SEUPS22HKI Seurakuntatyön kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SEU0005A20S-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Sanna Jattu
- Sampo Sivula
Ryhmät
-
A49sosdA49sosd
-
A49sosnA49sosn
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää kirkon ja seurakunnan organisaation ja hallinnon sekä niitä ohjaavat lait ja toiminnan linjaukset
- osaa analysoida johtamiseen ja työyhteisötaitoihin liittyviä tekijöitä kirkon työn näkökulmasta
- osaa ennakoida, suunnitella, kehittää ja arvioida oman työalan toimintaa
- pohtii kirkon viran teologisia perusteita ja toiminnan linjauksia suhteessa omaan ammatilliseen identiteettiinsä
- tietää viestinnän merkityksen ja keinot kirkon työssä sekä oman vastuunsa viestijänä
Sisältö
- kirkon ja seurakunnan organisaatio ja hallinto
- kirkkolaki ja kirkkojärjestys soveltuvin osin sekä ajantasaiset toiminnan linjaukset ja strategiat sekä muut hallintoa ohjaavat asiakirjat
- työyhteisötaidot
- henkinen ja hengellinen työhyvinvointi
- toiminnan ja talouden suunnittelu ja arviointi erityisesti oman työalan näkökulmasta
- kirkon virka ja työntekijän identiteetti
- viestinnän keinot ja kanavat sekä suunnittelu
Opetusmenetelmät
Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta lähiopetukseen, seminaarityöskentelyihin, itsenäisesti suoritettaviin oppimistehtäviin sekä hyväksytysti suoritettuihin testeihin (Diakle).
Mahdollisissa poissaolotilanteissa opiskelijan oppiminen on turvattava vastuulehtorin kanssa sovittavalla tavalla.
Oppimateriaalit
Kirkon ja seurakunnan hallinto ja organisaatio
Opetuksessa käsiteltävät teemat ja suoritettava materiaali:
• Kirkkolaki, luvut 1-4, 6-7, 9-10, 17-22.
• Kirkkojärjestys, luvut 1-4, 6-9, 18-20.
• Suomen evankelis-luterilainen kirkko. (2015). Lapsivaikutusten arviointi Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa - Ohjeistus. Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja 21, Kirkko ja hallinto.
• Meriläinen, J. (2016). Organisaation ja hallinnon nykytila. Teoksessa J. Meriläinen (toim.) Kirkon tulevaisuuskomitea: mietinnön liiteosa. Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja. Kirkko ja toiminta. 48. s. 68-121.
• Meriläinen, J. (2016). Julkisoikeudellinen asema. Teoksessa J. Meriläinen (toim.), Kirkon tulevaisuuskomitea: mietinnön liiteosa. (Kirkko ja toiminta 48). s. 122-140.
Työyhteisö ja virka
Suoritettava materiaali:
• Anetjärvi, S., & Jakobsson, M. (2017). Seurakunnan henkilöstöhallinto. Edita.
• Kopperi, K., Malo, T., & Tanska, J. (2019). Laki, evankeliumi ja KIRVESTES - johtajana kirkossa. Kirjapaja. Soveltuvin osin oman ryhmän teeman mukaan.
• Kirkon virka- ja työehtosopimus 2020-2022. Luettavissa täältä. Soveltuvin osin oman ryhmän teeman mukaan.
• Pihkala, J. (2009). Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta. Johdatus dogmatiikkaan. Edita. s. 219-224.
Työalan kehittäminen, suunnittelu ja arviointi
Suoritettava materiaali:
• Kaira, T. (2019). "Sitä kohti, mikä on edessä" - Strategia-ajattelun ominaispiirteet Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa. (s. 37-54 ja 218-236)
• Suomen evankelis-luterilainen kirkko. (2020). Ovet auki - Suomen evankelis-luterilaisen kirkon strategia vuoteen 2026.
Viestintä
Oheismateriaalia:
• Diakoniatyön viestintä, vaikuttaminen ja digitalisaatio. Diakoniabarometri 2018, Yksinäisyyden monet kasvot, s. 48–79.
• Kormilainen, V., Ahonen, J., & Ijäs, J. (2016). Somempi seurakunta. Sosiaalisen median opas. Kirjapaja. Saatavuus Diakin kirjastossa
• Malmelin, K. (2013). Seurakuntien viestintäkirja. Kirjapaja. Saatavuus Diakin kirjastossa
• Suomen ev.lut. kirkko. (i.a.) Kirkon viestintä. Saatavilla 19.11.2021. https://evl.fi/plus/kirkon-viestinta
• Viestinnän asiantuntijoiden ammattijärjestö & Akavan Erityisalat (2010). Kirkon viestinnän työtehtävät ja vaatimustasot. Ohjeistus viestinnän asiantuntijoille. https://docplayer.fi/742041-Kirkon-viestinnan-tyotehtavat-ja-vaatimustasot.html
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson valinnainen suoritustapa on mahdollinen erityisestä syystä (esim. opiskelijan kv-vaihto). Valinnaisesta suoritustavasta on sovittava opinto-ohjaajan ja jakson vastaavan opettajan kanssa ENNEN opintojakson alkua.
Valinnainen suoritustapa tarkoittaa jakson itsenäistä suorittamista yksilötentillä (hallinto & organisaatio) ja oppimistehtävällä (kehittäminen & viestintä). Tähän liittyen sovitaan tentittävä kirjallisuus ja oppimistehtävän ohjeistus.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso voi sisältää aktiivista työelämäyhteistyötä ja kehittämistyötä (TKI). Myös opinnollistaminen on mahdollista.
Opintojaksoon ei sisälly harjoittelua, mutta seurakuntatyön kehittämiseen ja viestintään liittyvän oppimistehtävän voi tehdä yhteistyössä työelämän (esim. HAR22:n harjoittelusrk) kanssa.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla voi olla kansainvälisiä luennoitsijoita, osa opetuksesta ja oppimateriaalista voi olla englannin (tai ruotsin) kielistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso toteutuu pääsääntöisesti samalla lukukaudella HAR22:n eli seurakuntaharjoittelun kanssa. Näin tapahtuessa opiskelija saa opintojaksosta parhaan hyödyn yhdistämällä kehittämiseen ja viestintään liittyvä oppimistehtävä harjoitteluseurakunnan toimintakontekstiin.
Opiskelijan kannattaa varata lähiopetuksen ja seminaarien lisäksi työaikaa verkkotestiin valmistautumiseen, pienryhmätyöskentelyyn, seminaareihin ja oppimateriaaliin perehtymistä varten.
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa johdantoluennolla ja sen jälkeen perehdytään Suomen ev.lut. kirkon ja seurakunnan hallintoon ja organisaatioon. Hallinnon ja organisaatioon liittyvä osaaminen osoitetaan tenttimällä (tekninen testi DIAKLEssa).
Tämän jälkeen käynnistetään sekä työyhteisöön ja virkaan sekä seurakunnan työn kehittämiseen ja viestintään liittyvät oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät mahdollisuuksien mukaan tiedonhankintaa ja yhteistyötä harjoitteluseurakunnan kanssa. Opintojakso päättyy kokoavaan seminaarityöskentelyyn.
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla pitää olla Seurakunta toimintaympäristönä (STY) -opintojakso suoritettuna hyväksytysti ennen SEU -opintojaksoa.
Suositellaan vahvasti ammatillisten opintojaksojen (DTA, KNA ja KVA) suorittamista ennen SEU -opintojaksoa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu DIAKin loppuvaiheen opintojen arviointikriteereihin.
https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty