MUU02MS22PMK Sosiaaliturvaohjaus ja sosiaaliturvan kehitysnäkymät (5 op)
Toteutuksen tunnus: MUU0205A20S-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Koulutus
Kampus
Pieksämäki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Vesa Vainiomäki
- Taina Kilpeläinen
Ryhmät
-
E53sosE53sos
Tavoitteet
Opiskelija
- oppii etsimään asiakaslähtöisesti soveltuvaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä
- tuntee kuntoutusjärjestelmää ja sen merkitystä toiminta- ja työkyvyn varmistajana
- oppii ohjaamaan asiakasta lakisääteisen sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen hakemisessa
- tuntee keskeiset sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- tietää keskeiset sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamishaasteet
Sisältö
- lakisääteinen sosiaaliturva ja sitä täydentävät palvelut
- kuntoutusjärjestelmä
- sosiaaliturvaohjaus
- sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamistarpeet
Opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmäkeskustelut ja webinaari toteutuvat opetuksena lukujärjestyksen mukaisesti. Osa opetuksesta tapahtuu lähiopetuksena kampuksella ja osa verkkovälitteisesti Zoomissa.
Sosiaaliturvaan liittyvät case-tehtävät teet paritehtävänä. Seminaari liittyy case-tehtäviin ja edellyttää case-tehtävien palautusta ennen seminaaria. Lisäksi tehtävänä on verkkokeskustelutehtävä uusista teknologioista ja verkkotentti (pari/ tai yksilötehtävänä).
Aika ja paikka
Opetus, seminaari ja verkkotentti lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa.
Oppimateriaalit
Verkkokeskustelussa ja sosiaaliturvatehtävässä hyödynnettävä oppimateriaali on oppimisalustalla.
Verkkotentti seuraavista julkaisuista:
1)Anna-Maija Pyykönen, Johanna Lammintakanen & Aini Pehkonen 2022:Syrjiikö digitalisointi ihmisiä sosiaalipalveluissa?
2) Kivistö, M., Heini, A., Kontu, K., Kunttu, K., Lappalainen, T., Lindroos, N., Ronimus, H., & Sjöblom, S. (2019). Asiakasosallisuuden toteutuminen ja digitalisaation mahdollisuudet vammaissosiaalityön asiakasprosessissa. Kuntoutus, 42(1), 18–24. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kuntoutus/article/view/97232
3) Jorma Niemelä & Minna Kivipelto 2019:Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sote-keskusten lähtökohdaksi. THL Työpaperi 37/2019.
4) Sosiaaliturvan valinnat ja perusperiaatteet. Sosiaaliturvakomitean raportti, Sosiaaliturvakomitean julkaisuja 2022:5
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija tekee tehtävät yksilötehtävinä ja tentin yleisenä tenttipäivänä. Opetuksen korvaaminen toteutuu sovitusti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lukujärjestyksen mukaisesti. Verkkotentti uusitaan yleisenä tenttipäivänä.
Kansainvälisyys
-
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari sekä verkkotentti tenttikirjasta. Tarkemmat ohjeet ovat oppimisalustalla.
Opintojaksossa on kolme oppimistehtävää: sosiaaliturvaan liittyvä paritehtävä, verkkokeskustelutehtävä uusiin teknologioihin liittyen sekä verkkotentti tenttiteoksesta.
Lisätietoja opiskelijoille
AHOT Diakin ahotointiohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava sosiaaliturvan ja digitalisaation hyvää hallintaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään DIAK:n alkuvaiheen arviointikriteereitä. Tentti arvioidaan arviointiasteikolla 0-5, sosiaaliturvatehtävä ja verkkokeskustelutehtävä asteikolla täydennettävä/hyväksytty. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu eri oppimistehtävien yhteisarvioinnin perusteella.
Tarkemmat arviointiperusteet esitellään tehtävänannon yhteydessä.
Arviointiasteikko
0-5