Siirry suoraan sisältöön

ASP1EK20HKI Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat (5op)

Toteutuksen tunnus: ASP1005E20S-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 31.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Innovaatiot ja kumppanuudet
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
Opettajat
Päivi Vuokila-Oikkonen
Jari Helminen
Ryhmät
A48Easpa
A48Easpa
Opintojakso
ASP1005E20S

Toteutukselle ASP1EK20HKI Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat ASP1005E20S-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Erikoistuja

1. Osaa toimia sosiaali- ja terveysalan arvojen ja eettisten ohjeiden mukaan ja edistää hyvinvointia ja terveyttä sekä sosiaalisten oikeuksien toteutumista asiakas- ja palveluohjauksessa
2. Osaa soveltaa asiakas- ja palveluohjauksen teoriaa ja tutkimustietoa työnsä suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
3. Hallitsee sosiaaliturvaohjauksen, lainsäädännön ja palvelujärjestelmän edellytykset ja vaatimukset työssään
4. Osaa jäsentää palvelujen tuottamisen lähtökohdat ja arvioida palvelujen soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin

Toteutustavat

- Asiantuntija-alustukset (”kontaktialustuksena”, verkkovälitteisenä alustuksena ja/ tai videotallenteena)
- Erikoistujaryhmän yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen (mm. case -työskentely: eettiset ja lainsäädännölliset kysymykset)
o Käytetään flipped classroom/ käänteinen oppiminen -periaatetta erikoistujien oppimisen jakamisessa
- Oppimistehtävät: 1) ennakko-oppimistehtävä ja 2) oppimistehtävä
- Oppimisen sekä ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden kehittymisen ohjaus verkko- oppimisympäristössä
- Itsenäinen opiskelu ja ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden kehittäminen (mm. tutustuminen palveluohjaushankkeiden loppu- ja arviointiraportteihin)

• Opintojakson toteutustapaan liittyvät ratkaisut tehdään ammattikorkeakoulukumppanuuksissa
-> Mahdollisuuksien mukaan 1–2 lähityöskentelypäivää tai osallistujien yhteinen verkko-työskentely

Suoritustavat

Opintojakson opintosuoritukset

Ennakko-oppimistehtävät

Ennakko-oppimistehtävä: Erikoistujan ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden arviointi suhteessa Asiakas- ja palveluohjauksen osaamistavoitteisiin ja erikoistujan kehittämistavoitteiden asettaminen

Opiskelija perehtyy asiakas -ja palveluohjauksen teoreettisiin lähtökohtiin (esim. Helminen 2017; Hänninen 2007). Materiaaliin perustuen oppija laatii määritelmän: “Mistä pu-hutaan, kun puhutaan asiakas -ja palveluohjauksesta”/ “Mitä asiakas- ja palveluohjaus on?” Ennakko-oppimistehtävän materiaali toimii myös johdantona koulutuksen sisältöön.

Ennakko-oppimistehtävässä opiskelija kuvaa myös omaa työtaustaansa ja kokemustaan asiakas- ja palveluohjauksen tehtävissä. Lisäksi opiskelija arvioi omaa ammatillista osaamistaan asiakas- ja palveluohjauksessa ja arvioi osaamisen kehittämistarpeita (Kangasniemi, Hipp, Häggman-Laitila, Kallio, Kärki, Kinnunen, Saarnio, Viinamäki & Waldén 2018; Nummela, Juujärvi & Sinervo 2019).

Opiskelija laatii annetun tehtävän osalta kirjallisen työn, jonka laajuus on noin 2–3 sivua.

Arviointi: Hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty

Oppimistehtävä:

Opiskelija laatii kirjallisen työn, jossa hän käsittelee palveluohjauksen toteutumista eri asiakasryhmien kanssa tapahtuvassa työskentelyssä. Opiskelija miettii esimerkkejä hyödyntäen, miten työskentelyssä toteutuu mm. eettisyys, asiakaslähtöisyys, itsemääräämisoikeus ja palvelua ohjaavat lait. Opiskelija palauttaa kirjallisen työn (lähteitä hyödyntäen) yhteiselle verkkoalustalle. Tämän jälkeen opiskelija käy tutustumassa toisen opiskelijan palauttamaan työhön (kahteen työhön) kommentoiden niitä ja antaen oppimistehtävistä rakentavaa palautetta. Opiskelija kommentoi kahta oppimistehtävää, joita ei ole vielä käyty kommentoimassa tai niihin on vähiten kommentoitu.

Opiskelija laatii annetun tehtävän osalta kirjallisen työn, jonka laajuus on noin 5 sivua.

Arviointi: Hyväksytty/ Täydennettävä/ Hylätty

Sisältö

- Asiakas- ja palveluohjaus käsitteenä ja teoreettiset lähtökohdat
- Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä: yleinen palveluohjaus, voimavarakeskeinen palveluohjaus ja intensiivinen palveluohjaus
- Asiakas- ja palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
- Sosiaali- ja terveysalan eettinen osaaminen asiakastyössä
- Asiakas- ja palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
- Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvissa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteis-sa
- Asiakas- ja palveluohjaushankkeiden keskeiset tavoitteet, sisällöt, tulokset ja suositukset

Aika ja paikka

Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat (5 opintopistettä): 16–17.1.2020 klo 8.30–16, etäohjaus 13.2.2019 klo 16.30–19
* Lähityöskentely: 2 päivää
* Tilat: Diak ja Arcada (Helsinki)

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson arviointikriteerit

Hyväksytty

Käyttää soveltaen asiakas- ja palveluohjauksen teorioita ja tutkimustietoa. Osoittaa tun-tevansa sosiaali- ja terveysalan arvojen ja eettisten ohjeiden käytön asiakas- ja palve-luohjauksessa. Näyttää tuntevansa sosiaaliturvaohjauksen, lainsäädännön ja palvelujär-jestelmän. Tuntee hyvinvoinnin ja terveyden sekä sosiaalisten oikeuksien edistämisen keinoja asiakas- ja palveluohjauksessa ja käyttää niitä. Näyttää osaavansa jäsentää pal-velujen tuottamisen lähtökohtia ja arvioida palvelujen soveltuvuutta asiakkaiden tarpei-siin.

Täydennettävä/hylätty
Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.

Siirry alkuun