Siirry suoraan sisältöön

RUO21PK25HKI-SH (A-RYHMÄ) Ruotsin suullinen kielitaito (1 op)

Toteutuksen tunnus: RUO2101A20S-3102

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

20.01.2025 - 11.05.2025

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tulkkaustutkinnot ja kielet

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Terveydenhoitaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
  • Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

Opettaja

  • Eija Tapio

Ryhmät

  • HKI-S24sh
    HKI-S24sh
  • 23.01.2025 14:30 - 16:00, RUO21-22 / Aloitusluento
  • 28.01.2025 10:15 - 11:45, RUO21-22 / Luento
  • 05.02.2025 12:30 - 14:00, RUO21-22 / Luento
  • 06.02.2025 08:45 - 10:15, RUO21-22 / Luento
  • 25.02.2025 14:30 - 16:00, RUO21-22 / Luento
  • 27.02.2025 13:30 - 15:00, RUO21-22 / Luento
  • 07.03.2025 09:30 - 11:00, RUO21-22 / Luento
  • 14.03.2025 14:00 - 15:30, RUO21-22 / Luento
  • 23.04.2025 12:45 - 14:15, RUO21-22 / Luento
  • 29.04.2025 09:15 - 10:45, RUO21-22 / Luento
  • 05.05.2025 10:30 - 16:00, RUO21-22 / Suullinen tentti
  • 08.05.2025 09:00 - 11:30, RUO21-22 / Kirjallinen tentti

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa kertoa koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
- osaa viestiä työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa
- osaa esittää kysymyksiä asiakkaalle tai toimintaan osallistuvalle liittyen terveydentilaan tai elämäntilanteeseen ja vastata kysymyksiin
- osaa välittää tarpeellista informaatiota asiakkaalle, omaisille ja muille tahoille

Sisältö

- puhuminen vuorovaikutustilanteissa
- oman alan ammatillinen sanasto ja aihepiirit
- asiakastilanteet

Opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopiskelu, sisältää itsenäistä, pari- ja pienryhmätyöskentelyä

Verkkokeskustelu, Paritehtävä, Osallistuminen lähiopetukseen, Pienryhmätyöskentely, Itsenäinen työskentely,

Oppimateriaalit

Oppimisalustalla on opettajan suosittelema kirjallisuus, muu materiaali, verkkotehtävät ja ohjeistus opiskelijan tuottamaan materiaaliin

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson aikana toteutettava mahdollinen, työelämälähtöinen tehtäväosio (esim. osana projektia/hanketta, itsenäinen tutustuminen työelämään ja työelämämateriaalin laatiminen (esim.portfolio, tiedonhaku omalta alalta ja sen raportointi, ym.) erikseen sovitusti edellyttäen, että opiskelijan kielitaito on riittävä.

AHOT 12/2018: Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT) Diakin Ahot-menettelyn mukaisesti, tieto löytyy tutkintosäännöstä ja Diak sähköisestä opinto-oppaasta

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö kurssikohtaisesti esim. vierailijat tai vierailukohteet, mahdollisesti työelämälähtöinen tehtäväosio esim. osana projektia/hanketta, tandem-opiskelu ruotsinkielisen oppilaitoksen kanssa tms.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Joka toteutukselle oma, kirjallisten tenttien uusinnat yleisissä tenteissä, suullisten tenttien uusinnoista sovitaan opintojakson opettajan kanssa erikseen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

kurssien rakenne on 10 luentoa ja tentit (lähiopetusviikoilla kaksi 1,5h luentoa), voi vaihdella lukujärjestyksessä.
suositeltava ajankohta on 2. lukukausi

Sisällön jaksotus

Kaksi opintojaksoa, ruotsin suullinen ja ruotsin kirjallinen kielitaito opetetaan yhtenä kurssina ja kokonaisuutena niin että yhdellä luennolla voi olla molempien toteutusten sisältöjä.

Luentojen lisäksi kurssin suoritukseen kuuluu sisältöjä kokoava ja soveltava kurssitehtävä (ryhmätyö), jota valmistellaan koko kurssin ajan. Kurssitehtävä esitellään kurssin lopussa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§,) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kirjallisen taidon

Lisätukea ja ohjausta on saatavilla opintojen aikana ja jälkeen niille opiskelijoille, joilla on vaikeuksia suoriutua opinnoista ja kokevat haasteita kurssitehtävissä mm. tukipaja muodossa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti

Kurssiarviointi 0-5

Tutkintodistukseen merkitään tyydyttävä/hyvä (virkatehtävissä vaadittava toisen kotimaisen kielen taito); Arvosanat 1-3 tuottaa arvosanan tyydyttävä kirjallinen kielitaito ja 4-5 hyvä kirjallinen kielitaito

Arvioinnin perusteet Yleiseurooppalainen viitekehys ja taitotasoasteikot (CEFR), KORU-arviointikriteeristö

Arviointiasteikko

0-5