SUY04MK21DIAK (5cr)
Code: SUY0405A19H-3001
General information
- Enrollment
- 07.09.2020 - 30.09.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 11.01.2021 - 19.03.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Tulkkaustutkinnot, kielet, viestintä and development of education
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA in Humanities, Community Interpreting
- Course
- SUY0405A19H
Unfortunately, no reservations were found for the realization SUY04MK21DIAK SUY0405A19H-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Content scheduling
Opintojakson hyväksyttyyn suoritukseen kuuluvat:
- aktiivinen osallistuminen tuntityöskentelyyn
- itsenäinen ja tiimityöskentely
- tehtävien ohjeenmukainen tekeminen ja palauttaminen aikataulun mukaan
Ennakkotehtävä: Anatomian ja fysiologian tehtävä suomeksi ja omalla kielellä; yksilösuoritus
Tuntityöskentely
Terveyspalveluihin ja kansansairauksiin liittyvä essee-tehtävä; yksilötehtävä
Objective
Students will be able to
- identify key pieces of legislation relating to the healthcare sector
- describe the healthcare service system and its operating principles, and name key concepts and terminology of the healthcare sector
- describe the structure of the human body, organs and their functions
- name common health issues among immigrants
- retrieve information about healthcare topics and, at the basic level, compare the healthcare sectors of the countries of their working languages
- identify the interpreting situations of the healthcare sector and understand the related challenges
Content
- key pieces of legislation relating to the healthcare sector
- the healthcare service system and its operating principles
- key concepts and terminology of healthcare
- the structure of the human body, organs and their functions
- common health issues among immigrants
- specificities of healthcare settings
Materials
Anatomia ja Fysiologia:
esim. Vierimaa, H. & Laurila, M. (2011). KEHO Anatomia ja fysiologia. WSOY pro tai vastaava teos
Kansansairaudet:
Jaatinen, T. & Raudasoja, J. (2017). Suomalaisten sairaudet. Sanoma Pro.
Jousilahti, P. ym. (2019). Kansantautikuolleisuus vähenee edelleen - WHO:n tavoite voidaan saavuttaa
https://thl.fi/fi/web/kansantaudit/yleistietoa-kansantaudeista
https://www.globalis.fi/Tilastot#group-by-letter
Terveyspalvelujärjestelmä:
Laaksonen, H.; Laitinen, H. & Hiilamo, H. (toim.) (2020). Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. SOTE-asiantuntija. Sanoma Pro Oy.
Lainsäädäntö:
www.finlex.fi; esim. Perustuslaki, terveydenhuoltolaki, Laki potilaan asemasta ja oikeuksista
Muu kirjallisuus ja materiaali:
http://uusi.oppitroppi.fi/fi/kategoriavalikko/?pelikoodi=78336
http://opetus.tv/
https://www.slideshare.net/THLfi/mimmi-koukkula-tyttjen-ja-naisten-sukuelinten-silpomisen-estmisen-toimintaohjelma
https://verkkokoulut.thl.fi/login/index.php Monikulttuurisuus asiakastyössä, Luo luottamusta – puutu väkivaltaan, Barnahus-verkkokoulu
https://fi.lunette.com/pages/anatomian-oppitunti
Lahti, A., Aarnio, K., Moring, A. & Kerppola, J. (toim.) (2020). Perhe- ja lähisuhteet sateenkaaren alla. Gaudeamus.
Ekroos, V. (2004). Terveydenhuollon palvelutuotanto. Yksityisesti vai julkisesti. Talentum.
Perustuslaki https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
Sairaanhoito Suomessa https://www.kela.fi/ulkomailta-suomeen-sairaanhoito-suomessa
SOTE-uudistus https://soteuudistus.fi/mika-sote-uudistus
Terveydenhuollon maksukatto https://stm.fi/terveydenhuollon-maksukatto
Terveydenhuollon menot ja rahoitus https://www.slideshare.net/THLfi/tr-23-2020diat
Terveydenhuollon rahoitus https://thl.fi/fi/web/sote-uudistus/talous-ja-politiikka/kustannukset-ja-vaikuttavuus/rahoitus
THL:n www-sivut
Teaching methods
Opiskelijoita osallistava luento Collaborate-alustalla
Itsenäinen opiskelu; tiedonhaku, tehtävät
Opintojakson keskeisinä tavoitteina on, että opiskelija
tunnistaa terveydenhuoltoalan keskeisen lainsäädännön
osaa kuvata ja terveyspalvelujärjestelmän ja sen toimintaperiaatteet ja osaa nimetä terveydenhuoltoalan keskeiset käsitteet ja termit
osaa kuvata ihmisen rakenteen ja elinten toiminnan ja nimetä niiden tehtävät
tunnistaa maahanmuuttajien keskeiset kansanterveysongelmat
osaa hakea tietoa terveydenhuoltoon liittyvistä asioista ja osaa vertailla perustasolla terveydenhuoltoalaa työkieltensä maissa
tietää terveysalan tulkkaustilanteet ja ymmärtää niiden erityispiirteet tulkkauksessa
Opintojakson ydinsisältöjä ovat:
terveydenhuoltoalan keskeinen lainsäädäntö
terveyspalvelujärjestelmä ja toimintaperiaatteet
terveydenhuoltoalan keskeiset käsitteet ja termit
ihmisen rakenne sekä elinten toiminta ja tehtävät
kansansairaudet
maahanmuuttajien keskeiset kansanterveysongelmat
terveydenhuoltoalan tilanteiden erityispiirteet
Exam schedules
Anatomian ja fysiologian tehtävä 1 op; hyväksytty/ täydennettävä, palautus ennen lähiopetuksen alkua
Terveyspalvelut ja kansansairaudet 3 op; 5-17 täydennettävä palautusajankohta sovitaan opiskelijoiden kanssa
International connections
Opintojaksolla hyödynnetään opiskelijoiden KV- ja monikulttuurisuusosaamista.
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa.
Student workload
1 op on 26,7 h opiskelijan työtä
Anatomia ja fysiologia, tehtävä 1 op
Tuntityöskentely 1 op
Terveyspalvelut ja kansansairaudet, tehtävä 3 op