KNA02MS24HKI Kirkon nuorisotyön toimintatavat, menetelmät ja erityiskysymykset (6op)
Toteutuksen tunnus: KNA0206A20S-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2024 - 18.03.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.09.2024 - 15.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 6 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 52 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 09.09.2024 klo 08:30 - 10:00 (1 t 30 min) |
KNA01-02/ Orientaatio |
HKI-429
Monitoimitila 429
|
Ti 24.09.2024 klo 08:30 - 14:00 (5 t 30 min) |
KNA02/ Luento |
HKI-429
Monitoimitila 429
|
Ti 24.09.2024 klo 14:15 - 15:45 (1 t 30 min) |
KNA01-02/ Harjoittelun ennakkoinfo |
HKI-125
Kalasataman kappeli
|
Ke 25.09.2024 klo 14:15 - 16:15 (2 t 0 min) |
KNA02/ Luento |
HKI-222
luokka 222
|
To 26.09.2024 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
KNA02/ Luento |
HKI-425
Lääkehoidon luokka 425
|
Ke 30.10.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
KNA02/ Rippikouluseminaari |
HKI-428
Luokka 428
|
Pe 01.11.2024 klo 08:30 - 14:00 (5 t 30 min) |
KNA02/ Luento |
HKI-424
Hoitotyönluokka 424
HKI-425 Lääkehoidon luokka 425 |
Ti 19.11.2024 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
KNA02/ Luento |
HKI-426
Anatomian luokka 426
|
Ke 20.11.2024 klo 08:30 - 14:00 (5 t 30 min) |
KNA02/ Luento |
HKI-425
Lääkehoidon luokka 425
|
To 21.11.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
KNA02/ Luento |
HKI-426
Anatomian luokka 426
|
Pe 22.11.2024 klo 08:30 - 14:00 (5 t 30 min) |
KNA02/ Luento |
HKI-125
Kalasataman kappeli
|
Ti 10.12.2024 klo 08:30 - 11:00 (2 t 30 min) |
KNA02/ Kokoava työskentely ja luento |
HKI-125
Kalasataman kappeli
|
Ke 11.12.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
KNA02/ Menetelmätehtävä-seminaari |
HKI-125
Kalasataman kappeli
|
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Jakson työskentely käynnistyy orientaatiolla, jonka jälkeen seuraa lähiopetusta ja itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin. Oppimistehtävinä opiskelijat tekevät rippikouluun ja menetelmiin liittyvät ryhmätyöt. Jumalanpalvelus ja hartauselämään liittyvä oppimistehtävä tehdään itsenäisesti. Opintojakson loppuvaiheessa toteutuu näiden kolmen oppimistehtävän seminaarit / kokoavat työskentelyt.
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää nuorisotyötä yhdessä nuorten ja heidän perheidensä sekä muiden työntekijöiden kanssa
• osaa tukea ja vahvistaa lasten, nuorten ja heidän perheidensä osallisuutta ja toimijuutta seurakunnassa
• osaa soveltaa yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja voimavaroja tukevia menetelmiä lasten, nuorten ja heidän perheidensä kanssa toimiessaan
• osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää rippikoulua ja muita kirkon nuorisotyön työmuotoja yhdessä seurakuntalaisten ja työntekijöiden kanssa
• osaa hyödyntää digitaalista viestintää nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen välineenä
• ymmärtää lasten ja nuorten kanssa toimimiseen liittyvät erityiskysymykset ja osaa toimia muiden ammattilaisten kanssa yhteistyössä
• tietää etsivän nuorisotyön ja nuorten palvelunohjauksen lähtökohdat
• osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä perheiden ja työntekijöiden kanssa
Sisältö
• rippikoulu ja isostoiminta
• kirkon varhaisnuorisotyö ja muut nuorisotyön työmuodot
• ryhmätoiminnan menetelmät, ryhmäturvallisuus sekä leiri- ja retkitoiminta
• digitaalinen nuorisotyö
• yhteistyö moniammatillisissa verkostoissa
• lapsen ja nuoren spiritualiteetti ja hengellinen ohjaus
• kriisityö sekä lasten ja nuorten sielunhoitoon liittyvät erityiskysymykset
• jumalanpalvelus- ja hartauselämän kehittäminen nuorisotyön näkökulmasta
Oppimateriaalit
Suoritettava oppimateriaali: rippikoulutehtävä
- Jattu, S. (2016). Isoja Ihmeitä: Isostoiminnan Linjaus 2016. (Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja. Kirkon kasvatus ja perheasiat. 2016:43). Kirkkohallitus.
- Pruuki, L. (2010). Rippikoulun pikkujättiläinen. LK-kirjat.
- Suuri Ihme - Rippikoulusuunnitelma 2017: Elämää Jumalan kasvojen edessä. Suomen ev.lut.kirkon julkaisuja 60, Kirkko ja toiminta. Kirkkohallitus.
- Turvallinen seurakunta -sivusto. Suomen ev.lut. kirkko.
Suoritettava kirjallisuus: menetelmätehtävä
- Porkka, J., & Valtonen, M. (2021). Lapsen ja nuoren uskonnollinen kehitys ja sen tukeminen. Teoksessa H. Kauppila (toim.) Kasvu vapauteen. Nuorten rinnalla seurakunnassa. s. 118–139. Kirjapaja.
Lisäksi vähintään yksi seuraavista:
- Arnkil, T. E. A. (2019). Co-generating Dialogical Spaces: Challenges for Open and Anticipation Dialogues and Dialogical Practices in General. International Journal of Collaborative-Dialogic Practices, 9(1), 2019:37-50.
- Huhtinen-Hildén, L., & Karjalainen, A. L. (2019). Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Teoksessa A. L. Karjalainen, K. Heimonen, L, Huhtinen-Hildén, S. Iivanainen, & S. Öystilä. Luovan toiminnan työtavat: Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.
- Kilpiä, J. (2022). Kontekstin taju: Karttakirja voimavarakeskeiseen ryhmän ohjaamiseen. Aktuaali koulutuspalvelu. s. 44-68.
Oheismateriaali:
ks. tarkemmat tiedot KNA02-Diaklesta
Opetusmenetelmät
Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta lähiopetukseen. Lisäksi opiskelijan on tehtävä hyväksytysti rippikoulutehtävä sekä menetelmätehtävä seminaareineen ja jumalanpalvelukseen sekä hartauselämään liittyvä oppimistehtävä.
HUOM: Pakollisesta lähiopetuksesta ja seminaareista on mainittu Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet -kohdassa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
HAR2-seurakuntaharjoittelun aloittaminen edellyttää KNA01- ja KNA02-jaksojen suorittamista, ellei asiasta ole opon kanssa muuta sovittu.
Luentovierailijoita, oppimistehtäviin liittyvä mahdollinen työelämäyhteistyö
Kansainvälisyys
Opintojaksolla on mahdollista olla kansainvälisiä luentovierailijoita
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa kokonaan opinnollistamalla tai osin opinnollistamalla ja osin kirjallisin tehtävin. Edellä kuvatut suoritustavat ovat mahdollisia pääsääntöisesti vain niille opiskelijoille, joilla on aiempi sosionomi amk tai yhteisöpedagogi amk -tutkinto sekä määräaikainen nuorisotyönohjaajan työsuhde tai muuten mahdollisuus toimia nuorisotyönohjaajan tehtävissä ev.-lut. seurakunnassa. Koko opintojakson opinnollistamisesta tai osittaisesta opinnollistamisesta tulee sopia opinto-ohjaajan ja jakson vastuulehtorin kanssa ennen opintojakson alkamista.
Yksittäisten pakollisten luentojen ja seminaarien osalta valinnainen suoritustapa on kirjallinen tehtävä, jonka saa opettajalta pyydettäessä. Mikäli opiskelija on poissa yli puolelta pakollista luennoista ja seminaareista, opiskelijan on neuvoteltava opettajien kanssa siirtymisestä seuraavalle toteutukselle tai koko kurssin suorittamiseen osin opinnollistamalla ja osin kirjallisin tehtävin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan oppimistehtävien tekemiseen ja oppimateriaaliin perehtymiseen.
1 op = 27 h