VAP02VK25DIAK Rakenteellinen työ, yhteisöjen ja verkostojen kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: VAP0205Y22S-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 23.09.2024 - 06.01.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.01.2025 - 09.03.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Diak Master School ja jatkuva oppiminen
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 333
- Koulutus
- Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
- Opettajat
- Marianne Nylund
- Lena Segler-Heikkilä
- Jari Helminen
- Ryhmät
-
Y-S24sosvaY-S24sosva
- Opintojakso
- VAP0205Y22S
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 11 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 14.01.2025 klo 16:15 - 18:00 (1 t 45 min) |
VAP02 / Opetus ja ohjaus |
Zoom
|
Ti 21.01.2025 klo 15:00 - 18:00 (3 t 0 min) |
VAP02 / Opetus ja ohjaus |
Zoom
|
Ti 28.01.2025 klo 15:00 - 18:00 (3 t 0 min) |
VAP02 / Opetus ja ohjaus |
Zoom
|
Ti 11.02.2025 klo 16:00 - 17:00 (1 t 0 min) |
VAP02 / Kyselytunti (oppimistehtävä) |
Zoom
|
Ti 04.03.2025 klo 15:00 - 18:00 (3 t 0 min) |
VAP02 / Opetus ja ohjaus |
Zoom
|
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
- Opetus ja ohjaus
- Ennakko-oppimistehtävän palautus
- Opetus ja ohjaus
- Oppimistehtävän ohjaus (kyselytunti)
- Opetus ja ohjaus
- Oppimistehtävän palautus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida yhteisöjen rakenteellisia muutoksia ja niiden vaikutuksia
- analysoida voimaantumista ja resilienssiä edistäviä tekijöitä yksilö- ja yhteisötasolla
- kehittää kansalaislähtöistä ja yhteisöllistä työtä ja verkostoja sosiaali- ja terveysalalla
- kehittää rakenteellisia ja ehkäiseviä työtapoja sekä yhteiskunnallista vaikuttamista sosiaali- ja terveysalalla
Aika ja paikka
Aikaan sidottu opetus (Zoom) ilmoitetaan myöhemmin.
Oppimateriaalit
Opintojakson keskeinen kirjallisuus
Kauppinen, T., Nelimarkka, K., & Ståhl, T. (2009). Sosiaalisten ja terveysvaikutusten ennakkoarvioinnin kehittäminen Suomessa. Yhteiskuntapolitiikka 74(2), 158–166. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/100233/kauppinen.pdf?sequence=1
Liukko, E., Muurinen, H., Kokkonen, T., & Santalahti, V. (toim.). (2022). Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. (Raportti 1/2022). Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-790-6
Matthies, A.-L. (2021). Next-generation modelling of community work and structural social work in Finland. Nordic Social Work Research, 12(2), 229–242. https://doi.org/10.1080/2156857x.2021.1968474
Tulene University. (22.11.2021) Policy Evaluation vs. Program Evaluation: Key Differences and Why Both Are Important. Saatavilla https://socialwork.tulane.edu/blog/program-evaluation-vs-policy-evaluation
Lisäksi muuta kirjallisuutta ja tutkimuksia, jota opiskelija käyttää ennakko-oppimistehtävässä ja oppimistehtävässä.
Opetusmenetelmät
- Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom)
- Ohjattu itsenäinen työskentely (ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä)
- Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä)
- Muu yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen opintojakson opiskelijoiden välillä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä linkittyvät sosiaali- ja terveysalan toimintaan.
- Ennakko-oppimistehtävä: Syrjäyttävät rakenteet ja niiden purkaminen
Ennakko-oppimistehtävä perustuu kirjallisuuteen ja se tehdään opiskelijakohtaisesti.
- Oppimistehtävä: Alueellinen hyvinvointikertomus- ja suunnitelma
Oppimistehtävä tehdään opiskelijaryhmässä tai opiskelijaparin kanssa.
Alueellinen hyvinvointikertomus- ja suunnitelma -oppimistehtävät keskeiset näkökulmat: a) asiakasryhmän valinta, b) millä rakenteellisen työn keinoilla voi osoittaa tavoitteiden saavuttamisen ja c) miten toteuttaisit sidosryhmän viestinnän tavoitteiden saavuttamisen arvioinnin jälkeen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on mahdollista suorittaa käyttäen työn ja / tai tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) opinnollistamista. Opiskelija suorittaa opintojakson oppimistehtävän joko omassa työssä, vapaaehtoistoiminnassa ja / tai esimerkiksi Diakonia-ammattikorkeakoulun hankkeessa. Opiskelija tekee lomakkeen "Opinnollistamisen suunnitelma TKI-toiminnassa ja työelämäyhteistyössä": https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/08/Opinnollistamisen-suunnitelma-TKi-toiminnassa_230821.pdf Lomake toimii vaihtoehtoisen suoritustavan suunnitelmana ja sopimuksena. Oppimistehtävä tehdään kiinteässä yhteydessä työhön ja / TKI-toimintaan; olennaista on myös vahvan yhteyden luominen tutkimukseen ja ammatilliseen tietoon.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op (5 x 27 tuntia) = 135 tuntia.
- Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely (Zoom) 0,5 op
- Ennakko-oppimistehtävä ja siihen liittyvä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen sekä itsenäinen työskentely 1,5 op
- Oppimistehtävä, ryhmätyöskentely ja siihen liittyvät vertaiskeskustelut sekä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen 2,5 op
- Oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op
Lisätiedot
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida yhteisöjen rakenteellisia muutoksia ja niiden vaikutuksia
- analysoida voimaantumista ja resilienssiä edistäviä tekijöitä yksilö- ja yhteisötasolla
- kehittää kansalaislähtöistä ja yhteisöllistä työtä ja verkostoja sosiaali- ja terveysalalla
- kehittää rakenteellisia ja ehkäiseviä työtapoja sekä yhteiskunnallista vaikuttamista sosiaali- ja terveysalalla