VAP02VK25DIAK Structural work, development of communities and networks (5cr)
Code: VAP0205Y22S-3002
General information
- Enrollment
- 23.09.2024 - 06.01.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 13.01.2025 - 09.03.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Diak Master School and continuous learning
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 333
- Degree programmes
- Effective case management and councelling in social and health services
- Teachers
- Marianne Nylund
- Lena Segler-Heikkilä
- Jari Helminen
- Course
- VAP0205Y22S
Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 11 h 45 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Tue 14.01.2025 time 16:15 - 18:00 (1 h 45 min) |
VAP02 / Opetus ja ohjaus |
Zoom
|
|
Tue 21.01.2025 time 15:00 - 18:00 (3 h 0 min) |
VAP02 / Opetus ja ohjaus |
Zoom
|
|
Tue 28.01.2025 time 15:00 - 18:00 (3 h 0 min) |
VAP02 / Opetus ja ohjaus |
Zoom
|
|
Tue 11.02.2025 time 16:00 - 17:00 (1 h 0 min) |
VAP02 / Kyselytunti (oppimistehtävä) |
Zoom
|
|
Tue 04.03.2025 time 15:00 - 18:00 (3 h 0 min) |
VAP02 / Opetus ja ohjaus |
Zoom
|
Evaluation scale
0-5
Content scheduling
- Opetus ja ohjaus
- Ennakko-oppimistehtävän palautus
- Opetus ja ohjaus
- Oppimistehtävän ohjaus (kyselytunti)
- Opetus ja ohjaus
- Oppimistehtävän palautus
Objective
Students will be able to
- analyse structural changes in communities and their impacts
- analyse factors that promote empowerment and resilience at individual and community level
- develop citizen-centred and community-based practices and networks in social and health services
- develop structural and preventive work practices and advocacy in social and health services
Location and time
Aikaan sidottu opetus (Zoom) ilmoitetaan myöhemmin.
Materials
Opintojakson keskeinen kirjallisuus
Kauppinen, T., Nelimarkka, K., & Ståhl, T. (2009). Sosiaalisten ja terveysvaikutusten ennakkoarvioinnin kehittäminen Suomessa. Yhteiskuntapolitiikka 74(2), 158–166. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/100233/kauppinen.pdf?sequence=1
Liukko, E., Muurinen, H., Kokkonen, T., & Santalahti, V. (toim.). (2022). Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. (Raportti 1/2022). Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-790-6
Matthies, A.-L. (2021). Next-generation modelling of community work and structural social work in Finland. Nordic Social Work Research, 12(2), 229–242. https://doi.org/10.1080/2156857x.2021.1968474
Tulene University. (22.11.2021) Policy Evaluation vs. Program Evaluation: Key Differences and Why Both Are Important. Saatavilla https://socialwork.tulane.edu/blog/program-evaluation-vs-policy-evaluation
Lisäksi muuta kirjallisuutta ja tutkimuksia, jota opiskelija käyttää ennakko-oppimistehtävässä ja oppimistehtävässä.
Teaching methods
- Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom)
- Ohjattu itsenäinen työskentely (ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä)
- Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä)
- Muu yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen opintojakson opiskelijoiden välillä
Employer connections
Opintojakson ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä linkittyvät sosiaali- ja terveysalan toimintaan.
- Ennakko-oppimistehtävä: Syrjäyttävät rakenteet ja niiden purkaminen
Ennakko-oppimistehtävä perustuu kirjallisuuteen ja se tehdään opiskelijakohtaisesti.
- Oppimistehtävä: Alueellinen hyvinvointikertomus- ja suunnitelma
Oppimistehtävä tehdään opiskelijaryhmässä tai opiskelijaparin kanssa.
Alueellinen hyvinvointikertomus- ja suunnitelma -oppimistehtävät keskeiset näkökulmat: a) asiakasryhmän valinta, b) millä rakenteellisen työn keinoilla voi osoittaa tavoitteiden saavuttamisen ja c) miten toteuttaisit sidosryhmän viestinnän tavoitteiden saavuttamisen arvioinnin jälkeen
Completion alternatives
Opintojakso on mahdollista suorittaa käyttäen työn ja / tai tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) opinnollistamista. Opiskelija suorittaa opintojakson oppimistehtävän joko omassa työssä, vapaaehtoistoiminnassa ja / tai esimerkiksi Diakonia-ammattikorkeakoulun hankkeessa. Opiskelija tekee lomakkeen "Opinnollistamisen suunnitelma TKI-toiminnassa ja työelämäyhteistyössä": https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/08/Opinnollistamisen-suunnitelma-TKi-toiminnassa_230821.pdf Lomake toimii vaihtoehtoisen suoritustavan suunnitelmana ja sopimuksena. Oppimistehtävä tehdään kiinteässä yhteydessä työhön ja / TKI-toimintaan; olennaista on myös vahvan yhteyden luominen tutkimukseen ja ammatilliseen tietoon.
Student workload
Opintojakson laajuus on 5 op (5 x 27 tuntia) = 135 tuntia.
- Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely (Zoom) 0,5 op
- Ennakko-oppimistehtävä ja siihen liittyvä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen sekä itsenäinen työskentely 1,5 op
- Oppimistehtävä, ryhmätyöskentely ja siihen liittyvät vertaiskeskustelut sekä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen 2,5 op
- Oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op
Further information
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida yhteisöjen rakenteellisia muutoksia ja niiden vaikutuksia
- analysoida voimaantumista ja resilienssiä edistäviä tekijöitä yksilö- ja yhteisötasolla
- kehittää kansalaislähtöistä ja yhteisöllistä työtä ja verkostoja sosiaali- ja terveysalalla
- kehittää rakenteellisia ja ehkäiseviä työtapoja sekä yhteiskunnallista vaikuttamista sosiaali- ja terveysalalla