Siirry suoraan sisältöön

ÄIT02PS23HKI Lapsen ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: ÄIT0205A15S-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2023 - 19.03.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 01.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 333

Koulutus

  • Terveydenhoitaja (AMK)

Opettaja

  • Inga Klen
  • Sabina Hentilä
  • Anu Piispanen

Ryhmät

  • A50th
    A50th
  • 05.09.2023 08:30 - 11:30, Muutos ÄIT01 / opotunti ja lääkelaskut uusinta
  • 08.09.2023 09:00 - 12:00, ÄIT01/ IMETYS zoomissa
  • 08.09.2023 12:30 - 15:30, ÄIT01 / Ryhmätyön tekoa
  • 11.09.2023 13:00 - 16:00, ÄIT02 / Luento
  • 14.09.2023 12:30 - 15:30, ÄIT02 / Luento
  • 19.09.2023 08:30 - 15:30, ÄIT02 / Luento 1-ryhmä
  • 20.09.2023 08:30 - 15:30, ÄIT02 / Luento 2-ryhmä
  • 21.09.2023 09:00 - 12:00, ÄIT02 / Taitopaja ryhmä a
  • 21.09.2023 13:00 - 16:00, ÄIT02 / Taitopaja ryhmä b
  • 22.09.2023 09:00 - 12:00, ÄIT02 / Taitopaja ryhmä c
  • 26.09.2023 09:00 - 12:00, ÄIT02 / Simulaatio ryhmä a
  • 26.09.2023 13:00 - 16:00, ÄIT02 / Simulaatio ryhmä b
  • 27.09.2023 08:30 - 11:00, ÄIT02 / Tentti

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää lapsen kasvun ja kehityksen seurannan periaatteet ja käytännöt sekä yhteistyön merkityksen asiakkaiden ja moniammatillisen tiimin kanssa
- tietää varhaisen vuorovaikutuksen teoreettiset perustelut ja ohjauskäytännöt
- osaa tukea vanhemmuutta
- osaa ohjata perhettä terveellisten elintapojen edistämisessä
- osaa arvioida lapsen ja hänen perheensä erityisen tuen, jatkohoidon ja lastensuojelun tarpeen
- tietää perhekeskeisen työn tavoitteet ja toimintamenetelmät
- osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä
- tuntee paikallisen palvelujärjestelmän ja lapsiperhepalvelut osana perhekeskusta tai perhepalveluverkostoa
- osaa selittää kulttuurin merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä

Sisältö

- terveystarkastukset ja seulonnat
- lapsen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen tukeminen
- ohjaus ja tukeminen vanhemmuuden kysymyksissä
- varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen
- perhepalveluverkosto, perhekeskus
- terveydenhoitajatyö monitoimijaisissa verkostoissa
- lapsiperheen sosiaaliturva
- kulttuurisensitiivisyys perheiden kanssa tehtävässä työssä
- kriittinen reflektiivinen asiantuntijuus

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely yksin ja ryhmässä, taitopajat ja simulaatio, tentti.

Oppimateriaalit

- Terveysportti. Neuko-tietokanta. Äitiys- ja lastenneuvola.

- Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta. (Sosiaali ja terveysministeriön selvityksiä 2008:37) Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504222997

- Muu ajankohtainen oppimateriaali ja kirjallisuus Diaklessa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lukujärjestyksen mukaisesti. Tentin uusinta yleisuusintatenttipäivinä.

Sisällön jaksotus

Opintosuorituksen kuvaus:
- Orientaatio opintokokonaisuuteen
- Luennot
- Itsenäinen opiskelu
- Taitopaja ja simulaatio
- Tentti
Lähiopetuksessa läsnäolovelvoite. Taitopajassa ja simulaatiossa 100% läsnäolo.

Esitietovaatimukset

1-4 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi numeerinen HYL/ 5-1. Arviointi tentin perusteella ja osasuoritusten tulee olla suoritettuna.

Osaamista arvioidaan suhteessa opintojen keskivaiheen osaamistavoitteisiin.

Arvioinnista löytyy tietoa https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/.

Arviointiasteikko

0-5