SEUPS24HKI-SOSKIR Seurakuntatyön kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SEU0005A20S-3016
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kirkolliset tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Aino-Elina Kilpeläinen
- Sanna Jattu
- Sampo Sivula
Ryhmät
-
A53sosdA53sosd
-
A53sosnA53sosn
- 15.08.2024 09:00 - 11:30, SEU/ Orientaatio
- 15.08.2024 13:30 - 16:00, SEU/ Luento
- 16.08.2024 08:30 - 13:00, SEU/ Luento
- 16.08.2024 13:15 - 15:45, SEU/ Luento
- 22.08.2024 13:00 - 15:30, SEU/ Luento
- 23.08.2024 08:30 - 10:30, SEU/ Mahdollisuus ohjaukseen
- 26.08.2024 09:00 - 10:00, SEU/ Osaamistesti Diaklessa
- 03.09.2024 12:30 - 15:30, SEU/ Luento
- 04.09.2024 08:30 - 09:30, SEU/ Osaamistesti Diaklessa
- 11.09.2024 08:30 - 14:00, SEU/ Seminaari
- 18.09.2024 08:30 - 11:30, SEU/ Luento, opintososionomiharjoittelija mukana
- 18.09.2024 12:30 - 15:30, SEU/ Luento
- 28.10.2024 12:30 - 13:30, SEU/ Mahdollisuus ohjaukseen ( opintososionomi toteuttaa)
- 10.12.2024 09:00 - 15:00, SEU/ Työpaja
- 12.12.2024 09:30 - 15:00, SEU/ Seminaari
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää kirkon ja seurakunnan organisaation ja hallinnon sekä niitä ohjaavat lait ja toiminnan linjaukset
- osaa analysoida johtamiseen ja työyhteisötaitoihin liittyviä tekijöitä kirkon työn näkökulmasta
- osaa ennakoida, suunnitella, kehittää ja arvioida oman työalan toimintaa
- pohtii kirkon viran teologisia perusteita ja toiminnan linjauksia suhteessa omaan ammatilliseen identiteettiinsä
- tietää viestinnän merkityksen ja keinot kirkon työssä sekä oman vastuunsa viestijänä
Sisältö
- kirkon ja seurakunnan organisaatio ja hallinto
- kirkkolaki ja kirkkojärjestys soveltuvin osin sekä ajantasaiset toiminnan linjaukset ja strategiat sekä muut hallintoa ohjaavat asiakirjat
- työyhteisötaidot
- henkinen ja hengellinen työhyvinvointi
- toiminnan ja talouden suunnittelu ja arviointi erityisesti oman työalan näkökulmasta
- kirkon virka ja työntekijän identiteetti
- viestinnän keinot ja kanavat sekä suunnittelu
Opetusmenetelmät
Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta luennoille ja lähiopetukseen (pakolliset mainittu Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet -kohdassa). Tämän lisäksi kurssisuoritukseen kuuluu oppimistehtävien ja verkkotentin tekeminen sekä pakollinen osallistuminen työpajatyöskentelyyn ja seminaareihin.
Työskentely sisältää yhteydenpitoa ja yhteistyötä seurakunnan kanssa.
Oppimateriaalit
Kirkon ja seurakunnan hallinto ja organisaatio
Opetuksessa käsiteltävät teemat ja suoritettava materiaali:
- Kirkkolaki, luvut 1-6. (löytyy sivustolta finlex.fi).
- Kirkkojärjestys, luvut 1-6, 8-9. (löytyy sivustolta finlex.fi).
- Suomen evankelis-luterilainen kirkko. (2015). Lapsivaikutusten arviointi Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa - Ohjeistus. (Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja, Kirkko ja hallinto, 21). Kirkkohallitus.
- Meriläinen, J. (2016). Organisaation ja hallinnon nykytila. Teoksessa Kirkon tulevaisuuskomitea: mietinnön liiteosa (s. 38–121). (Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja, Kirkko ja toiminta, 48). Kirkkohallitus.
- Meriläinen, J. (2016). Julkisoikeudellinen asema. Teoksessa Kirkon tulevaisuuskomitea: mietinnön liiteosa (s. 122–140). (Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja 48. Kirkko ja toiminta). Kirkkohallitus.
Työyhteisö ja virka
Suoritettava materiaali:
- Anetjärvi, S., & Jakobsson, M. (2022). Seurakunnan henkilöstöhallinto (4. uud. p.). Edita.
- Kopperi, K., Malo, T., & Tanska, J. (2019). Laki, evankeliumi ja KIRVESTES - johtajana kirkossa. Kirjapaja. (Soveltuvin osin oman ryhmän teeman mukaan.)
- KirVESTES 2022-2024. Kirkon virka- ja työehtosopimus sekä erillissopimukset. (2022). (Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja, Kirkko ja päätöksenteko, 17). Kirkon työmarkkinalaitos. https://julkaisut.evl.fi/catalog/Tutkimukset%20ja%20julkaisut/r/4302 (Soveltuvin osin oman ryhmän teeman mukaan)
- Pihkala, J. (2009). Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta. Johdatus dogmatiikkaan. Edita. (s. 219-224.)
Työalan kehittäminen, suunnittelu ja arviointi
Suoritettava materiaali:
- Kaira, T. (2019). "Sitä kohti, mikä on edessä" - Strategia-ajattelun ominaispiirteet Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa. Kirkon tutkimuskeskus. (s. 37–54 ja 218–236)
- Suomen evankelis-luterilainen kirkko. (2020). Ovet auki - Suomen evankelis-luterilaisen kirkon strategia vuoteen 2026. (Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja, Kirkko ja toiminta, 89). Kirkkohallitus.
- Siunauksen signaalit. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tulevaisuusselonteko 2022. Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja, Kirkko ja toiminta 125. Kirkkohallitus.
- Vappula, K. (toim.) (2023) Millenniaalien polut. Reittejä aitoon ja läsnäolevaan kirkkoon. Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja, Kirkko ja toiminta 132. Kirkkohallitus.
Viestintään liittyvä oheismateriaali
- Ahlfors, H. ym. (2023). Viestintä vuorovaikutuksena ja yhteytenä. Teoksessa K. Vappula (toim.), Millenniaalien polut: Reittejä aitoon ja läsnäolevaan kirkkoon (s. 34–44). (Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja, Kirkko ja toiminta 132). Kirkkohallitus.
- Akavan Erityisalat & Viestinnän asiantuntijoiden ammattijärjestö Viesti. (2021). Kirkon viestijöiden työsuhdeopas.
- Kormilainen, V., Ahonen, J., & Ijäs, J. (2016). Somempi seurakunta. Sosiaalisen median opas. Kirjapaja. Saatavuus Diakin kirjastossa.
- Malmelin, K. (2013). Seurakuntien viestintäkirja. Kirjapaja. Saatavuus Diakin kirjastossa.
- Suomen ev.lut. kirkko. (i.a.). Kirkon viestintä.
- Wallenius, V. (2018). Diakoniatyön viestintä, vaikuttaminen ja digitalisaatio. Teoksessa P. Isomäki, J. Lehmusmies, P. Salojärvi, & V. Wallenius, Diakoniabarometri 2018: Yksinäisyyden monet kasvot (s. 48–79). (Kirkon tutkimuskeskuksen verkkojulkaisuja 56). Kirkon tutkimuskeskus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa tarkoittaa koko kurssin itsenäistä suorittamista tenttimällä ja oppimistehtävillä. Oppimistehtävät tehdään yhteistyössä valitun seurakunnan kanssa. Aiemman sosiaali- ja / tai terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet opiskelijat voivat ilmoittaa ennen opintojakson alkua opinto-ohjaajalle ja jakson vastuulehtorille, jos he haluavat suorittaa opintojakson vaihtoehtoisella suoritustavalla. Muiden vaihtoehtoisesta suoritustavasta kiinnostuneiden opiskelijoiden on neuvoteltava vaihtoehtoisesta suoritustavasta jakson vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa ennen opintojakson alkua.
Opiskelija voi hakea opintojaksosta AHOTtia aikaisemman osaamisensa perusteella.
AHOT -päätökseen vaaditaan opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista ja sen osoittamista seuraavissa asioissa:
• Ev.lut. kirkon ja seurakunnan hallinto ja organisaatio
• Kirkon virkaa, työelämään ja työyhteisöön liittyvissä kysymyksissä
• Seurakunnan talouteen, toimintaan ja strategiseen suunnitteluun ja kehittämisen liittyvissä asioissa
• Kirkon viestinnän ja markkinoinnin kysymykset
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso toteutuu samalla lukukaudella HAR2 eli seurakuntaharjoittelun kanssa.
Kehittämistoimintaan liittyvä oppimistehtävä tehdään yhteistyössä esim. opiskelijan harjoitteluseurakunnan kanssa.
Opiskelija saa opintojaksosta parhaan hyödyn perehtymällä kehittämistehtävässä harjoitteluseurakunnan toimintakontekstiin ja -kulttuuriin. Myös oppimistehtäviä voidaan soveltuvin osin tehdä harjoitteluseurakunnan toimintaympäristössä.
Opintojakson opinnollistaminen on mahdollista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti kirkon ja seurakunnan hallinnosta ja organisaatiosta. Tentin aikataulu lukujärjestyksessä ja Diaklessa.
Opintojaksolla on mahdollisuus täydentää kesken jäänyttä suoritusta rästisuorituksilla. Tästä tulee sopia toteutuksen vastuulehtorin kanssa.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla voi olla kansainvälisiä luennoitsijoita, osa opetuksesta ja oppimateriaalista voi olla englannin (tai ruotsin) kielistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan verkkotestiin valmistautumiseen, oppimateriaaliin perehtymiseen, pienryhmätyöskentelyyn ja oppimateriaaliin perehtymistä varten.
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa johdantoluennolla ja sen jälkeen perehdytään Suomen ev.lut. kirkon ja seurakunnan hallintoon ja organisaatioon. Hallinnon ja organisaatioon liittyvä osaaminen osoitetaan tenttimällä (verkkotentti Diaklessa).
Tämän jälkeen perehdytään kirkon virkaan, seurakuntaan työyhteisönä, kirkon virka- ja työehtokysymyksiin sekä seurakunnan työn kehittämiseen ja viestintään.
Oppimistehtävät sisältävät tiedonhankintaa ja yhteistyötä paikallisen seurakunnan kanssa. Opintojakso päättyy kehittämistoiminnan työpajoihin ja kokoavaan seminaarityöskentelyyn. Lopuksi opiskelija reflektoi ja arvioi omaa osaamistaan kirjallisesti.
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla pitää olla Seurakunta toimintaympäristönä (STY) -opintojakso suoritettuna hyväksytysti ennen SEU -opintojaksoa.
Suositellaan vahvasti ammatillisten opintojaksojen (DTA, KNA ja KVA) suorittamista ennen SEU -opintojaksoa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa mainituilla luennoilla ja lähiopetuksessa sekä oppimistehtävien ohjeiden mukaista tekemistä.
Mikäli opiskelija joutuu olemaan poissa yksittäiseltä luennolta esim. sairastumisen vuoksi on asiasta sovittava jakson vastuulehtorin kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu DIAKin loppuvaiheen opintojen arviointikriteereihin.
https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf
Hyväksyttyyn opintosuoritukseen vaaditaan pakollinen läsnäolo seuraavilla lähiopetuskerroilla:
1) Orientaatio
2) Luento: Kirkon virka
3) Luento: Viestintä seurakunnassa
4) Seminaari: Työelämätapaukset
5) Luennot: Seurakunnan talous, toiminta ja strateginen suunnittelu
6) Kehittämistoiminnan työpajat
7) Kokoava seminaari: kehittämistoiminta ja kirkon työntekijän reflektio
Tämän lisäksi opiskelijan tulee tehdä hyväksytysti oppimistehtävät:
- kirkon ja seurakunnan hallintoon ja organisaatioon liittyvä verkkotentti
- työyhteisöön liittyvään case -tehtävä ja seminaaripäivä
- viestinnän lähiopetus ja tehtävä
- kehittämistoiminnan posteri, työpajatyöskentely ja kokoava seminaari
- oman oppimisen ja osaamisen reflektointi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty