Siirry suoraan sisältöön

MPH01MK24PMK Näyttöön perustuva kliininen hoitotyö ja simulaatio mielenterveys- ja päihdehoitotyössä (4 op)

Toteutuksen tunnus: MPH0104A20S-3023

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

12.02.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Pieksämäki

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitaja (AMK)

Opettaja

  • Eeva Nykänen
  • Johanna Pirttisalo

Ryhmät

  • E53sh
    E53sh
  • 14.02.2024 12:30 - 16:30, MPH01/ info ja luento
  • 27.02.2024 12:30 - 15:30, MPH01/ Luento
  • 14.03.2024 14:00 - 15:30, MPH01/ tehtävän ohjaus
  • 19.03.2024 09:00 - 11:15, MPH01/ taitopaja ryhmä a ja b
  • 19.03.2024 11:45 - 14:00, MPH01/ taitopaja ryhmä a ja b
  • 19.03.2024 14:30 - 16:45, MPH01/ taitopaja ryhmä a ja b
  • 21.05.2024 08:30 - 15:30, MPH01/ seminaarisimulaatio

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää väestöllisesti merkittävimpien mielenterveysongelmien ja psykiatristen sairauksien lääketieteellisen hoidon perusteet ja osaa soveltaa tietoa hoitotyössä
- osaa käyttää potilaan ja läheisten kokemustietoa ohjauksessa sekä lähiverkostoja arjessa selviytymisen tukemisessa
- osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti
- osaa käyttää voimavaroja tukevia ja edistäviä menetelmiä ja osaa perustella toimintaansa näyttöön perustuvalla tiedolla ja hoitosuosituksilla
- osaa toteuttaa palveluohjausta ja ymmärtää perustason palvelujen vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden
- osaa soveltaa sosiaali- ja terveydenhuollon ajankohtaisia toimenpideohjelmia
- osaa toimia asiakas- ja potilasturvallisuutta sekä työturvallisuutta edistäen

Sisältö

- mielenterveys- ja päihdeongelmien ja sairauksien lääketieteellinen hoito
- arjessa selviytymisen tukeminen ja näyttöön perustuva hoitotyö
- hoidollinen vuorovaikutus ja toipumisorientaatio
- luovat, toiminnalliset ja psykofyysiset menetelmät
- palveluohjaus, ohjaus- ja opetusosaaminen
- henkilökohtainen itsetuntemus
- ajankohtaiset toimenpideohjelmat
- vuorovaikutus-, ryhmätyö- ja yhteisöosaaminen

Opetusmenetelmät

Keskeisimmät tavoitteet ja sisällöt

Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää väestöllisesti merkittävimpien mielenterveysongelmien ja psykiatristen sairauksien lääketieteellisen hoidon perusteet ja osaa soveltaa tietoa hoitotyössä
- osaa käyttää potilaan ja läheisten kokemustietoa ohjauksessa sekä lähiverkostoja arjessa selviytymisen tukemisessa
- osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdepotilaan mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti
- osaa käyttää voimavaroja tukevia ja edistäviä menetelmiä ja osaa perustella toimintaansa näyttöön perustuvalla tiedolla ja hoitosuosituksilla
- osaa toteuttaa palveluohjausta ja ymmärtää perustason palvelujen vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden
- osaa soveltaa sosiaali- ja terveydenhuollon ajankohtaisia toimenpideohjelmia
- osaa toimia potilas- ja työturvallisuutta edistäen

Ydinsisällöt
Mielenterveys- ja päihdesairauksien lääketieteellinen hoito
Arjessa selviytymisen tukeminen ja näyttöön perustuva hoitotyö
Hoidollinen vuorovaikutus ja toipumisorientaatio
Luovat, toiminnalliset ja psykofyysiset menetelmät
Palveluohjaus, ohjaus- ja opetusosaaminen
Henkilökohtainen itsetuntemus
Ajankohtaiset toimenpideohjelmat
Vuorovaikutus-, ryhmätyö- ja yhteisöosaaminen

Opintojakso sisältää simulaatio-harjoittelua 2 op

Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin, taitopaja- ja simulaatiotyöskentelyyn osallistumista lähiopetuksena pienryhmissä ja opintojen loppuvaiheessa hyväksytyn tietotestin suorittamista. Simulaatioiden jälkeen käydään ammatillinen kriittinen reflektiokeskustelu simulaatioon osallistuvan opiskelijaryhmän kanssa ja opiskelija toteuttaa itsereflektion videolla.
Simulaatiot tapahtuvat potilasesimerkkien kautta joko toimipisteessä tai harjoitteluympäristössä.

Opintosuorituksen kuvaus:
- opintojakson info
- verkkotentin suorittaminen
- taitopajaharjoitukset ja niihin valmistautuminen perehtymällä itsenäisesti oppimateriaaleihin
-seminaarisimulaatio, oppimiskeskustelut, kriittinen ammatillinen reflektio

Oppimateriaalit

Oppimateriaali (soveltuvin osin)

Marjaliisa Havio, Maria Inkinen & Airi Partanen. (toim.) 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Tammi
Kiviniemi Liisa ym. 2014. Minä mielenterveystyön tekijänä. Edita. Helsinki
Kuhanen Karita, Oittinen Pirkko, Kanerva Anne, Seuri Tarja & Schubert Carla. 2017. Mielenterveyshoitotyö
Vuorilehto Maria, Larri Tuulevi, Kurki Marjo & Hätönen Heli. 2014. Uudistuva mielenterveystyö. Fioca.
Psykologinen työ akuuteissa kriiseissä -linkki. Lue vain teema: näyttöön perustuvat menetelmät

Suositeltava kirjallisuus kuvataan tarkemmin Diaklessa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson tavoitteet voivat osittain toteutua myös hankkeissa ja työelämäyhteistyössä (esim. asiantuntijoiden hyödyntäminen työelämässä, produktiot, toiminnalliset tehtävät, osastotunnin pitäminen, klinikkaopetus).

Seminaarisimulaatio voidaan toteuttaa myös työelämäyhteistyönä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti opintojen aikana ennen taitopajoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 26,7h

Sisällön jaksotus

Opiskelijoiden vaiheistettu näyttöön perustuva prosessioppiminen Diakle-oppimisalustalla sekä itsenäinen työskentely pienryhmissä, johon integroituvat ajankohtaiseen tutkittuun näyttöön perustuvat luennot ja seminaarisimulaatiotyöskentely.
Opiskelija etsii aluksi näyttöön perustuvaa tietoa eri tietokantoja hyödyntäen ja arvioi tiedon tasoa ja perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin oppimistehtävää laatiessaan. Tämän jälkeen opiskelija osoittaa osaamisensa ja soveltaa tietojaan tiimityöskentelyssä ja taitopajoissa sekä seminaarisimulaatiossa kliinisiin potilasesimerkkeihin annetun ohjeen mukaisesti.
Opiskelija suorittaa verkkotentin.

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempia opintoja.

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sh-tutkinto tai vastaavilla sh-tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.

Opintojakso sisältää simulaatio-harjoittelua 2 op

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen taitopajoihin ja seminaarisimulaatioon: hyv/hylätty
Oppimistehtävä: 1-5 /täydennettävä
Verkkotentti: hyv/hyl


Taitopajat toteutuvat pienryhmissä (100% läsnäolo). Simulaatioseminaari pakollinen.
Mielenterveys-, päihde- ja kriisityön menetelmät, simulaatiot 2 op (vastaa EU 2013/55/EU Mental health and psychiatric illness)

Arviointiasteikko

0-5