Skip to main content

YHRMK24HKI (Vantaa) Community builder (5cr)

Code: YHR0005A16S-3024

General information


Timing
09.03.2024 - 31.10.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 25
Teachers
Jouko Porkka
Course
YHR0005A16S

Unfortunately, no reservations were found for the realization YHRMK24HKI (Vantaa) Community builder YHR0005A16S-3024. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Minun tarinani - identiteetti ja itsetuntemus yhteisötyön perustana 1 op
-Identiteetti työskentely (oma tarina)

Yhteisön ja ympäristön tarina - havainnointi ja sosiaalinen analyysi 2 op
-Alueen ja yhteisön havainnointi
-Sosiaalinen analyysi, tilastot, strategiat, yhteiskuntaa analysoivan kirjallisuuden käyttö. Etsitään haasteet ja sovitaan kehittämisen osat.

Tulevaisuuden tarina - yhteistoiminnallinen kehittäminen 2 op
-Kehittämistehtävä oman lähiyhteisön kehittämistarpeisiin liittyen. Miten suunnitellaan asioita, jaetaan taitoja ja tehdään yhdessä?

Objective

The student:
- acquires skills in the field of community development
- learns how to apply different communal and empowering methods
- learns to prioritize the needs and activity in his/her own local community
- learns how to implement a work model which could empower both an individual and a community

Content

- the models of communal work: Cable, conviviality, use your talents
- capacity building and empowerment
- the process of communal learning and acting
- co-operative development

Materials

Addy, Tony. 2020. Community Practice and Critivcal Community Research: Perspectives from conviviality and the CABLE approach.

Freire, Paolo. 2005. Sorrettujen pedagogiikka. Vastapaino.

Helsingin Diakonissalaitos. Kaapeli-verkkosivut.

Hytönen, Maarit & Ketola Kimmo & Salminen, Veli-Matti & Sohlberg, Jussi & Sorsa, Leena (toim.). 2016. Erilaisista yhteisöistä elävä kirkko. Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisuja 124.

Malkavaara, Mikko. 2018. Yhteisöissä elävä kirkko yhteiskunnan murroksessa. TKI toiminnan vuosikirja 3 Paikallisuus ja globaalit mahdollisuudet. Diakonia-ammattikorkeakoulu

Roivainen, Irene (toim.) & Ranta-Tyrkkö, Satu. 2016. Yhteisöt ja yhteisösosiaalityön lähtökohdat. United Press Global.

Siirto, Ulla & Tuuri, Kaija. 2015. Yhteisötyön menetelmät sosiaalialalla. Teoksessa Näkki & Sayed (toim.) Asiakastyön menetelmät sosiaalialalla. Helsinki: Edita, 127–141.

Siirto, Ulla. 2015. Cable-metodi lähiöasukkaiden aktivoijana, voimauttajana ja valtauttajana. Teoksessa Väyrynen, Kostamo-Pääkkö & Ojaniemi (toim.) Sosiaalityön yhteisöllisyyttä etsimässä. [Tallinn]: United Press Global, 301–320.

Thitz, Päivi & Siirto, Ulla. 2015. Monimuotoistuva yhteisöosaaminen. Teoksessa Gothóni, Hyväri, Kolkka & Vuokila-Oikkonen (toim.) Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKItoiminnan vuosikirja 2015. Diakonia-ammattikorkeakoulu, 93-106.

Teaching methods

Yhteisönrakentaja -koulutus (5op) perustuu yhteisölliseen ja kokemukselliseen oppimiseen, joten läsnäolo jokaisessa lähipäivässä on tärkeää.

Go back to top of page