Siirry suoraan sisältöön

KNA02MS24HKI Kirkon nuorisotyön toimintatavat, menetelmät ja erityiskysymykset (6op)

Toteutuksen tunnus: KNA0206A20S-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.09.2024 - 15.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
6 op
Lähiosuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettajat
Sanna Jattu
Sami Ritokoski
Ryhmät
A54sosn
A54sosn
Opintojakso
KNA0206A20S

Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 52 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ma 09.09.2024 klo 08:30 - 10:00
(1 t 30 min)
KNA01-02/ Orientaatio
HKI-429 Monitoimitila 429
Ti 24.09.2024 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
KNA02/ Luento
HKI-429 Monitoimitila 429
Ti 24.09.2024 klo 14:15 - 15:45
(1 t 30 min)
KNA01-02/ Harjoittelun ennakkoinfo
HKI-125 Kalasataman kappeli
Ke 25.09.2024 klo 14:15 - 16:15
(2 t 0 min)
KNA02/ Luento
HKI-222 luokka 222
To 26.09.2024 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
KNA02/ Luento
HKI-425 Lääkehoidon luokka 425
Ke 30.10.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
KNA02/ Rippikouluseminaari
HKI-428 Luokka 428
Pe 01.11.2024 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
KNA02/ Luento
HKI-424 Hoitotyönluokka 424
HKI-425 Lääkehoidon luokka 425
Ti 19.11.2024 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
KNA02/ Luento
HKI-426 Anatomian luokka 426
Ke 20.11.2024 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
KNA02/ Luento
HKI-425 Lääkehoidon luokka 425
To 21.11.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
KNA02/ Luento
HKI-426 Anatomian luokka 426
Pe 22.11.2024 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
KNA02/ Luento
HKI-125 Kalasataman kappeli
Ti 10.12.2024 klo 08:30 - 11:00
(2 t 30 min)
KNA02/ Kokoava työskentely ja luento
HKI-125 Kalasataman kappeli
Ke 11.12.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
KNA02/ Menetelmätehtävä-seminaari
HKI-125 Kalasataman kappeli
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Jakson työskentely käynnistyy orientaatiolla, jonka jälkeen seuraa lähiopetusta ja itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin. Oppimistehtävinä opiskelijat tekevät rippikouluun ja menetelmiin liittyvät ryhmätyöt. Jumalanpalvelus ja hartauselämään liittyvä oppimistehtävä tehdään itsenäisesti. Opintojakson loppuvaiheessa toteutuu näiden kolmen oppimistehtävän seminaarit / kokoavat työskentelyt.

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää nuorisotyötä yhdessä nuorten ja heidän perheidensä sekä muiden työntekijöiden kanssa
• osaa tukea ja vahvistaa lasten, nuorten ja heidän perheidensä osallisuutta ja toimijuutta seurakunnassa
• osaa soveltaa yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja voimavaroja tukevia menetelmiä lasten, nuorten ja heidän perheidensä kanssa toimiessaan
• osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää rippikoulua ja muita kirkon nuorisotyön työmuotoja yhdessä seurakuntalaisten ja työntekijöiden kanssa
• osaa hyödyntää digitaalista viestintää nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen välineenä
• ymmärtää lasten ja nuorten kanssa toimimiseen liittyvät erityiskysymykset ja osaa toimia muiden ammattilaisten kanssa yhteistyössä
• tietää etsivän nuorisotyön ja nuorten palvelunohjauksen lähtökohdat
• osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä perheiden ja työntekijöiden kanssa

Sisältö

• rippikoulu ja isostoiminta
• kirkon varhaisnuorisotyö ja muut nuorisotyön työmuodot
• ryhmätoiminnan menetelmät, ryhmäturvallisuus sekä leiri- ja retkitoiminta
• digitaalinen nuorisotyö
• yhteistyö moniammatillisissa verkostoissa
• lapsen ja nuoren spiritualiteetti ja hengellinen ohjaus
• kriisityö sekä lasten ja nuorten sielunhoitoon liittyvät erityiskysymykset
• jumalanpalvelus- ja hartauselämän kehittäminen nuorisotyön näkökulmasta

Oppimateriaalit

Suoritettava oppimateriaali: rippikoulutehtävä

- Jattu, S. (2016). Isoja Ihmeitä: Isostoiminnan Linjaus 2016. (Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja. Kirkon kasvatus ja perheasiat. 2016:43). Kirkkohallitus.
- Pruuki, L. (2010). Rippikoulun pikkujättiläinen. LK-kirjat.
- Suuri Ihme - Rippikoulusuunnitelma 2017: Elämää Jumalan kasvojen edessä. Suomen ev.lut.kirkon julkaisuja 60, Kirkko ja toiminta. Kirkkohallitus.
- Turvallinen seurakunta -sivusto. Suomen ev.lut. kirkko.


Suoritettava kirjallisuus: menetelmätehtävä

- Porkka, J., & Valtonen, M. (2021). Lapsen ja nuoren uskonnollinen kehitys ja sen tukeminen. Teoksessa H. Kauppila (toim.) Kasvu vapauteen. Nuorten rinnalla seurakunnassa. s. 118–139. Kirjapaja.

Lisäksi vähintään yksi seuraavista:
- Arnkil, T. E. A. (2019). Co-generating Dialogical Spaces: Challenges for Open and Anticipation Dialogues and Dialogical Practices in General. International Journal of Collaborative-Dialogic Practices, 9(1), 2019:37-50.
- Huhtinen-Hildén, L., & Karjalainen, A. L. (2019). Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Teoksessa A. L. Karjalainen, K. Heimonen, L, Huhtinen-Hildén, S. Iivanainen, & S. Öystilä. Luovan toiminnan työtavat: Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.
- Kilpiä, J. (2022). Kontekstin taju: Karttakirja voimavarakeskeiseen ryhmän ohjaamiseen. Aktuaali koulutuspalvelu. s. 44-68.


Oheismateriaali:

ks. tarkemmat tiedot KNA02-Diaklesta

Opetusmenetelmät

Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta lähiopetukseen. Lisäksi opiskelijan on tehtävä hyväksytysti rippikoulutehtävä sekä menetelmätehtävä seminaareineen ja jumalanpalvelukseen sekä hartauselämään liittyvä oppimistehtävä.

HUOM: Pakollisesta lähiopetuksesta ja seminaareista on mainittu Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet -kohdassa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

HAR2-seurakuntaharjoittelun aloittaminen edellyttää KNA01- ja KNA02-jaksojen suorittamista, ellei asiasta ole opon kanssa muuta sovittu.

Luentovierailijoita, oppimistehtäviin liittyvä mahdollinen työelämäyhteistyö

Kansainvälisyys

Opintojaksolla on mahdollista olla kansainvälisiä luentovierailijoita

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa kokonaan opinnollistamalla tai osin opinnollistamalla ja osin kirjallisin tehtävin. Edellä kuvatut suoritustavat ovat mahdollisia pääsääntöisesti vain niille opiskelijoille, joilla on aiempi sosionomi amk tai yhteisöpedagogi amk -tutkinto sekä määräaikainen nuorisotyönohjaajan työsuhde tai muuten mahdollisuus toimia nuorisotyönohjaajan tehtävissä ev.-lut. seurakunnassa. Koko opintojakson opinnollistamisesta tai osittaisesta opinnollistamisesta tulee sopia opinto-ohjaajan ja jakson vastuulehtorin kanssa ennen opintojakson alkamista.

Yksittäisten pakollisten luentojen ja seminaarien osalta valinnainen suoritustapa on kirjallinen tehtävä, jonka saa opettajalta pyydettäessä. Mikäli opiskelija on poissa yli puolelta pakollista luennoista ja seminaareista, opiskelijan on neuvoteltava opettajien kanssa siirtymisestä seuraavalle toteutukselle tai koko kurssin suorittamiseen osin opinnollistamalla ja osin kirjallisin tehtävin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan oppimistehtävien tekemiseen ja oppimateriaaliin perehtymiseen.

1 op = 27 h

Siirry alkuun