YHRMK24HKI (Vantaa) Yhteisönrakentaja (5 op)
Toteutuksen tunnus: YHR0005A16S-3024
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
09.03.2024 - 08.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kirkolliset tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Opettaja
- Jouko Porkka
- 09.03.2024 10:00 - 16:00, YHR/ Aloitus
- 18.03.2024 18:00 - 20:00, YHR/ Tapaaminen Teamsissa
- 04.04.2024 08:00 - 16:00, YHR/ Intensiivijakso
- 05.04.2024 08:00 - 16:00, YHR/ Intensiivijakso
- 06.04.2024 08:00 - 16:00, YHR/ Intensiivijakso
- 07.04.2024 08:00 - 16:00, YHR/ Intensiivijakso
- 08.04.2024 08:00 - 16:00, YHR/ Intensiivijakso
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa yhteisöllisyyden rakentumiseen vaikuttavia tekijöitä
- osaa käyttää joitakin yhteisöllisiä ja voimaannuttavia työmenetelmiä
- osaa arvioida ja priorisoida yhdessä työstetyn yhteisöanalyysin perustella yhteisön toimintaa ja omaa työtään
- osaa hyödyntää yhteisön kehittämisprosessi-mallia
Sisältö
- yhteisölliset menetelmät
- voimautuminen ja valtautuminen
- yhteisöllisen oppimisen- ja -toiminnanprosessi
- Yhteistoiminnallinen kehittäminen
Opetusmenetelmät
Yhteisönrakentaja -koulutus (5op) perustuu yhteisölliseen ja kokemukselliseen oppimiseen, joten läsnäolo jokaisessa lähipäivässä on tärkeää.
Oppimateriaalit
Addy, Tony. 2020. Community Practice and Critivcal Community Research: Perspectives from conviviality and the CABLE approach.
Freire, Paolo. 2005. Sorrettujen pedagogiikka. Vastapaino.
Helsingin Diakonissalaitos. Kaapeli-verkkosivut.
Hytönen, Maarit & Ketola Kimmo & Salminen, Veli-Matti & Sohlberg, Jussi & Sorsa, Leena (toim.). 2016. Erilaisista yhteisöistä elävä kirkko. Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisuja 124.
Malkavaara, Mikko. 2018. Yhteisöissä elävä kirkko yhteiskunnan murroksessa. TKI toiminnan vuosikirja 3 Paikallisuus ja globaalit mahdollisuudet. Diakonia-ammattikorkeakoulu
Roivainen, Irene (toim.) & Ranta-Tyrkkö, Satu. 2016. Yhteisöt ja yhteisösosiaalityön lähtökohdat. United Press Global.
Siirto, Ulla & Tuuri, Kaija. 2015. Yhteisötyön menetelmät sosiaalialalla. Teoksessa Näkki & Sayed (toim.) Asiakastyön menetelmät sosiaalialalla. Helsinki: Edita, 127–141.
Siirto, Ulla. 2015. Cable-metodi lähiöasukkaiden aktivoijana, voimauttajana ja valtauttajana. Teoksessa Väyrynen, Kostamo-Pääkkö & Ojaniemi (toim.) Sosiaalityön yhteisöllisyyttä etsimässä. [Tallinn]: United Press Global, 301–320.
Thitz, Päivi & Siirto, Ulla. 2015. Monimuotoistuva yhteisöosaaminen. Teoksessa Gothóni, Hyväri, Kolkka & Vuokila-Oikkonen (toim.) Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKItoiminnan vuosikirja 2015. Diakonia-ammattikorkeakoulu, 93-106.
Sisällön jaksotus
Minun tarinani - identiteetti ja itsetuntemus yhteisötyön perustana 1 op
-Identiteetti työskentely (oma tarina)
Yhteisön ja ympäristön tarina - havainnointi ja sosiaalinen analyysi 2 op
-Alueen ja yhteisön havainnointi
-Sosiaalinen analyysi, tilastot, strategiat, yhteiskuntaa analysoivan kirjallisuuden käyttö. Etsitään haasteet ja sovitaan kehittämisen osat.
Tulevaisuuden tarina - yhteistoiminnallinen kehittäminen 2 op
-Kehittämistehtävä oman lähiyhteisön kehittämistarpeisiin liittyen. Miten suunnitellaan asioita, jaetaan taitoja ja tehdään yhdessä?
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
-yhteisölliset menetelmät
-voimautuminen ja valtautuminen
-yhteisöllisen oppimisen- ja -toiminnanprosessi
-Yhteistoiminnallinen kehittäminen
Arviointi perustuu läsnäoloon ja yhdessä opiskeluun. Opintojaksossa on kolme tehtävää, joita tehdään yksin (Elämäni tarina ja Havainnointi) ja yhdessä (yhteisön kehittämistehtävä)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty