Siirry suoraan sisältöön

MUU02MS22PMK Sosiaaliturvaohjaus ja sosiaaliturvan kehitysnäkymät (5 op)

Toteutuksen tunnus: MUU0205A20S-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 18.03.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Koulutus

Kampus

Pieksämäki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 333

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Vesa Vainiomäki
  • Taina Kilpeläinen

Ryhmät

  • E53sos
    E53sos

Tavoitteet

Opiskelija
- oppii etsimään asiakaslähtöisesti soveltuvaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä
- tuntee kuntoutusjärjestelmää ja sen merkitystä toiminta- ja työkyvyn varmistajana
- oppii ohjaamaan asiakasta lakisääteisen sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen hakemisessa
- tuntee keskeiset sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- tietää keskeiset sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamishaasteet

Sisältö

- lakisääteinen sosiaaliturva ja sitä täydentävät palvelut
- kuntoutusjärjestelmä
- sosiaaliturvaohjaus
- sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamistarpeet

Opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmäkeskustelut ja webinaari toteutuvat opetuksena lukujärjestyksen mukaisesti. Osa opetuksesta tapahtuu lähiopetuksena kampuksella ja osa verkkovälitteisesti Zoomissa.
Sosiaaliturvaan liittyvät case-tehtävät teet paritehtävänä. Seminaari liittyy case-tehtäviin ja edellyttää case-tehtävien palautusta ennen seminaaria. Lisäksi tehtävänä on verkkokeskustelutehtävä uusista teknologioista ja verkkotentti (pari/ tai yksilötehtävänä).

Aika ja paikka

Opetus, seminaari ja verkkotentti lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa.

Oppimateriaalit

Verkkokeskustelussa ja sosiaaliturvatehtävässä hyödynnettävä oppimateriaali on oppimisalustalla.
Verkkotentti seuraavista julkaisuista:
1)Anna-Maija Pyykönen, Johanna Lammintakanen & Aini Pehkonen 2022:Syrjiikö digitalisointi ihmisiä sosiaalipalveluissa?

2) Kivistö, M., Heini, A., Kontu, K., Kunttu, K., Lappalainen, T., Lindroos, N., Ronimus, H., & Sjöblom, S. (2019). Asiakasosallisuuden toteutuminen ja digitalisaation mahdollisuudet vammaissosiaalityön asiakasprosessissa. Kuntoutus, 42(1), 18–24. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kuntoutus/article/view/97232

3) Jorma Niemelä & Minna Kivipelto 2019:Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sote-keskusten lähtökohdaksi. THL Työpaperi 37/2019.

4) Sosiaaliturvan valinnat ja perusperiaatteet. Sosiaaliturvakomitean raportti, Sosiaaliturvakomitean julkaisuja 2022:5

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija tekee tehtävät yksilötehtävinä ja tentin yleisenä tenttipäivänä. Opetuksen korvaaminen toteutuu sovitusti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lukujärjestyksen mukaisesti. Verkkotentti uusitaan yleisenä tenttipäivänä.

Kansainvälisyys

-

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari sekä verkkotentti tenttikirjasta. Tarkemmat ohjeet ovat oppimisalustalla.

Opintojaksossa on kolme oppimistehtävää: sosiaaliturvaan liittyvä paritehtävä, verkkokeskustelutehtävä uusiin teknologioihin liittyen sekä verkkotentti tenttiteoksesta.

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT Diakin ahotointiohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava sosiaaliturvan ja digitalisaation hyvää hallintaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään DIAK:n alkuvaiheen arviointikriteereitä. Tentti arvioidaan arviointiasteikolla 0-5, sosiaaliturvatehtävä ja verkkokeskustelutehtävä asteikolla täydennettävä/hyväksytty. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu eri oppimistehtävien yhteisarvioinnin perusteella.
Tarkemmat arviointiperusteet esitellään tehtävänannon yhteydessä.

Arviointiasteikko

0-5