Skip to main content

SEUPS22HKI Development of parish work (5cr)

Code: SEU0005A20S-3005

General information


Enrollment
01.03.2022 - 18.03.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
15.08.2022 - 16.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
EDUCATION
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 200
Degree programmes
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
Teachers
Sanna Jattu
Sampo Sivula
Course
SEU0005A20S

Unfortunately, no reservations were found for the realization SEUPS22HKI Development of parish work SEU0005A20S-3005. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Opintojakso alkaa johdantoluennolla ja sen jälkeen perehdytään Suomen ev.lut. kirkon ja seurakunnan hallintoon ja organisaatioon. Hallinnon ja organisaatioon liittyvä osaaminen osoitetaan tenttimällä (tekninen testi DIAKLEssa).

Tämän jälkeen käynnistetään sekä työyhteisöön ja virkaan sekä seurakunnan työn kehittämiseen ja viestintään liittyvät oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät mahdollisuuksien mukaan tiedonhankintaa ja yhteistyötä harjoitteluseurakunnan kanssa. Opintojakso päättyy kokoavaan seminaarityöskentelyyn.

Objective

Students
• are familiar with the organisation and administration of the church and parish as well as the legislation and activities governing them
• know how to analyse factors related to management and work community skills from the viewpoint of church work
• know how to anticipate, plan and assess activities in their own field
• reflect on the theological foundation and operational outlines of holding an office at church in relation to their own professional identity
• understand the significance and methods of communication in church work as well as their own responsibility as a communicator

Content

• organisation and administration of the church and parish
• applicable sections of the Church Act and Church Order as well as the up-to-date operational policies and strategies and other documents governing the administration
• work community skills
• mental and spiritual wellbeing at work
• operational and financial planning and assessment especially from the viewpoint of the student’s own field
• church office and the employee identity
• communication methods, channels and planning

Materials

Kirkon ja seurakunnan hallinto ja organisaatio

Opetuksessa käsiteltävät teemat ja suoritettava materiaali:
• Kirkkolaki, luvut 1-4, 6-7, 9-10, 17-22.
• Kirkkojärjestys, luvut 1-4, 6-9, 18-20.
• Suomen evankelis-luterilainen kirkko. (2015). Lapsivaikutusten arviointi Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa - Ohjeistus. Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja 21, Kirkko ja hallinto.
• Meriläinen, J. (2016). Organisaation ja hallinnon nykytila. Teoksessa J. Meriläinen (toim.) Kirkon tulevaisuuskomitea: mietinnön liiteosa. Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja. Kirkko ja toiminta. 48. s. 68-121.
• Meriläinen, J. (2016). Julkisoikeudellinen asema. Teoksessa J. Meriläinen (toim.), Kirkon tulevaisuuskomitea: mietinnön liiteosa. (Kirkko ja toiminta 48). s. 122-140.

Työyhteisö ja virka

Suoritettava materiaali:
• Anetjärvi, S., & Jakobsson, M. (2017). Seurakunnan henkilöstöhallinto. Edita.
• Kopperi, K., Malo, T., & Tanska, J. (2019). Laki, evankeliumi ja KIRVESTES - johtajana kirkossa. Kirjapaja. Soveltuvin osin oman ryhmän teeman mukaan.
• Kirkon virka- ja työehtosopimus 2020-2022. Luettavissa täältä. Soveltuvin osin oman ryhmän teeman mukaan.
• Pihkala, J. (2009). Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta. Johdatus dogmatiikkaan. Edita. s. 219-224.

Työalan kehittäminen, suunnittelu ja arviointi

Suoritettava materiaali:
• Kaira, T. (2019). "Sitä kohti, mikä on edessä" - Strategia-ajattelun ominaispiirteet Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa. (s. 37-54 ja 218-236)
• Suomen evankelis-luterilainen kirkko. (2020). Ovet auki - Suomen evankelis-luterilaisen kirkon strategia vuoteen 2026.

Viestintä

Oheismateriaalia:
• Diakoniatyön viestintä, vaikuttaminen ja digitalisaatio. Diakoniabarometri 2018, Yksinäisyyden monet kasvot, s. 48–79.
• Kormilainen, V., Ahonen, J., & Ijäs, J. (2016). Somempi seurakunta. Sosiaalisen median opas. Kirjapaja. Saatavuus Diakin kirjastossa
• Malmelin, K. (2013). Seurakuntien viestintäkirja. Kirjapaja. Saatavuus Diakin kirjastossa
• Suomen ev.lut. kirkko. (i.a.) Kirkon viestintä. Saatavilla 19.11.2021. https://evl.fi/plus/kirkon-viestinta
• Viestinnän asiantuntijoiden ammattijärjestö & Akavan Erityisalat (2010). Kirkon viestinnän työtehtävät ja vaatimustasot. Ohjeistus viestinnän asiantuntijoille. https://docplayer.fi/742041-Kirkon-viestinnan-tyotehtavat-ja-vaatimustasot.html

Teaching methods

Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta lähiopetukseen, seminaarityöskentelyihin, itsenäisesti suoritettaviin oppimistehtäviin sekä hyväksytysti suoritettuihin testeihin (Diakle).

Mahdollisissa poissaolotilanteissa opiskelijan oppiminen on turvattava vastuulehtorin kanssa sovittavalla tavalla.

Employer connections

Opintojakso voi sisältää aktiivista työelämäyhteistyötä ja kehittämistyötä (TKI). Myös opinnollistaminen on mahdollista.

Opintojaksoon ei sisälly harjoittelua, mutta seurakuntatyön kehittämiseen ja viestintään liittyvän oppimistehtävän voi tehdä yhteistyössä työelämän (esim. HAR22:n harjoittelusrk) kanssa.

International connections

Opintojaksolla voi olla kansainvälisiä luennoitsijoita, osa opetuksesta ja oppimateriaalista voi olla englannin (tai ruotsin) kielistä.

Completion alternatives

Opintojakson valinnainen suoritustapa on mahdollinen erityisestä syystä (esim. opiskelijan kv-vaihto). Valinnaisesta suoritustavasta on sovittava opinto-ohjaajan ja jakson vastaavan opettajan kanssa ENNEN opintojakson alkua.

Valinnainen suoritustapa tarkoittaa jakson itsenäistä suorittamista yksilötentillä (hallinto & organisaatio) ja oppimistehtävällä (kehittäminen & viestintä). Tähän liittyen sovitaan tentittävä kirjallisuus ja oppimistehtävän ohjeistus.

Student workload

Opintojakso toteutuu pääsääntöisesti samalla lukukaudella HAR22:n eli seurakuntaharjoittelun kanssa. Näin tapahtuessa opiskelija saa opintojaksosta parhaan hyödyn yhdistämällä kehittämiseen ja viestintään liittyvä oppimistehtävä harjoitteluseurakunnan toimintakontekstiin.

Opiskelijan kannattaa varata lähiopetuksen ja seminaarien lisäksi työaikaa verkkotestiin valmistautumiseen, pienryhmätyöskentelyyn, seminaareihin ja oppimateriaaliin perehtymistä varten.

Qualifications

Opiskelijalla pitää olla Seurakunta toimintaympäristönä (STY) -opintojakso suoritettuna hyväksytysti ennen SEU -opintojaksoa.
Suositellaan vahvasti ammatillisten opintojaksojen (DTA, KNA ja KVA) suorittamista ennen SEU -opintojaksoa.

Go back to top of page