YHRMK24HKI (Vantaa) Community builder (5cr)
Code: YHR0005A16S-3024
General information
- Timing
- 09.03.2024 - 31.10.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 25
- Teachers
- Jouko Porkka
- Course
- YHR0005A16S
Unfortunately, no reservations were found for the realization YHRMK24HKI (Vantaa) Community builder YHR0005A16S-3024. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
                    
Content scheduling
Minun tarinani - identiteetti ja itsetuntemus yhteisötyön perustana 1 op
-Identiteetti työskentely (oma tarina)
Yhteisön ja ympäristön tarina - havainnointi ja sosiaalinen analyysi 2 op
-Alueen ja yhteisön havainnointi
-Sosiaalinen analyysi, tilastot, strategiat, yhteiskuntaa analysoivan kirjallisuuden käyttö. Etsitään haasteet ja sovitaan kehittämisen osat.
Tulevaisuuden tarina - yhteistoiminnallinen kehittäminen 2 op
-Kehittämistehtävä oman lähiyhteisön kehittämistarpeisiin liittyen. Miten suunnitellaan asioita, jaetaan taitoja ja tehdään yhdessä?
                    
Objective
The student: 
- acquires skills in the field of community development
- learns how to apply different communal and empowering methods  
- learns to prioritize the needs and activity in his/her own local community 
- learns how to implement a work model which could empower both an individual and a community
                    
Content
- the models of communal work: Cable, conviviality, use your talents
- capacity building and empowerment
- the process of communal learning and acting  
- co-operative development
                    
Materials
Addy, Tony. 2020. Community Practice and Critivcal Community Research: Perspectives from conviviality and the CABLE approach. 
Freire, Paolo. 2005. Sorrettujen pedagogiikka. Vastapaino.
Helsingin Diakonissalaitos. Kaapeli-verkkosivut. 
Hytönen, Maarit & Ketola Kimmo & Salminen, Veli-Matti & Sohlberg, Jussi & Sorsa, Leena (toim.). 2016. Erilaisista yhteisöistä elävä kirkko. Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisuja 124.
Malkavaara, Mikko. 2018. Yhteisöissä elävä kirkko yhteiskunnan murroksessa. TKI toiminnan vuosikirja 3 Paikallisuus ja globaalit mahdollisuudet. Diakonia-ammattikorkeakoulu
Roivainen, Irene (toim.) & Ranta-Tyrkkö, Satu. 2016. Yhteisöt ja yhteisösosiaalityön lähtökohdat. United Press Global.
Siirto, Ulla & Tuuri, Kaija. 2015. Yhteisötyön menetelmät sosiaalialalla. Teoksessa Näkki & Sayed (toim.) Asiakastyön menetelmät sosiaalialalla. Helsinki: Edita, 127–141.
Siirto, Ulla. 2015. Cable-metodi lähiöasukkaiden aktivoijana, voimauttajana ja valtauttajana. Teoksessa Väyrynen, Kostamo-Pääkkö & Ojaniemi (toim.) Sosiaalityön yhteisöllisyyttä etsimässä. [Tallinn]: United Press Global, 301–320.
Thitz, Päivi & Siirto, Ulla. 2015. Monimuotoistuva yhteisöosaaminen. Teoksessa Gothóni, Hyväri, Kolkka & Vuokila-Oikkonen (toim.) Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKItoiminnan vuosikirja 2015. Diakonia-ammattikorkeakoulu, 93-106.
                    
Teaching methods
Yhteisönrakentaja -koulutus (5op) perustuu yhteisölliseen ja kokemukselliseen oppimiseen, joten läsnäolo jokaisessa lähipäivässä on tärkeää.