Skip to main content

ASP2EK20HKI Palvelutarpeiden arviointi ja työkäytännöt (5cr)

Code: ASP2005E20S-3001

General information


Enrollment
02.12.2019 - 31.12.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2020 - 31.07.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Innovaatiot ja kumppanuudet
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Case Management in Social Services and Health Care, Specialisation Education
Teachers
Reija Paananen
Jari Helminen
Groups
A48Easpa
A48Easpa
Course
ASP2005E20S

Unfortunately, no reservations were found for the realization ASP2EK20HKI Palvelutarpeiden arviointi ja työkäytännöt ASP2005E20S-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Objective

Erikoistuja
1. Osaa arvioida yhdessä asiakkaan kanssa palvelujen ja tuen tarpeet kokonaisvaltaisesti, huomioiden asiakkaan hyvinvoinnin ja terveyden, elinolosuhteet, elämänkulun, toiminta- ja työkyvyn sekä voimavarat ja niiden pohjalta suunnitella asiakkaan tarpeisiin soveltuvia palveluita
2. Osaa toteuttaa, koordinoida, dokumentoida ja arvioida asiakas- ja palveluohjausprosessin
3. Hallitsee asiakas- ja palveluohjauksen käytäntöjä ja menetelmiä asiakastyön muuttuvissa tilanteissa
4. Osaa vahvistaa asiakkaan sekä hänen perheensä ja lähipiirinsä osallisuutta asiakas- ja palveluohjausprosessissa

Execution methods

- Asiantuntija-alustukset (”kontaktialustuksena”, verkkovälitteisenä alustuksena ja/ tai videotallenteena)
- Erikoistujaryhmän yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen (mm. palveluohjausprosessin kuvaaminen (eri asiakasryhmät))
- Oppimistehtävät: 1) ennakko-oppimistehtävä ja 2) oppimistehtävä
- Oppimisen sekä ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden kehittymisen ohjaus verkko- oppimisympäristössä
- Itsenäinen opiskelu ja ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden kehittäminen (mm. tutustuminen palveluohjaushankkeiden loppu- ja arviointiraportteihin)

• Opintojakson toteutustapaan liittyvät ratkaisut tehdään ammattikorkeakoulukumppanuuksissa
-> Mahdollisuuksien mukaan 1–2 lähityöskentelypäivää tai osallistujien yhteinen verkko-työskentely

Accomplishment methods

Oppimistehtävät

Ennakko-oppimistehtävät
Arviointi- ja ohjauskäytännöt osana arjen työtäni

Pohdi, miten asiakkaisen palveluiden ja avun sekä tuen tarpeiden arviointi toteutuu työs-säsi. Huomioi pohdinnassa, miten esimerkiksi asialähtöisyys, asiakkaan osallisuus ja asiakkaan läheisten huomiointi ja monitoimijuus toteutuvat arvioinnissa. Pohdi, mihin palveluihin asiakkaita tavallisesti ohjaat, ja eritoten asiakkaan ohjauksen toteutumista (onnistumisia ja haasteita) asiakkaan käyttäessä monia eri palveluja. Kirjoita pohdinta otsikolla Arviointi- ja ohjauskäytännöt osana arjen työtäni. Tarkastele pohdinnassa omassa työssäsi olevia arvioinnin ja ohjauksen sekä dokumentoinnin hyviä työkäytäntöjä ja kehit-tämishaasteita. Tarkastele myös ammatillisen osaamisesi kehittämistarpeita.

Laajuus noin 2–3 sivua

Arviointi: Hyväksytty/ Täydennettävä/ Hylätty

Oppimistehtävä:
Palveluohjauksen työmenetelmät ja -käytännöt

Tutustuu erilaisiin palveluohjauksissa käytettäviin työmenetelmiin ja -käytäntöihin teorian ja käytännön kautta. Valitse asiakasryhmä ja yksi case-tapaus asiakasryhmästä. Kuvaa asiakkaan kanssa toteutuvaa palveluohjausprosessia ja prosessin aikana käytettäviä eri-laisia työmenetelmiä. Tarkastele asiakastyössä käytettäviä suunnitelmia. Huomioi myös asiakkaan osallisuuden toteutuminen ja lähiverkoston osallisuus asiakkaan arjen toimintaympäristössä.

Laadi kirjallinen raportti palveluohjausprosessista, perustele prosessiin valitut erilaiset menetelmät ja kuvaa keskeiset käsitteet. Hyödynnä raportissa relevanttia kirjallisuutta.

Rapotin laajuus noin 5–10 sivua.

Arviointi: Hyväksytty/ Täydennettävä/ Hylätty

Content

- Asiakas- ja palveluohjausprosessi ja sen eri vaiheet
- Palvelutarpeen arviointi ja asiakastyössä käytettävät suunnitelmat
- Asiakasosallisuus
- Lähiverkoston kartoittaminen
- Palveluohjauksessa käytettävät keskeiset menetelmät
* Asiakaslähtöinen työote
* Ennaltaehkäisevä työ ja varhainen tuki
* Voimavaralähtöinen työskentely
* Osallisuuden vahvistamisen menetelmät

Location and time

Palvelutarpeiden arviointi ja työkäytännöt (5 opintopistettä): 12–13.3.2020 klo 8.30–16, etäohjaus 16.4.2019 klo 16.30–19
* Lähityöskentely: 2 päivää
* Tilat: Diak ja Arcada (Helsinki)

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty
Tuntee asiakkaan palvelujen ja tuen tarpeiden kokonaisvaltaisen arvioinnin työkäytäntö-jä ja käyttää niitä asiakaslähtöisesti. Näyttää kykenevänsä suunnittelemaan asiakkaan tarpeisiin soveltuvia palveluita. Tuntee asiakas- ja palveluohjausprosessin ja osoittaa toteuttavansa prosessin asiakaslähtöisesti. Käyttää soveltaen asiakas- ja palveluohjauksen työkäytäntöjä ja -menetelmiä. Ymmärtää asiakkaan sekä hänen perheensä ja lähipiirinsä merkityksen asiakas- ja palveluohjausprosessissa ja osoittaa vahvistavansa heidän osallisuuttaan prosessissa.

Täydennettävä/hylätty
Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.

Go back to top of page