ASP1EK20HKI Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat (5cr)
Code: ASP1005E20S-3001
General information
- Enrollment
- 02.12.2019 - 31.12.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Innovaatiot ja kumppanuudet
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Case Management in Social Services and Health Care, Specialisation Education
Unfortunately, no reservations were found for the realization ASP1EK20HKI Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat ASP1005E20S-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Objective
Erikoistuja
1. Osaa toimia sosiaali- ja terveysalan arvojen ja eettisten ohjeiden mukaan ja edistää hyvinvointia ja terveyttä sekä sosiaalisten oikeuksien toteutumista asiakas- ja palveluohjauksessa
2. Osaa soveltaa asiakas- ja palveluohjauksen teoriaa ja tutkimustietoa työnsä suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
3. Hallitsee sosiaaliturvaohjauksen, lainsäädännön ja palvelujärjestelmän edellytykset ja vaatimukset työssään
4. Osaa jäsentää palvelujen tuottamisen lähtökohdat ja arvioida palvelujen soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin
Execution methods
- Asiantuntija-alustukset (”kontaktialustuksena”, verkkovälitteisenä alustuksena ja/ tai videotallenteena)
- Erikoistujaryhmän yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen (mm. case -työskentely: eettiset ja lainsäädännölliset kysymykset)
o Käytetään flipped classroom/ käänteinen oppiminen -periaatetta erikoistujien oppimisen jakamisessa
- Oppimistehtävät: 1) ennakko-oppimistehtävä ja 2) oppimistehtävä
- Oppimisen sekä ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden kehittymisen ohjaus verkko- oppimisympäristössä
- Itsenäinen opiskelu ja ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden kehittäminen (mm. tutustuminen palveluohjaushankkeiden loppu- ja arviointiraportteihin)
• Opintojakson toteutustapaan liittyvät ratkaisut tehdään ammattikorkeakoulukumppanuuksissa
-> Mahdollisuuksien mukaan 1–2 lähityöskentelypäivää tai osallistujien yhteinen verkko-työskentely
Accomplishment methods
Opintojakson opintosuoritukset
Ennakko-oppimistehtävät
Ennakko-oppimistehtävä: Erikoistujan ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden arviointi suhteessa Asiakas- ja palveluohjauksen osaamistavoitteisiin ja erikoistujan kehittämistavoitteiden asettaminen
Opiskelija perehtyy asiakas -ja palveluohjauksen teoreettisiin lähtökohtiin (esim. Helminen 2017; Hänninen 2007). Materiaaliin perustuen oppija laatii määritelmän: “Mistä pu-hutaan, kun puhutaan asiakas -ja palveluohjauksesta”/ “Mitä asiakas- ja palveluohjaus on?” Ennakko-oppimistehtävän materiaali toimii myös johdantona koulutuksen sisältöön.
Ennakko-oppimistehtävässä opiskelija kuvaa myös omaa työtaustaansa ja kokemustaan asiakas- ja palveluohjauksen tehtävissä. Lisäksi opiskelija arvioi omaa ammatillista osaamistaan asiakas- ja palveluohjauksessa ja arvioi osaamisen kehittämistarpeita (Kangasniemi, Hipp, Häggman-Laitila, Kallio, Kärki, Kinnunen, Saarnio, Viinamäki & Waldén 2018; Nummela, Juujärvi & Sinervo 2019).
Opiskelija laatii annetun tehtävän osalta kirjallisen työn, jonka laajuus on noin 2–3 sivua.
Arviointi: Hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty
Oppimistehtävä:
Opiskelija laatii kirjallisen työn, jossa hän käsittelee palveluohjauksen toteutumista eri asiakasryhmien kanssa tapahtuvassa työskentelyssä. Opiskelija miettii esimerkkejä hyödyntäen, miten työskentelyssä toteutuu mm. eettisyys, asiakaslähtöisyys, itsemääräämisoikeus ja palvelua ohjaavat lait. Opiskelija palauttaa kirjallisen työn (lähteitä hyödyntäen) yhteiselle verkkoalustalle. Tämän jälkeen opiskelija käy tutustumassa toisen opiskelijan palauttamaan työhön (kahteen työhön) kommentoiden niitä ja antaen oppimistehtävistä rakentavaa palautetta. Opiskelija kommentoi kahta oppimistehtävää, joita ei ole vielä käyty kommentoimassa tai niihin on vähiten kommentoitu.
Opiskelija laatii annetun tehtävän osalta kirjallisen työn, jonka laajuus on noin 5 sivua.
Arviointi: Hyväksytty/ Täydennettävä/ Hylätty
Content
- Asiakas- ja palveluohjaus käsitteenä ja teoreettiset lähtökohdat
- Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä: yleinen palveluohjaus, voimavarakeskeinen palveluohjaus ja intensiivinen palveluohjaus
- Asiakas- ja palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
- Sosiaali- ja terveysalan eettinen osaaminen asiakastyössä
- Asiakas- ja palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
- Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvissa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteis-sa
- Asiakas- ja palveluohjaushankkeiden keskeiset tavoitteet, sisällöt, tulokset ja suositukset
Location and time
Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat (5 opintopistettä): 16–17.1.2020 klo 8.30–16, etäohjaus 13.2.2019 klo 16.30–19
* Lähityöskentely: 2 päivää
* Tilat: Diak ja Arcada (Helsinki)
Assessment criteria, approved/failed
Opintojakson arviointikriteerit
Hyväksytty
Käyttää soveltaen asiakas- ja palveluohjauksen teorioita ja tutkimustietoa. Osoittaa tun-tevansa sosiaali- ja terveysalan arvojen ja eettisten ohjeiden käytön asiakas- ja palve-luohjauksessa. Näyttää tuntevansa sosiaaliturvaohjauksen, lainsäädännön ja palvelujär-jestelmän. Tuntee hyvinvoinnin ja terveyden sekä sosiaalisten oikeuksien edistämisen keinoja asiakas- ja palveluohjauksessa ja käyttää niitä. Näyttää osaavansa jäsentää pal-velujen tuottamisen lähtökohtia ja arvioida palvelujen soveltuvuutta asiakkaiden tarpei-siin.
Täydennettävä/hylätty
Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.