KVAVK21HKI Expertise in early childhood education in the church (5cr)
Code: KVA0005A20S-3001
General information
- Enrollment
- 07.09.2020 - 30.09.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 18.01.2021 - 14.05.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
- Teachers
- Tiina Häkkinen
- Course
- KVA0005A20S
Unfortunately, no reservations were found for the realization KVAVK21HKI Expertise in early childhood education in the church KVA0005A20S-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Objective
Students
• know how to analyse the theological basis of their work and the principle of pedagogical leadership and create their own theology of early childhood education
• analyse the theological basis of an office in education as part of their professional identity
• are familiar with the methods of pedagogy of religion and know how to apply and develop them in child work
• know how to plan, execute and develop new work methods for early childhood education within the church together with other employees
• are familiar with the unique characteristics of early childhood education operating environments and know how to carry out multidisciplinary collaboration
• know how to support inclusion and agency of children and their families in the parish
• know how to develop church service and devotional life together with families and employees
Content
• theology of early childhood education, worldview education and pedagogical leadership
• methods of pedagogy of religion
• work methods and development of early childhood education within the church
• expertise of a coordinator for early childhood education and care, task description and related competence needs
• local, regional and national early childhood education networks
• children’s spirituality and supporting spiritual growth at church
Materials
• Haapasalo Tiina, Petäjä Heljä, Vuorelma-Glad Päivi, Sandén Mirva, Pulkkinen Hanna & Tahvanainen Ilkka. (Toim.) 2017. Varhaiskasvatus katsomusten keskellä. Helsinki: Lasten keskus.
• Saarinen, S. (2013). Tää olis keskellä. Lapsi seurakunnan varhaiskasvatuksessa. Helsinki: Lasten Keskus.
• Ubani, M.; Kallioniemi A. & Luodeslampi, J. (toim.) 2010. Kokonaisvaltainen kasvatus: lapsi ja uskonto. Helsinki: Lasten Keskus.
• Ubani, M., Poulter, S. & Kallioniemi, A. (toim.) (2015). Uskonto lapsuuden kulttuureissa. Helsinki: Lasten keskus.
• Valtonen, M. & Sutinen, P. (2016). Varhaiskasvatus ja perhetoiminta seurakunnissa. (Diak työelämä 6). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.
• Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. (Määräykset ja ohjeet 2016:17). Helsinki: Opetushallitus.
• Kokkonen Jarmo (Toim.) 2018. Kirkon kasvatus vuonna 2030. Kristillisen uskon välittymisen haasteita ja mahdollisuuksia. Kirkon tulevaisuusselonteko 2018. Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja 74. Kirkko ja toiminta. Helsinki: Kirkkohallitus.
• Lapsivaikutusten arviointi Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa - Ohjeistus. (Suomen ev.lut.kirkon julkaisuja 21/2015. Kirkko ja toiminta.) Helsinki: Kirkkohallitus.
• Lapset seurakuntalaisina. Suomen ev.lut. kirkon kirkkohallituksen julkaisuja 2013:1.
• Tytöt ja pojat seurakuntalaisina. Suomen ev.lut. kirkon kirkkohallituksen julkaisuja 2012:5.
• Ahtiainen, A. (2012). Tytöt ja pojat ehtoollisella. Helsinki: Lasten keskus.
Ahtiainen, A., Paananen, T., Tiirola, K. &Tiirola, K. (2016). Jyvemmälle messuun. Helsinki: Lasten Keskus.
• Eerola, K. & Vuorio, R-L. (2007). Taaperokirkko. Helsinki: Lasten keskus.
• Issakainen, T. (2005). Kotikirkko tutuksi viidellä aistilla. Kirkkopedagogiikan opas. Helsinki: Lasten keskus.
• Vikström-Jokela, M. & Jokela, E. (2011). Aika pyhä! Helsinki: Lasten keskus.
• Virtanen, K. (toim.) (2005). Kohti leikkivää kirkkoa. Helsinki: Lasten keskus
Teaching methods
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
• osaa jäsentää työn teologisia perusteita ja pedagogisia johtajuuden periaatteita sekä rakentaa omaa varhaiskasvatuksen teologiaansa
• jäsentää kasvatuksen virkojen teologisia perusteita osana omaa ammatti-identiteettiään
• tuntee uskonnonpedagogiikan menetelmiä ja osaa soveltaa niitä lasten kanssa toimiessaan
• osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää kirkon varhaiskasvatuksen uusia työtapoja yhdessä muiden työntekijöiden kanssa
• tuntee varhaiskasvatuksen toimintaympäristöjen erityispiirteet ja osaa toimia monialaisessa yhteistyössä
• osaa tukea lapsen ja hänen perheensä osallisuutta ja toimijuutta seurakunnassa
• osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä perheiden ja työntekijöiden kanssa
Opintojakson ydinsisällöt ovat :
• Varhaiskasvatuksen teologia, katsomuskasvatus ja pedagoginen johtajuus
• Uskonnonpedagogiikan menetelmät
• Kirkon varhaiskasvatuksen työtavat ja niiden kehittäminen
• Varhaiskasvatuksen ohjaajan asiantuntijuus, tehtävänkuvaus ja siihen liittyvät osaamistarpeet
• Varhaiskasvatuksen paikalliset, alueelliset ja valtakunnalliset verkostot
• Lapsen spiritualiteetti ja hengellisen kasvun tukeminen kirkossa.
Opiskelija perehtyy kirkon varhaiskasvatukseen, perhetoimintaan ja uskonnonpedagogisiin menetelmiin osallistumalla luento-opetukseen ja verkkokeskusteluun, perehtymällä suoritettavaan kirjallisuuteen ja oppimateriaaleihin sekä tekemällä oppimistehtäviä.
Ammatillista osaamista vahvistetaan lähi- tai verkko-opetuksen yhteydessä pidettävissä seminaareissa / workshopeissa, jossa tiimit esittelevät omat oppimistehtävänsä ja jakavat omia oppimiskokemuksiaan.
Lisäksi opiskelija osallistuu paikallisseurakunnassa messun suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Samalla opiskelija tekee havaintoja eri ikäisten lasten ja perheiden kohtaamisesta ja huomioimisesta seurakunnan tiloissa ja toiminnassa.
HUOM! Oppimistehtävien tarkemmat ohjeistukset löytyvät MoodleRoomsista.