Siirry suoraan sisältöön

VAR02VK25DIAK Lapsen kehityksen ja oppimisen tuki varhaiskasvatuksessa (5op)

Toteutuksen tunnus: VAR0205A20S-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
24.02.2025 - 30.03.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Inga Klen
Sanna Ojala
Marjaana Marttila
Ryhmät
Diak
Diak yhteinen
HKI-S23sos
HKI-S23sos
Opintojakso
VAR0205A20S

Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 28 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ma 24.02.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
VAR02/ Aloitusluento
Zoom
Ke 26.02.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
VAR02/ Opetus
Zoom
Ti 11.03.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
VAR02/ Opetus
Zoom
To 13.03.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
VAR02/ Opetus
Zoom
Pe 14.03.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
VAR02/ Opetus
Zoom
Ma 17.03.2025 klo 11:45 - 14:45
(3 t 0 min)
VAR02/ Opetus
Zoom
Ke 19.03.2025 klo 12:00 - 13:30
(1 t 30 min)
VAR02/ Vierailijaluento
Zoom
To 20.03.2025 klo 13:00 - 15:00
(2 t 0 min)
VAR02/ Verkkotentti
verkkotentti
Ma 24.03.2025 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
VAR02/ Tehtävän palautus
palautus
Ti 25.03.2025 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
VAR02/ vertaispalaute
vertaispalaute
Ke 26.03.2025 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
VAR02/ vertaispalaute
vertaispalaute
To 27.03.2025 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
VAR02/ vertaispalaute
vertaispalaute
Pe 28.03.2025 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
VAR02/ vertaispalaute
vertaispalaute
La 29.03.2025 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
VAR02/ vertaispalaute
vertaispalaute
Su 30.03.2025 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
VAR02/ vertaispalaute
vertaispalaute
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu 5-6 kalenteriviikon aikana, noin lukukauden puolivälissä.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen käytäntöjä
- tietää ja osaa soveltaa erilaisia tukitoimia lapsen kehityksen ja oppimisen tukemisessa
- osaa ohjata ja tukea lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoon vastaten ja sitä vahvistaen
- tuntee lasten sosioemotionaalisen kehityksen ja mielenterveyden perusteet
- osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä
- osaa työskennellä monialaisissa lapsi- ja perhetyön ammatillisissa ryhmissä keskeisten yhteistyötahojen kanssa

Sisältö

- lapsen kehityksen ja oppimisen tukemisen ja ohjaamisen menetelmät
- kasvun ja kehityksen häiriöt ja varhainen puuttuminen sekä lasten mielenterveyden tukemisen perusteet
- varhaiskasvatuksessa käytettävät havainnointi- ja dokumentointimenetelmät
- varhaiserityiskasvatus ja monialainen lapsi- ja perhetyö

Oppimateriaalit

Dialogitentissä tentittävä kirja on: Sajaniemi, N., Suhonen, E., Nislin, M., & Mäkelä, J. (2015). Stressin säätely. PS-kustannus.

Havainnointitehtävä:
Lähdemateriaalina tehtävässä on käytettävä opiskelijan valitsemaa, oman aiheen kannalta relevanttia materiaalia. Suositeltava materiaali on myös Koivunen, P., & Lehtinen, T. (2015). Kasvu kiikarissa: Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille. PS-kustannus.

Opetusmenetelmät

OPINTOJAKSON TAVOITTEET, Opiskelija
• osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen
käytäntöjä
• tietää ja osaa soveltaa erilaisia tukitoimia lapsen kehityksen ja oppimisen
tukemisessa
• osaa ohjata ja tukea lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja
oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoon vastaten ja sitä vahvistaen
• tuntee lasten sosioemotionaalisen kehityksen ja mielenterveyden perusteet
• osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä
• osaa työskennellä monialaisissa lapsi- ja perhetyön ammatillisissa ryhmissä
keskeisten yhteistyötahojen kanssa.

YDINSISÄLLÖT
• lapsen kehityksen ja oppimisen tukemisen ja ohjaamisen menetelmät
• kasvun ja kehityksen häiriöt ja varhainen puuttuminen sekä lasten
mielenterveyden tukemisen perusteet
• varhaiskasvatuksessa käytettävät havainnointi- ja dokumentointimenetelmät
• varhaiserityiskasvatus ja monialainen lapsi- ja perhetyö


Opintojakson tehtävinä ovat:
Dialogitentti, arviointi 1-5
Varhaiskasvatuksen lapsiryhmässä toteutettava havainnointitehtävä, arviointi hyv - hyl
Oppituntiaktiviteettien itsenäinen suorittaminen Diaklessa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Havainnointitehtävä tehdään autenttisessa varhaiskasvatusympäristössä, lapsiryhmässä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Diakin yleiset uusintatenttipäivät ovat opintojaksolla käytössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.

Esitietovaatimukset

Edellyttää varhaiskasvatustyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta

Lisätiedot

Tutustu varhaiskasvatuksen sosionomin suuntaaviin opintoihin videon kautta: https://www.youtube.com/watch?v=zr0JXfT9M-A


Opintojakson osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija

osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden

osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä

tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä

osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa

osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä

tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä.

Siirry alkuun