Siirry suoraan sisältöön

KVAVK21HKI Kirkon varhaiskasvatuksen asiantuntijuus (5op)

Toteutuksen tunnus: KVA0005A20S-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.09.2020 - 30.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.01.2021 - 14.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Tiina Häkkinen
Ryhmät
Diak
Diak yhteinen
Opintojakso
KVA0005A20S

Toteutukselle KVAVK21HKI Kirkon varhaiskasvatuksen asiantuntijuus KVA0005A20S-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa jäsentää työn teologisia perusteita ja pedagogisen johtajuuden periaatetta sekä rakentaa omaa varhaiskasvatuksen teologiaansa
- jäsentää kasvatuksen virkojen teologisia perusteita osana omaa ammatti-identiteettiään
- tuntee uskonnonpedagogisia menetelmiä ja osaa soveltaa ja kehittää niitä lasten kanssa toimiessaan
- osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää kirkon varhaiskasvatuksen uusia työtapoja yhdessä muiden työntekijöiden kanssa
- tuntee varhaiskasvatuksen toimintaympäristöjen erityispiirteet ja osaa toimia monialaisessa yhteistyössä
- osaa tukea lapsen ja hänen perheensä osallisuutta ja toimijuutta seurakunnassa
- osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä perheiden ja työntekijöiden kanssa

Sisältö

- varhaiskasvatuksen teologia, katsomuskasvatus ja pedagoginen johtajuus
- uskonnonpedagogiset menetelmät
- kirkon varhaiskasvatuksen työtavat ja niiden kehittäminen
- varhaiskasvatuksen ohjaajan asiantuntijuus, tehtävänkuvaus ja siihen liittyvät osaamistarpeet
- varhaiskasvatuksen paikalliset, alueelliset ja valtakunnalliset verkostot
- lapsen spiritualiteetti ja hengellisen kasvun tukeminen kirkossa

Oppimateriaalit

• Haapasalo Tiina, Petäjä Heljä, Vuorelma-Glad Päivi, Sandén Mirva, Pulkkinen Hanna & Tahvanainen Ilkka. (Toim.) 2017. Varhaiskasvatus katsomusten keskellä. Helsinki: Lasten keskus.
• Saarinen, S. (2013). Tää olis keskellä. Lapsi seurakunnan varhaiskasvatuksessa. Helsinki: Lasten Keskus.
• Ubani, M.; Kallioniemi A. & Luodeslampi, J. (toim.) 2010. Kokonaisvaltainen kasvatus: lapsi ja uskonto. Helsinki: Lasten Keskus.
• Ubani, M., Poulter, S. & Kallioniemi, A. (toim.) (2015). Uskonto lapsuuden kulttuureissa. Helsinki: Lasten keskus.
• Valtonen, M. & Sutinen, P. (2016). Varhaiskasvatus ja perhetoiminta seurakunnissa. (Diak työelämä 6). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.
• Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. (Määräykset ja ohjeet 2016:17). Helsinki: Opetushallitus.
• Kokkonen Jarmo (Toim.) 2018. Kirkon kasvatus vuonna 2030. Kristillisen uskon välittymisen haasteita ja mahdollisuuksia. Kirkon tulevaisuusselonteko 2018. Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja 74. Kirkko ja toiminta. Helsinki: Kirkkohallitus.
• Lapsivaikutusten arviointi Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa - Ohjeistus. (Suomen ev.lut.kirkon julkaisuja 21/2015. Kirkko ja toiminta.) Helsinki: Kirkkohallitus.
• Lapset seurakuntalaisina. Suomen ev.lut. kirkon kirkkohallituksen julkaisuja 2013:1.
• Tytöt ja pojat seurakuntalaisina. Suomen ev.lut. kirkon kirkkohallituksen julkaisuja 2012:5.

• Ahtiainen, A. (2012). Tytöt ja pojat ehtoollisella. Helsinki: Lasten keskus.
Ahtiainen, A., Paananen, T., Tiirola, K. &Tiirola, K. (2016). Jyvemmälle messuun. Helsinki: Lasten Keskus.
• Eerola, K. & Vuorio, R-L. (2007). Taaperokirkko. Helsinki: Lasten keskus.
• Issakainen, T. (2005). Kotikirkko tutuksi viidellä aistilla. Kirkkopedagogiikan opas. Helsinki: Lasten keskus.
• Vikström-Jokela, M. & Jokela, E. (2011). Aika pyhä! Helsinki: Lasten keskus.
• Virtanen, K. (toim.) (2005). Kohti leikkivää kirkkoa. Helsinki: Lasten keskus

Opetusmenetelmät

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:

• osaa jäsentää työn teologisia perusteita ja pedagogisia johtajuuden periaatteita sekä rakentaa omaa varhaiskasvatuksen teologiaansa
• jäsentää kasvatuksen virkojen teologisia perusteita osana omaa ammatti-identiteettiään
• tuntee uskonnonpedagogiikan menetelmiä ja osaa soveltaa niitä lasten kanssa toimiessaan
• osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää kirkon varhaiskasvatuksen uusia työtapoja yhdessä muiden työntekijöiden kanssa
• tuntee varhaiskasvatuksen toimintaympäristöjen erityispiirteet ja osaa toimia monialaisessa yhteistyössä
• osaa tukea lapsen ja hänen perheensä osallisuutta ja toimijuutta seurakunnassa
• osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä perheiden ja työntekijöiden kanssa

Opintojakson ydinsisällöt ovat :
• Varhaiskasvatuksen teologia, katsomuskasvatus ja pedagoginen johtajuus
• Uskonnonpedagogiikan menetelmät
• Kirkon varhaiskasvatuksen työtavat ja niiden kehittäminen
• Varhaiskasvatuksen ohjaajan asiantuntijuus, tehtävänkuvaus ja siihen liittyvät osaamistarpeet
• Varhaiskasvatuksen paikalliset, alueelliset ja valtakunnalliset verkostot
• Lapsen spiritualiteetti ja hengellisen kasvun tukeminen kirkossa.


Opiskelija perehtyy kirkon varhaiskasvatukseen, perhetoimintaan ja uskonnonpedagogisiin menetelmiin osallistumalla luento-opetukseen ja verkkokeskusteluun, perehtymällä suoritettavaan kirjallisuuteen ja oppimateriaaleihin sekä tekemällä oppimistehtäviä.

Ammatillista osaamista vahvistetaan lähi- tai verkko-opetuksen yhteydessä pidettävissä seminaareissa / workshopeissa, jossa tiimit esittelevät omat oppimistehtävänsä ja jakavat omia oppimiskokemuksiaan.

Lisäksi opiskelija osallistuu paikallisseurakunnassa messun suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Samalla opiskelija tekee havaintoja eri ikäisten lasten ja perheiden kohtaamisesta ja huomioimisesta seurakunnan tiloissa ja toiminnassa.

HUOM! Oppimistehtävien tarkemmat ohjeistukset löytyvät MoodleRoomsista.

Siirry alkuun