Skip to main content

VAR02VK25DIAK Supporting children’s development and learning in early childhood education (5cr)

Code: VAR0205A20S-3011

General information


Enrollment
23.09.2024 - 13.10.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
24.02.2025 - 30.03.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
BA of Social Services
BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
Teachers
Inga Klen
Sanna Ojala
Marjaana Marttila
Course
VAR0205A20S

Realization has 15 reservations. Total duration of reservations is 28 h 30 min.

Time Topic Location
Mon 24.02.2025 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
VAR02/ Aloitusluento
Zoom
Wed 26.02.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
VAR02/ Opetus
Zoom
Tue 11.03.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
VAR02/ Opetus
Zoom
Thu 13.03.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
VAR02/ Opetus
Zoom
Fri 14.03.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
VAR02/ Opetus
Zoom
Mon 17.03.2025 time 11:45 - 14:45
(3 h 0 min)
VAR02/ Opetus
Zoom
Wed 19.03.2025 time 12:00 - 13:30
(1 h 30 min)
VAR02/ Vierailijaluento
Zoom
Thu 20.03.2025 time 13:00 - 15:00
(2 h 0 min)
VAR02/ Verkkotentti
verkkotentti
Mon 24.03.2025 time 08:00 - 09:00
(1 h 0 min)
VAR02/ Tehtävän palautus
palautus
Tue 25.03.2025 time 08:00 - 09:00
(1 h 0 min)
VAR02/ vertaispalaute
vertaispalaute
Wed 26.03.2025 time 08:00 - 09:00
(1 h 0 min)
VAR02/ vertaispalaute
vertaispalaute
Thu 27.03.2025 time 08:00 - 09:00
(1 h 0 min)
VAR02/ vertaispalaute
vertaispalaute
Fri 28.03.2025 time 08:00 - 09:00
(1 h 0 min)
VAR02/ vertaispalaute
vertaispalaute
Sat 29.03.2025 time 08:00 - 09:00
(1 h 0 min)
VAR02/ vertaispalaute
vertaispalaute
Sun 30.03.2025 time 08:00 - 09:00
(1 h 0 min)
VAR02/ vertaispalaute
vertaispalaute
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Opintojakso toteutuu 5-6 kalenteriviikon aikana, noin lukukauden puolivälissä.

Objective

Students
• know how to identify growth and development disorders and are familiar with early intervention methods
• are familiar with and know how to apply various support activities to support children’s development and learning
• know how to guide and support children together with the family in the various phases of growth, development and learning while considering and strengthening children’s development level
• are familiar with the basics of children’s socioemotional development and mental health
• know how to use observation and documentation methods
• know how to act in multidisciplinary professional groups within child and family work with key collaboration parties.

Content

• methods of supporting and guiding children’s development and learning
• growth and development disorders and early intervention methods as well as basics of supporting children’s mental health
• observation and documentation methods used in early childhood education
• special early childhood education and multidisciplinary child and family work

Materials

Dialogitentissä tentittävä kirja on: Sajaniemi, N., Suhonen, E., Nislin, M., & Mäkelä, J. (2015). Stressin säätely. PS-kustannus.

Havainnointitehtävä:
Lähdemateriaalina tehtävässä on käytettävä opiskelijan valitsemaa, oman aiheen kannalta relevanttia materiaalia. Suositeltava materiaali on myös Koivunen, P., & Lehtinen, T. (2015). Kasvu kiikarissa: Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille. PS-kustannus.

Teaching methods

OPINTOJAKSON TAVOITTEET, Opiskelija
• osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen
käytäntöjä
• tietää ja osaa soveltaa erilaisia tukitoimia lapsen kehityksen ja oppimisen
tukemisessa
• osaa ohjata ja tukea lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja
oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoon vastaten ja sitä vahvistaen
• tuntee lasten sosioemotionaalisen kehityksen ja mielenterveyden perusteet
• osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä
• osaa työskennellä monialaisissa lapsi- ja perhetyön ammatillisissa ryhmissä
keskeisten yhteistyötahojen kanssa.

YDINSISÄLLÖT
• lapsen kehityksen ja oppimisen tukemisen ja ohjaamisen menetelmät
• kasvun ja kehityksen häiriöt ja varhainen puuttuminen sekä lasten
mielenterveyden tukemisen perusteet
• varhaiskasvatuksessa käytettävät havainnointi- ja dokumentointimenetelmät
• varhaiserityiskasvatus ja monialainen lapsi- ja perhetyö


Opintojakson tehtävinä ovat:
Dialogitentti, arviointi 1-5
Varhaiskasvatuksen lapsiryhmässä toteutettava havainnointitehtävä, arviointi hyv - hyl
Oppituntiaktiviteettien itsenäinen suorittaminen Diaklessa

Employer connections

Havainnointitehtävä tehdään autenttisessa varhaiskasvatusympäristössä, lapsiryhmässä.

Exam schedules

Diakin yleiset uusintatenttipäivät ovat opintojaksolla käytössä.

Student workload

Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.

Qualifications

Edellyttää varhaiskasvatustyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta

Further information

Tutustu varhaiskasvatuksen sosionomin suuntaaviin opintoihin videon kautta: https://www.youtube.com/watch?v=zr0JXfT9M-A


Opintojakson osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija

osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden

osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä

tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä

osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa

osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä

tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä.

Go back to top of page