Siirry suoraan sisältöön

ASP5ES20HKI Sosiaalisesti ja eettisesti kestävä asiakas- ja palveluohjaus (5op)

Toteutuksen tunnus: ASP5005E20S-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Innovaatiot ja kumppanuudet
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
Opettajat
Anne Määttä
Jari Helminen
Ryhmät
A48Easpa
A48Easpa
Opintojakso
ASP5005E20S

Toteutukselle ASP5ES20HKI Sosiaalisesti ja eettisesti kestävä asiakas- ja palveluohjaus ASP5005E20S-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Erikoistuja

1. Osaa ohjauksen ja viestinnän etiikan sekä työtavat ja niiden kehittämisen monimuotoisina ja moniviestimin eri toimintaympäristöissä
2. Osaa sosiaalisen sekä muun kestävän kehityksen mukaiset työtavat, niiden vahvistamisen ja edelleen kehittämisen asiakas- ja palveluohjausprosessin eri vaiheissa
3. Osaa viestiä palveluista asiakkaalle ja yhteistyökumppaneille
4. Osaa viestiä omasta ammatillisesta osaamisestaan ja asiakas- ja palveluohjauksesta eri viestimissä ja medioissa

Toteutustavat

Asiantuntijaluentoja (tulevaisuuden ennakointi, ekososiaalinen työ, kestävä kehitys, viestintä, uudet viestintäkanavat)

Suoritustavat

Oppimistehtävät:

1) Apestek-analyysi ja siitä kirjoitettava essee

Oppimistehtävänä on tehdä APESTEK-analyysi valitsemastasi työyksiköstä tai organisaa-tiosta ja kirjoittaa siitä essee. Rakenna muutos- ja kehitysprosessi ko. yksikölle tai organisaatiolle laatimasi analyysin perusteella. Laadi noin 4–5 sivuinen essee, joka sisältää seuraavat osiot

Alkuosa
• Valitsemasi yksikön/organisaation toiminta-ajatus, organisaatiorakenne ja henkilöstö
• Millaisia tulevaisuuteen liittyviä ilmiöitä ja kehityskulkuja taustalähteet (kirjallisuus, artikkelit, luotettavat www-lähteet) nostavat esiin valitsemasi yksikön tai organisaation alalta?
• APESTEK tulevaisuuden ennakointimenetelmän kuvaaminen
Käsittelyosa
• APESTEK-analyysi ja sen avaaminen tekstiin (lisää esseeseen liitteeksi laatimasi APESTEK taulukko)
Loppuosa
• Muutos- ja kehitysprosessin rakentaminen yksikölle/organisaatiolle. Kuvaa myös valit-tu tulevaisuuden suunta ja sen perustelu. (Valittu suunta voi olla myös mielikuvituksellinen: tulee jokin villi kortti tai uusi megatrendi, joka muuttaa kaiken. Jokin heikko signaali voi myös muodostaa trendin yllättäen.)

2) APESTEK menetelmän tarkastelu, perustellen

Arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty

Hyväksytty arviointi

Opiskelija tunnistaa sote-alan tulevaisuuden muutoksen suunnat. Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti APESTEK–analyysia ja tuottaa kuvauksen valitsemansa yksikön tai organisaation toimintaympäristössä tapahtuvista muutoksista eri näkökulmista ja laajalla perspektiivillä. Opiskelija perustelee tekemiään havaintojaan. Opiskelija pystyy tuottamaan valitsemastaan eettisestä teemasta sisällöllisesti ja rakenteellisesti loogisen tekstin. Opiskelija pystyy kirjoittamaan sanomansa ymmärrettävästi ja perustellen.

Hylätty

Yllä mainitut tavoitteet eivät toteudu.

3) Pienryhmässä tuotettu blogi, jossa harjoitellaan ammatillista viestintää. Blogi sisältää perehtymisen johonkin palveluohjauksen eettiseen kysymykseen. Blogi julkaistaan erikseen sovitulla digitaalisella alustalla.

Arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty

Sisältö

- Sosiaalisesti ja eettisesti kestävä kehitys
- Digitalisaatio ja teknologian uudet mahdollisuudet ammatillisessa viestinnässä

Aika ja paikka

Sosiaalisesti ja eettisesti kestävä palveluohjaus (5 opintopistettä): 15.10.2020 klo 8.30–16, etäohjaus 5.11.2020 klo 16.30–19
* Lähityöskentely: 1 päivä (15.10.2019)
* Tilat: Diak ja Arcada (Helsinki)

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty

Hallitsee ohjauksen ja viestinnän etiikan sekä työtavat ja niiden kehittämisen monimuotoisina ja moniviestimin eri toimintaympäristöissä. Soveltaa sosiaalisen sekä muun kestävän kehityksen mukaisia työtapoja, vahvistaa ja kehittää niitä asiakas- ja palveluohjausprosessin eri vaiheissa. Osaa viestiä palveluista asiakas- ja palveluohjauksesta asi-akkaalle sekä omasta ammatillisesta asiakas- ja palveluohjausosaamisesta yhteistyö-kumppaneille eri viestimissä ja medioissa.

Täydennettävä/hylätty

Yllä mainitut tavoitteet eivät toteudu.

Siirry alkuun