Siirry suoraan sisältöön

VAR02VK25DIAK Lapsen kehityksen ja oppimisen tuki varhaiskasvatuksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: VAR0205A20S-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

24.02.2025 - 30.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)
  • Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus

Opettaja

  • Inga Klen
  • Sanna Ojala
  • Marjaana Marttila

Ryhmät

  • HKI-S23sos
    HKI-S23sos
  • Diak
    Diak yhteinen
  • 24.02.2025 08:30 - 11:30, VAR02/ Aloitusluento
  • 26.02.2025 09:00 - 12:00, VAR02/ Opetus
  • 11.03.2025 09:00 - 12:00, VAR02/ Opetus
  • 13.03.2025 09:00 - 12:00, VAR02/ Opetus
  • 14.03.2025 09:00 - 11:00, VAR02/ Opetus
  • 17.03.2025 11:45 - 14:45, VAR02/ Opetus
  • 19.03.2025 12:00 - 13:30, VAR02/ Vierailijaluento
  • 20.03.2025 13:00 - 15:00, VAR02/ Verkkotentti
  • 24.03.2025 08:00 - 09:00, VAR02/ Tehtävän palautus
  • 25.03.2025 08:00 - 09:00, VAR02/ vertaispalaute
  • 26.03.2025 08:00 - 09:00, VAR02/ vertaispalaute
  • 27.03.2025 08:00 - 09:00, VAR02/ vertaispalaute
  • 28.03.2025 08:00 - 09:00, VAR02/ vertaispalaute
  • 29.03.2025 08:00 - 09:00, VAR02/ vertaispalaute
  • 30.03.2025 08:00 - 09:00, VAR02/ vertaispalaute

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen käytäntöjä
- tietää ja osaa soveltaa erilaisia tukitoimia lapsen kehityksen ja oppimisen tukemisessa
- osaa ohjata ja tukea lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoon vastaten ja sitä vahvistaen
- tuntee lasten sosioemotionaalisen kehityksen ja mielenterveyden perusteet
- osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä
- osaa työskennellä monialaisissa lapsi- ja perhetyön ammatillisissa ryhmissä keskeisten yhteistyötahojen kanssa

Sisältö

- lapsen kehityksen ja oppimisen tukemisen ja ohjaamisen menetelmät
- kasvun ja kehityksen häiriöt ja varhainen puuttuminen sekä lasten mielenterveyden tukemisen perusteet
- varhaiskasvatuksessa käytettävät havainnointi- ja dokumentointimenetelmät
- varhaiserityiskasvatus ja monialainen lapsi- ja perhetyö

Opetusmenetelmät

OPINTOJAKSON TAVOITTEET, Opiskelija
• osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen
käytäntöjä
• tietää ja osaa soveltaa erilaisia tukitoimia lapsen kehityksen ja oppimisen
tukemisessa
• osaa ohjata ja tukea lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja
oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoon vastaten ja sitä vahvistaen
• tuntee lasten sosioemotionaalisen kehityksen ja mielenterveyden perusteet
• osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä
• osaa työskennellä monialaisissa lapsi- ja perhetyön ammatillisissa ryhmissä
keskeisten yhteistyötahojen kanssa.

YDINSISÄLLÖT
• lapsen kehityksen ja oppimisen tukemisen ja ohjaamisen menetelmät
• kasvun ja kehityksen häiriöt ja varhainen puuttuminen sekä lasten
mielenterveyden tukemisen perusteet
• varhaiskasvatuksessa käytettävät havainnointi- ja dokumentointimenetelmät
• varhaiserityiskasvatus ja monialainen lapsi- ja perhetyö


Opintojakson tehtävinä ovat:
Dialogitentti, arviointi 1-5
Varhaiskasvatuksen lapsiryhmässä toteutettava havainnointitehtävä, arviointi hyv - hyl
Oppituntiaktiviteettien itsenäinen suorittaminen Diaklessa

Oppimateriaalit

Dialogitentissä tentittävä kirja on: Sajaniemi, N., Suhonen, E., Nislin, M., & Mäkelä, J. (2015). Stressin säätely. PS-kustannus.

Havainnointitehtävä:
Lähdemateriaalina tehtävässä on käytettävä opiskelijan valitsemaa, oman aiheen kannalta relevanttia materiaalia. Suositeltava materiaali on myös Koivunen, P., & Lehtinen, T. (2015). Kasvu kiikarissa: Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille. PS-kustannus.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Havainnointitehtävä tehdään autenttisessa varhaiskasvatusympäristössä, lapsiryhmässä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Diakin yleiset uusintatenttipäivät ovat opintojaksolla käytössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu 5-6 kalenteriviikon aikana, noin lukukauden puolivälissä.

Esitietovaatimukset

Edellyttää varhaiskasvatustyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta

Lisätietoja opiskelijoille

Tutustu varhaiskasvatuksen sosionomin suuntaaviin opintoihin videon kautta: https://www.youtube.com/watch?v=zr0JXfT9M-A


Opintojakson osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija

osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden

osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä

tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä

osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa

osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä

tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen edellyttää hyväksyttyä suoritusta seuraavista:
Tentti
Havainnointitehtävä
Oppituntiaktiviteetit Diaklessa

Opintojakson arvosanaksi tulee tentin arvosana.

Arviointiasteikko

0-5