdat
•harjaantuu käyttämään joitakin sosiaalialan keskeisistä menetelmistä aidoissa työtilanteissa eri elämäntilanteissa olevien asiakkaiden ja asiakasryhmien tukemisessa
Opintosuorituksen kuvaus
Opiskelija perehtyy ennen lähijakson MoodleRooms alustaan sekä alustalla oleviin materiaaleihin. Opintojakson aloittavalla kevään 2020 aloitusluennolla on välttämätöntä olla läsnä. Opintojakson käynnistyessä tarkistetaan jo aiemmin lukukaudella muodostetun (AIK01 opinnoissa) opiskelijatiimin jäsenet ja varmistetaan työelämäyhteistyön mahdollisuus.
Lähiopetuksessa käsitellään työorientaatioiden ja -otteiden perusteita ja tehdään pareina tai pienryhmissä toiminnallisia harjoitteita ja simulaatioita. Lähiopetukseen liittyy myös lisämateriaaleja, joihin opiskelija perehtyy itsenäisesti.
Opintojakson aikana tiimin jäsenet soveltavat valittua menetelmää tai työorientaatiota aikuis- ja nuorisososiaalityön työelämäyhteistyössä. Tiimi toteuttaa 2 - 4 ohjauskertaa asiakastyössä työelämäyhteistyötahon kanssa sopien ja ohjatusti.
Opintojakso päätetään kokoavaan leffatapahtumaan, johon tiimit työstävät teoriatietoon ja työelämäyhteistyön kokemuksiin perustuvan lyhyen menetelmävideon (max 7 min). Leffatapahtuma on avoin työelämäyhteistyötahoille.
Employer connections
Opiskelijat työskentelevät työelämäyhteistyössä.
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa toteutussuunnitelmissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että opintojakson osaamisen tavoitteet toteutuvat.
Completion alternatives
Vaihtoehtoinen opintojakson suoritus toteutuu työelämäyhteistyössä. Opiskelija toteuttaa työelämän menetelmätyöhön liittyvistä tarpeista nousevan oppimistehtävän. Opiskelija asettaa itselleen työskentelysuunnitelman, jonka opintojakson opettaja hyväksyy. Raportissa opiskelija kuvaa toteutuksen tavoitteet, toteutusprosessin sekä arvioi toimintaansa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää opintojakson tavoitteiden mukaisesti useisiin menetelmiin perehtymistä ja soveltamista
Student workload
Opiskelija osallistuu aktiivisesti lähiopetukseen, harjoitteisiin ja tiimin työelämässä toteutuvaa työskentelyyn sekä perehtyy itsenäisesti työorientaatioihin ja -menetelmiin liittyviin materiaaleihin.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty - täydennettävä
Qualifications
Opintojaksoa tulee edeltää Aikuis- ja nuorisosiaalityön (10 op) opinnot tai vastaava osaaminen.
Opintojakson suorittaminen edellyttää harjoitteisiin ja simulaatioihin osallistumista. Tarvittaessa opiskelija osallistuu harjoitteisiin ja simulaatioihin seuraavana lukukautena tai muuna sovittuna rästisuorituksena. Asiakastyön menetelmien opetus toteutetaan pienryhmäopetuksena harjoitteiden ja simulaatioiden osalta.
Further information
Opintojakson suorittaminen edellyttää valmiutta osallistua harjoitteisiin, aktiivista ja paneutuvaa otetta tiimityöskentelyyn sekä ammattieettisiä perustietoja asiakastyöstä ja työelämäyhteistyöstä.