HAEMK21HKI Hyvinvointialojen etiikka (5op)
Toteutuksen tunnus: HAE0005Y15S-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.02.2021 - 31.05.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sosiaali - ja terveysala, ylempi amk
- Opettajat
- Minna Valtonen
- Olli Vesterinen
- Ryhmät
-
Y49terjoY49terjo
-
Y49sososY49sosos
- Opintojakso
- HAE0005Y15S
Toteutukselle HAEMK21HKI Hyvinvointialojen etiikka HAE0005Y15S-3005 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Kriittisesti analysoida omia ja asiantuntijuusalueensa arvoja ja ratkaista ammattialaansa liittyviä eettisiä ongelmia
- Soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita työelämän asiantuntijana ja kehittäjänä
- Tunnistaa ja kykenee vaikuttamaan yhteiskunnallisen päätöksenteon eettisyyteen
Sisältö
- Henkilökohtaisten ja ammattialan arvojen reflektointi
- Etiikan teorioiden hyödyntäminen hyvinvointialojen asiantuntijatyössä
- Eettinen ongelmanratkaisu
- Yhteiskunnallisen päätöksenteon eettiset ulottuvuudet ja yhteiskuntavastuu
- Pro-aktiivinen toiminta asiakkaan puolesta eettisissä ristiriitatilanteissa
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu ajalla 1.2.-30.4.2021
Paikka: Diakonia-ammattikorkeakoulun Helsingin kampus ja Collaborate-alusta
Oppimateriaalit
Etene (2011). Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta. Etene-julkaisuja 32. Helsinki: Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla: https://etene.fi/documents/1429646/1559058/ETENE-julkaisuja+32+Sosiaali-+ja+terveysalan+eettinen+perusta.pdf/13c517e8-6644-4fa5-8c5f-193cfdce9841
IFSW (2018). Global Social Work Statement of Ethical Principles. Saatavilla https://www.ifsw.org/global-social-work-statement-of-ethical-principles/
Juujärvi, S., Myyry, L. & Pesso, K. (2007). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiominnassa. Sanoma Pro: Helsinki.
Lisäksi oman alan ammattieettiset ohjeistukset sekä ammattieettisen dilemman teemoihin liittyvä tutkimustieto ja lainsäädäntö.
Opetusmenetelmät
Hyvinvointialojen etiikka 5 op
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
· kriittisesti analysoida omia ja asiantuntijuusalueensa arvoja ja ratkaista ammattialaansa liittyviä
eettisiä ongelmia
· soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita työelämän asiantuntijana ja kehittäjänä
· tunnistaa yhteiskunnallisen päätöksenteon eettiset ulottuvuudet ja kykenee vaikuttamaan niihin
Ydinsisällöt:
· Henkilökohtaisten ja ammattialan arvojen reflektointi
· Etiikan teorioiden hyödyntäminen hyvinvointialojen asiantuntijatyössä
· Eettinen ongelmanratkaisu
· Yhteiskunnallisen päätöksenteon eettiset ulottuvuudet ja yhteiskuntavastuu
· Pro-aktiivinen toiminta asiakkaan puolesta eettisissä ristiriitatilanteissa
Opintojakso rakentuu kontaktiopetuksesta (koronan takia verkossa toteutuvaa) sekä kahdesta yksilötehtävästä että tiimityöskentelystä. Jaksossa on keskeistä eettisen päätöksenteon prosessin tarkastelu ja siihen liittyvän teoreettisen ja käytännöllisen tiedon reflektointi.
1.Yksilötehtävä: Omaan työhön liittyvän ammattieettisen ongelman kuvaus ja pohdinta: Kirjallinen tehtävä toteutuu prosessimaisesti ja sen lähtökohtana on omaan työhön liittyvän eettisen dilemman tarkastelu. Tehtävä toteutetaan Diakin kirjallisia töitä koskevien ohjeiden mukaisesti ja lähteistetään. Suoritus arvioidaan numeraalisesti.
2. Yksilötehtävä: Oppimispäiväkirja. Oppimispäiväkirjasta palautetaan tiivistelmä, joka arvioidaan asteikolla hyväksytty - täydennettävä.
3. Tiimityöskentely: Tiimityöskentely rakentuu verkkokeskustelusta, keskustelun pohjalta tehdystä esityksestä sekä toisten tiimien esitysten kommentoimisesta.
Prosessin ja tehtävien tarkempi kuvaus löytyy oppimisalusta Diaklesta, joka aukeaa viimestään kaksi viikkoa ennen ensimmäistä kontaktipäivää (9.2.2021.)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisesta suoritustavasta neuvotellaan opintojaksosta vastaavien opettajien kanssa.