Siirry suoraan sisältöön

SUY04MK21DIAK Terveysala toimintaympäristönä (5op)

Toteutuksen tunnus: SUY0405A19H-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.09.2020 - 30.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.01.2021 - 19.03.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Tulkki (AMK), asioimistulkkaus
Ryhmät
A47astu
A47astu
Opintojakso
SUY0405A19H

Toteutukselle SUY04MK21DIAK Terveysala toimintaympäristönä SUY0405A19H-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson hyväksyttyyn suoritukseen kuuluvat:

- aktiivinen osallistuminen tuntityöskentelyyn

- itsenäinen ja tiimityöskentely

- tehtävien ohjeenmukainen tekeminen ja palauttaminen aikataulun mukaan

Ennakkotehtävä: Anatomian ja fysiologian tehtävä suomeksi ja omalla kielellä; yksilösuoritus
Tuntityöskentely
Terveyspalveluihin ja kansansairauksiin liittyvä essee-tehtävä; yksilötehtävä

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa terveydenhuoltoalan keskeisen lainsäädännön
- osaa kuvata terveyspalvelujärjestelmän ja sen toimintaperiaatteet ja osaa nimetä terveydenhuoltoalan keskeiset käsitteet ja termit
- osaa kuvata ihmisen rakenteen ja elinten toiminnan ja nimetä niiden tehtävät
- tunnistaa maahanmuuttajien keskeiset kansanterveysongelmat
- osaa hakea tietoa terveydenhuoltoon liittyvistä asioista ja osaa vertailla perustasolla terveydenhuoltoalaa työkieltensä maissa
- tietää terveysalan tulkkaustilanteet ja ymmärtää niiden haasteet tulkkauksessa

Sisältö

- terveydenhuoltoalan keskeinen lainsäädäntö
- terveyspalvelujärjestelmä ja toimintaperiaatteet
- terveydenhuoltoalan keskeiset käsitteet ja termit
- ihmisen rakenne sekä elinten toiminta ja tehtävät
- maahanmuuttajien keskeiset kansanterveysongelmat
- terveydenhuoltoalan tilanteiden erityispiirteet

Oppimateriaalit

Anatomia ja Fysiologia:
esim. Vierimaa, H. & Laurila, M. (2011). KEHO Anatomia ja fysiologia. WSOY pro tai vastaava teos

Kansansairaudet:
Jaatinen, T. & Raudasoja, J. (2017). Suomalaisten sairaudet. Sanoma Pro.
Jousilahti, P. ym. (2019). Kansantautikuolleisuus vähenee edelleen - WHO:n tavoite voidaan saavuttaa
https://thl.fi/fi/web/kansantaudit/yleistietoa-kansantaudeista
https://www.globalis.fi/Tilastot#group-by-letter

Terveyspalvelujärjestelmä:
Laaksonen, H.; Laitinen, H. & Hiilamo, H. (toim.) (2020). Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. SOTE-asiantuntija. Sanoma Pro Oy.

Lainsäädäntö:
www.finlex.fi; esim. Perustuslaki, terveydenhuoltolaki, Laki potilaan asemasta ja oikeuksista

Muu kirjallisuus ja materiaali:
http://uusi.oppitroppi.fi/fi/kategoriavalikko/?pelikoodi=78336
http://opetus.tv/
https://www.slideshare.net/THLfi/mimmi-koukkula-tyttjen-ja-naisten-sukuelinten-silpomisen-estmisen-toimintaohjelma
https://verkkokoulut.thl.fi/login/index.php Monikulttuurisuus asiakastyössä, Luo luottamusta – puutu väkivaltaan, Barnahus-verkkokoulu 
https://fi.lunette.com/pages/anatomian-oppitunti
Lahti, A., Aarnio, K., Moring, A. & Kerppola, J. (toim.) (2020). Perhe- ja lähisuhteet sateenkaaren alla. Gaudeamus.
Ekroos, V. (2004). Terveydenhuollon palvelutuotanto. Yksityisesti vai julkisesti. Talentum.
Perustuslaki https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
Sairaanhoito Suomessa https://www.kela.fi/ulkomailta-suomeen-sairaanhoito-suomessa
SOTE-uudistus https://soteuudistus.fi/mika-sote-uudistus
Terveydenhuollon maksukatto https://stm.fi/terveydenhuollon-maksukatto
Terveydenhuollon menot ja rahoitus https://www.slideshare.net/THLfi/tr-23-2020diat
Terveydenhuollon rahoitus https://thl.fi/fi/web/sote-uudistus/talous-ja-politiikka/kustannukset-ja-vaikuttavuus/rahoitus
THL:n www-sivut

Opetusmenetelmät

Opiskelijoita osallistava luento Collaborate-alustalla
Itsenäinen opiskelu; tiedonhaku, tehtävät

Opintojakson keskeisinä tavoitteina on, että opiskelija

tunnistaa terveydenhuoltoalan keskeisen lainsäädännön
osaa kuvata ja terveyspalvelujärjestelmän ja sen toimintaperiaatteet ja osaa nimetä terveydenhuoltoalan keskeiset käsitteet ja termit
osaa kuvata ihmisen rakenteen ja elinten toiminnan ja nimetä niiden tehtävät
tunnistaa maahanmuuttajien keskeiset kansanterveysongelmat
osaa hakea tietoa terveydenhuoltoon liittyvistä asioista ja osaa vertailla perustasolla terveydenhuoltoalaa työkieltensä maissa
tietää terveysalan tulkkaustilanteet ja ymmärtää niiden erityispiirteet tulkkauksessa

Opintojakson ydinsisältöjä ovat:

terveydenhuoltoalan keskeinen lainsäädäntö
terveyspalvelujärjestelmä ja toimintaperiaatteet
terveydenhuoltoalan keskeiset käsitteet ja termit
ihmisen rakenne sekä elinten toiminta ja tehtävät
kansansairaudet
maahanmuuttajien keskeiset kansanterveysongelmat
terveydenhuoltoalan tilanteiden erityispiirteet

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Anatomian ja fysiologian tehtävä 1 op; hyväksytty/ täydennettävä, palautus ennen lähiopetuksen alkua
Terveyspalvelut ja kansansairaudet 3 op; 5-17 täydennettävä palautusajankohta sovitaan opiskelijoiden kanssa

Kansainvälisyys

Opintojaksolla hyödynnetään opiskelijoiden KV- ja monikulttuurisuusosaamista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op on 26,7 h opiskelijan työtä
Anatomia ja fysiologia, tehtävä 1 op
Tuntityöskentely 1 op
Terveyspalvelut ja kansansairaudet, tehtävä 3 op

Siirry alkuun