Siirry suoraan sisältöön

SEUPS22HKI Seurakuntatyön kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SEU0005A20S-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 18.03.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 200

Koulutus

  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

Opettaja

  • Sanna Jattu
  • Sampo Sivula

Ryhmät

  • A49sosd
    A49sosd
  • A49sosn
    A49sosn

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää kirkon ja seurakunnan organisaation ja hallinnon sekä niitä ohjaavat lait ja toiminnan linjaukset
- osaa analysoida johtamiseen ja työyhteisötaitoihin liittyviä tekijöitä kirkon työn näkökulmasta
- osaa ennakoida, suunnitella, kehittää ja arvioida oman työalan toimintaa
- pohtii kirkon viran teologisia perusteita ja toiminnan linjauksia suhteessa omaan ammatilliseen identiteettiinsä
- tietää viestinnän merkityksen ja keinot kirkon työssä sekä oman vastuunsa viestijänä

Sisältö

- kirkon ja seurakunnan organisaatio ja hallinto
- kirkkolaki ja kirkkojärjestys soveltuvin osin sekä ajantasaiset toiminnan linjaukset ja strategiat sekä muut hallintoa ohjaavat asiakirjat
- työyhteisötaidot
- henkinen ja hengellinen työhyvinvointi
- toiminnan ja talouden suunnittelu ja arviointi erityisesti oman työalan näkökulmasta
- kirkon virka ja työntekijän identiteetti
- viestinnän keinot ja kanavat sekä suunnittelu

Opetusmenetelmät

Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta lähiopetukseen, seminaarityöskentelyihin, itsenäisesti suoritettaviin oppimistehtäviin sekä hyväksytysti suoritettuihin testeihin (Diakle).

Mahdollisissa poissaolotilanteissa opiskelijan oppiminen on turvattava vastuulehtorin kanssa sovittavalla tavalla.

Oppimateriaalit

Kirkon ja seurakunnan hallinto ja organisaatio

Opetuksessa käsiteltävät teemat ja suoritettava materiaali:
• Kirkkolaki, luvut 1-4, 6-7, 9-10, 17-22.
• Kirkkojärjestys, luvut 1-4, 6-9, 18-20.
• Suomen evankelis-luterilainen kirkko. (2015). Lapsivaikutusten arviointi Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa - Ohjeistus. Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja 21, Kirkko ja hallinto.
• Meriläinen, J. (2016). Organisaation ja hallinnon nykytila. Teoksessa J. Meriläinen (toim.) Kirkon tulevaisuuskomitea: mietinnön liiteosa. Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja. Kirkko ja toiminta. 48. s. 68-121.
• Meriläinen, J. (2016). Julkisoikeudellinen asema. Teoksessa J. Meriläinen (toim.), Kirkon tulevaisuuskomitea: mietinnön liiteosa. (Kirkko ja toiminta 48). s. 122-140.

Työyhteisö ja virka

Suoritettava materiaali:
• Anetjärvi, S., & Jakobsson, M. (2017). Seurakunnan henkilöstöhallinto. Edita.
• Kopperi, K., Malo, T., & Tanska, J. (2019). Laki, evankeliumi ja KIRVESTES - johtajana kirkossa. Kirjapaja. Soveltuvin osin oman ryhmän teeman mukaan.
• Kirkon virka- ja työehtosopimus 2020-2022. Luettavissa täältä. Soveltuvin osin oman ryhmän teeman mukaan.
• Pihkala, J. (2009). Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta. Johdatus dogmatiikkaan. Edita. s. 219-224.

Työalan kehittäminen, suunnittelu ja arviointi

Suoritettava materiaali:
• Kaira, T. (2019). "Sitä kohti, mikä on edessä" - Strategia-ajattelun ominaispiirteet Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa. (s. 37-54 ja 218-236)
• Suomen evankelis-luterilainen kirkko. (2020). Ovet auki - Suomen evankelis-luterilaisen kirkon strategia vuoteen 2026.

Viestintä

Oheismateriaalia:
• Diakoniatyön viestintä, vaikuttaminen ja digitalisaatio. Diakoniabarometri 2018, Yksinäisyyden monet kasvot, s. 48–79.
• Kormilainen, V., Ahonen, J., & Ijäs, J. (2016). Somempi seurakunta. Sosiaalisen median opas. Kirjapaja. Saatavuus Diakin kirjastossa
• Malmelin, K. (2013). Seurakuntien viestintäkirja. Kirjapaja. Saatavuus Diakin kirjastossa
• Suomen ev.lut. kirkko. (i.a.) Kirkon viestintä. Saatavilla 19.11.2021. https://evl.fi/plus/kirkon-viestinta
• Viestinnän asiantuntijoiden ammattijärjestö & Akavan Erityisalat (2010). Kirkon viestinnän työtehtävät ja vaatimustasot. Ohjeistus viestinnän asiantuntijoille. https://docplayer.fi/742041-Kirkon-viestinnan-tyotehtavat-ja-vaatimustasot.html

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson valinnainen suoritustapa on mahdollinen erityisestä syystä (esim. opiskelijan kv-vaihto). Valinnaisesta suoritustavasta on sovittava opinto-ohjaajan ja jakson vastaavan opettajan kanssa ENNEN opintojakson alkua.

Valinnainen suoritustapa tarkoittaa jakson itsenäistä suorittamista yksilötentillä (hallinto & organisaatio) ja oppimistehtävällä (kehittäminen & viestintä). Tähän liittyen sovitaan tentittävä kirjallisuus ja oppimistehtävän ohjeistus.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso voi sisältää aktiivista työelämäyhteistyötä ja kehittämistyötä (TKI). Myös opinnollistaminen on mahdollista.

Opintojaksoon ei sisälly harjoittelua, mutta seurakuntatyön kehittämiseen ja viestintään liittyvän oppimistehtävän voi tehdä yhteistyössä työelämän (esim. HAR22:n harjoittelusrk) kanssa.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla voi olla kansainvälisiä luennoitsijoita, osa opetuksesta ja oppimateriaalista voi olla englannin (tai ruotsin) kielistä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso toteutuu pääsääntöisesti samalla lukukaudella HAR22:n eli seurakuntaharjoittelun kanssa. Näin tapahtuessa opiskelija saa opintojaksosta parhaan hyödyn yhdistämällä kehittämiseen ja viestintään liittyvä oppimistehtävä harjoitteluseurakunnan toimintakontekstiin.

Opiskelijan kannattaa varata lähiopetuksen ja seminaarien lisäksi työaikaa verkkotestiin valmistautumiseen, pienryhmätyöskentelyyn, seminaareihin ja oppimateriaaliin perehtymistä varten.

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa johdantoluennolla ja sen jälkeen perehdytään Suomen ev.lut. kirkon ja seurakunnan hallintoon ja organisaatioon. Hallinnon ja organisaatioon liittyvä osaaminen osoitetaan tenttimällä (tekninen testi DIAKLEssa).

Tämän jälkeen käynnistetään sekä työyhteisöön ja virkaan sekä seurakunnan työn kehittämiseen ja viestintään liittyvät oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät mahdollisuuksien mukaan tiedonhankintaa ja yhteistyötä harjoitteluseurakunnan kanssa. Opintojakso päättyy kokoavaan seminaarityöskentelyyn.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla pitää olla Seurakunta toimintaympäristönä (STY) -opintojakso suoritettuna hyväksytysti ennen SEU -opintojaksoa.
Suositellaan vahvasti ammatillisten opintojaksojen (DTA, KNA ja KVA) suorittamista ennen SEU -opintojaksoa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu DIAKin loppuvaiheen opintojen arviointikriteereihin.
https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty