ASP5ES20HKI Sosiaalisesti ja eettisesti kestävä asiakas- ja palveluohjaus (5cr)
Code: ASP5005E20S-3001
General information
- Timing
- 01.08.2020 - 31.12.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Innovaatiot ja kumppanuudet
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Case Management in Social Services and Health Care, Specialisation Education
Unfortunately, no reservations were found for the realization ASP5ES20HKI Sosiaalisesti ja eettisesti kestävä asiakas- ja palveluohjaus ASP5005E20S-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Objective
Erikoistuja
1. Osaa ohjauksen ja viestinnän etiikan sekä työtavat ja niiden kehittämisen monimuotoisina ja moniviestimin eri toimintaympäristöissä
2. Osaa sosiaalisen sekä muun kestävän kehityksen mukaiset työtavat, niiden vahvistamisen ja edelleen kehittämisen asiakas- ja palveluohjausprosessin eri vaiheissa
3. Osaa viestiä palveluista asiakkaalle ja yhteistyökumppaneille
4. Osaa viestiä omasta ammatillisesta osaamisestaan ja asiakas- ja palveluohjauksesta eri viestimissä ja medioissa
Execution methods
Asiantuntijaluentoja (tulevaisuuden ennakointi, ekososiaalinen työ, kestävä kehitys, viestintä, uudet viestintäkanavat)
Accomplishment methods
Oppimistehtävät:
1) Apestek-analyysi ja siitä kirjoitettava essee
Oppimistehtävänä on tehdä APESTEK-analyysi valitsemastasi työyksiköstä tai organisaa-tiosta ja kirjoittaa siitä essee. Rakenna muutos- ja kehitysprosessi ko. yksikölle tai organisaatiolle laatimasi analyysin perusteella. Laadi noin 4–5 sivuinen essee, joka sisältää seuraavat osiot
Alkuosa
• Valitsemasi yksikön/organisaation toiminta-ajatus, organisaatiorakenne ja henkilöstö
• Millaisia tulevaisuuteen liittyviä ilmiöitä ja kehityskulkuja taustalähteet (kirjallisuus, artikkelit, luotettavat www-lähteet) nostavat esiin valitsemasi yksikön tai organisaation alalta?
• APESTEK tulevaisuuden ennakointimenetelmän kuvaaminen
Käsittelyosa
• APESTEK-analyysi ja sen avaaminen tekstiin (lisää esseeseen liitteeksi laatimasi APESTEK taulukko)
Loppuosa
• Muutos- ja kehitysprosessin rakentaminen yksikölle/organisaatiolle. Kuvaa myös valit-tu tulevaisuuden suunta ja sen perustelu. (Valittu suunta voi olla myös mielikuvituksellinen: tulee jokin villi kortti tai uusi megatrendi, joka muuttaa kaiken. Jokin heikko signaali voi myös muodostaa trendin yllättäen.)
2) APESTEK menetelmän tarkastelu, perustellen
Arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty
Hyväksytty arviointi
Opiskelija tunnistaa sote-alan tulevaisuuden muutoksen suunnat. Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti APESTEK–analyysia ja tuottaa kuvauksen valitsemansa yksikön tai organisaation toimintaympäristössä tapahtuvista muutoksista eri näkökulmista ja laajalla perspektiivillä. Opiskelija perustelee tekemiään havaintojaan. Opiskelija pystyy tuottamaan valitsemastaan eettisestä teemasta sisällöllisesti ja rakenteellisesti loogisen tekstin. Opiskelija pystyy kirjoittamaan sanomansa ymmärrettävästi ja perustellen.
Hylätty
Yllä mainitut tavoitteet eivät toteudu.
3) Pienryhmässä tuotettu blogi, jossa harjoitellaan ammatillista viestintää. Blogi sisältää perehtymisen johonkin palveluohjauksen eettiseen kysymykseen. Blogi julkaistaan erikseen sovitulla digitaalisella alustalla.
Arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty
Content
- Sosiaalisesti ja eettisesti kestävä kehitys
- Digitalisaatio ja teknologian uudet mahdollisuudet ammatillisessa viestinnässä
Location and time
Sosiaalisesti ja eettisesti kestävä palveluohjaus (5 opintopistettä): 15.10.2020 klo 8.30–16, etäohjaus 5.11.2020 klo 16.30–19
* Lähityöskentely: 1 päivä (15.10.2019)
* Tilat: Diak ja Arcada (Helsinki)
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty
Hallitsee ohjauksen ja viestinnän etiikan sekä työtavat ja niiden kehittämisen monimuotoisina ja moniviestimin eri toimintaympäristöissä. Soveltaa sosiaalisen sekä muun kestävän kehityksen mukaisia työtapoja, vahvistaa ja kehittää niitä asiakas- ja palveluohjausprosessin eri vaiheissa. Osaa viestiä palveluista asiakas- ja palveluohjauksesta asi-akkaalle sekä omasta ammatillisesta asiakas- ja palveluohjausosaamisesta yhteistyö-kumppaneille eri viestimissä ja medioissa.
Täydennettävä/hylätty
Yllä mainitut tavoitteet eivät toteudu.