Siirry suoraan sisältöön

ASP2EK20HKI Palvelutarpeiden arviointi ja työkäytännöt (5op)

Toteutuksen tunnus: ASP2005E20S-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 31.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Innovaatiot ja kumppanuudet
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
Opettajat
Reija Paananen
Jari Helminen
Ryhmät
A48Easpa
A48Easpa
Opintojakso
ASP2005E20S

Toteutukselle ASP2EK20HKI Palvelutarpeiden arviointi ja työkäytännöt ASP2005E20S-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Erikoistuja
1. Osaa arvioida yhdessä asiakkaan kanssa palvelujen ja tuen tarpeet kokonaisvaltaisesti, huomioiden asiakkaan hyvinvoinnin ja terveyden, elinolosuhteet, elämänkulun, toiminta- ja työkyvyn sekä voimavarat ja niiden pohjalta suunnitella asiakkaan tarpeisiin soveltuvia palveluita
2. Osaa toteuttaa, koordinoida, dokumentoida ja arvioida asiakas- ja palveluohjausprosessin
3. Hallitsee asiakas- ja palveluohjauksen käytäntöjä ja menetelmiä asiakastyön muuttuvissa tilanteissa
4. Osaa vahvistaa asiakkaan sekä hänen perheensä ja lähipiirinsä osallisuutta asiakas- ja palveluohjausprosessissa

Toteutustavat

- Asiantuntija-alustukset (”kontaktialustuksena”, verkkovälitteisenä alustuksena ja/ tai videotallenteena)
- Erikoistujaryhmän yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen (mm. palveluohjausprosessin kuvaaminen (eri asiakasryhmät))
- Oppimistehtävät: 1) ennakko-oppimistehtävä ja 2) oppimistehtävä
- Oppimisen sekä ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden kehittymisen ohjaus verkko- oppimisympäristössä
- Itsenäinen opiskelu ja ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden kehittäminen (mm. tutustuminen palveluohjaushankkeiden loppu- ja arviointiraportteihin)

• Opintojakson toteutustapaan liittyvät ratkaisut tehdään ammattikorkeakoulukumppanuuksissa
-> Mahdollisuuksien mukaan 1–2 lähityöskentelypäivää tai osallistujien yhteinen verkko-työskentely

Suoritustavat

Oppimistehtävät

Ennakko-oppimistehtävät
Arviointi- ja ohjauskäytännöt osana arjen työtäni

Pohdi, miten asiakkaisen palveluiden ja avun sekä tuen tarpeiden arviointi toteutuu työs-säsi. Huomioi pohdinnassa, miten esimerkiksi asialähtöisyys, asiakkaan osallisuus ja asiakkaan läheisten huomiointi ja monitoimijuus toteutuvat arvioinnissa. Pohdi, mihin palveluihin asiakkaita tavallisesti ohjaat, ja eritoten asiakkaan ohjauksen toteutumista (onnistumisia ja haasteita) asiakkaan käyttäessä monia eri palveluja. Kirjoita pohdinta otsikolla Arviointi- ja ohjauskäytännöt osana arjen työtäni. Tarkastele pohdinnassa omassa työssäsi olevia arvioinnin ja ohjauksen sekä dokumentoinnin hyviä työkäytäntöjä ja kehit-tämishaasteita. Tarkastele myös ammatillisen osaamisesi kehittämistarpeita.

Laajuus noin 2–3 sivua

Arviointi: Hyväksytty/ Täydennettävä/ Hylätty

Oppimistehtävä:
Palveluohjauksen työmenetelmät ja -käytännöt

Tutustuu erilaisiin palveluohjauksissa käytettäviin työmenetelmiin ja -käytäntöihin teorian ja käytännön kautta. Valitse asiakasryhmä ja yksi case-tapaus asiakasryhmästä. Kuvaa asiakkaan kanssa toteutuvaa palveluohjausprosessia ja prosessin aikana käytettäviä eri-laisia työmenetelmiä. Tarkastele asiakastyössä käytettäviä suunnitelmia. Huomioi myös asiakkaan osallisuuden toteutuminen ja lähiverkoston osallisuus asiakkaan arjen toimintaympäristössä.

Laadi kirjallinen raportti palveluohjausprosessista, perustele prosessiin valitut erilaiset menetelmät ja kuvaa keskeiset käsitteet. Hyödynnä raportissa relevanttia kirjallisuutta.

Rapotin laajuus noin 5–10 sivua.

Arviointi: Hyväksytty/ Täydennettävä/ Hylätty

Sisältö

- Asiakas- ja palveluohjausprosessi ja sen eri vaiheet
- Palvelutarpeen arviointi ja asiakastyössä käytettävät suunnitelmat
- Asiakasosallisuus
- Lähiverkoston kartoittaminen
- Palveluohjauksessa käytettävät keskeiset menetelmät
* Asiakaslähtöinen työote
* Ennaltaehkäisevä työ ja varhainen tuki
* Voimavaralähtöinen työskentely
* Osallisuuden vahvistamisen menetelmät

Aika ja paikka

Palvelutarpeiden arviointi ja työkäytännöt (5 opintopistettä): 12–13.3.2020 klo 8.30–16, etäohjaus 16.4.2019 klo 16.30–19
* Lähityöskentely: 2 päivää
* Tilat: Diak ja Arcada (Helsinki)

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Tuntee asiakkaan palvelujen ja tuen tarpeiden kokonaisvaltaisen arvioinnin työkäytäntö-jä ja käyttää niitä asiakaslähtöisesti. Näyttää kykenevänsä suunnittelemaan asiakkaan tarpeisiin soveltuvia palveluita. Tuntee asiakas- ja palveluohjausprosessin ja osoittaa toteuttavansa prosessin asiakaslähtöisesti. Käyttää soveltaen asiakas- ja palveluohjauksen työkäytäntöjä ja -menetelmiä. Ymmärtää asiakkaan sekä hänen perheensä ja lähipiirinsä merkityksen asiakas- ja palveluohjausprosessissa ja osoittaa vahvistavansa heidän osallisuuttaan prosessissa.

Täydennettävä/hylätty
Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.

Siirry alkuun