Siirry suoraan sisältöön

KNA02PK25HKI Kirkon nuorisotyön toimintatavat, menetelmät ja erityiskysymykset (6op)

Toteutuksen tunnus: KNA0206A20S-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.02.2025 - 18.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
6 op
Lähiosuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 70
Koulutus
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettajat
Sanna Jattu
Sami Ritokoski
Ryhmät
HKI-S23sosn
HKI-S23sosn
Opintojakso
KNA0206A20S

Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 60 t 30 min.

Aika Aihe Tila
To 13.02.2025 klo 09:30 - 11:00
(1 t 30 min)
KNA01-02/ Orientaatio (KNA01 & KNA02)
HKI-125 Kalasataman kappeli
Ma 03.03.2025 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
KNA02/ Luento
HKI-429 Monitoimitila 429
Ti 25.03.2025 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
KNA02/ Luento
HKI-222 luokka 222
To 27.03.2025 klo 13:00 - 14:30
(1 t 30 min)
KNA02/ Syksyn 2025 seurakuntaharjoittelun ennakkoinfo
HKI-328 Luokka 328
Ma 31.03.2025 klo 08:30 - 13:00
(4 t 30 min)
KNA02/ Luento
HKI-125 Kalasataman kappeli
Ma 07.04.2025 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
KNA02/ Seminaari, rippikoulu
HKI-429 Monitoimitila 429
Pe 11.04.2025 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
KNA02/ Seminaari: rippikoulu
HKI-429 Monitoimitila 429
Ti 15.04.2025 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
KNA02/ Luento
HKI-331 Luokka 331
To 24.04.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
KNA02/ Luento
HKI-400 4. krs kaarre
Pe 25.04.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
KNA02/ Luento
HKI-426 Anatomian luokka 426
Pe 25.04.2025 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
KNA02/ Kokoava työskentely
HKI-125 Kalasataman kappeli
Ke 30.04.2025 klo 09:00 - 14:30
(5 t 30 min)
KNA02/ Luento
HKI-429 Monitoimitila 429
Ti 06.05.2025 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
KNA02/ Seminaari: menetelmätehtävä
HKI-429 Monitoimitila 429
Ke 07.05.2025 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
KNA02/ Seminaari: menetelmätehtävä
HKI-429 Monitoimitila 429
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Jakson työskentely käynnistyy orientaatiolla, jonka jälkeen seuraa lähiopetusta ja itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin. Oppimistehtävinä opiskelijat tekevät rippikouluun ja menetelmiin liittyvät ryhmätyöt. Jumalanpalvelus ja hartauselämään liittyvä oppimistehtävä tehdään itsenäisesti. Opintojakson loppuvaiheessa toteutuu näiden kolmen oppimistehtävän seminaarit / kokoavat työskentelyt.

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää nuorisotyötä yhdessä nuorten ja heidän perheidensä sekä muiden työntekijöiden kanssa
• osaa tukea ja vahvistaa lasten, nuorten ja heidän perheidensä osallisuutta ja toimijuutta seurakunnassa
• osaa soveltaa yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja voimavaroja tukevia menetelmiä lasten, nuorten ja heidän perheidensä kanssa toimiessaan
• osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää rippikoulua ja muita kirkon nuorisotyön työmuotoja yhdessä seurakuntalaisten ja työntekijöiden kanssa
• osaa hyödyntää digitaalista viestintää nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen välineenä
• ymmärtää lasten ja nuorten kanssa toimimiseen liittyvät erityiskysymykset ja osaa toimia muiden ammattilaisten kanssa yhteistyössä
• tietää etsivän nuorisotyön ja nuorten palvelunohjauksen lähtökohdat
• osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä perheiden ja työntekijöiden kanssa

Sisältö

• rippikoulu ja isostoiminta
• kirkon varhaisnuorisotyö ja muut nuorisotyön työmuodot
• ryhmätoiminnan menetelmät, ryhmäturvallisuus sekä leiri- ja retkitoiminta
• digitaalinen nuorisotyö
• yhteistyö moniammatillisissa verkostoissa
• lapsen ja nuoren spiritualiteetti ja hengellinen ohjaus
• kriisityö sekä lasten ja nuorten sielunhoitoon liittyvät erityiskysymykset
• jumalanpalvelus- ja hartauselämän kehittäminen nuorisotyön näkökulmasta

Oppimateriaalit

Suoritettava oppimateriaali: rippikoulutehtävä

- Jattu, S., Kaartinen, J., Kokkonen, J., Paananen, T., Porkka, J., Pruuki, H., Syrjä, P., Tukeva, P., Vappula, K., Winqvist, R., & Åström, S. (2016). Isoja Ihmeitä: Isostoiminnan Linjaus 2016. (Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja 43, Kirkon kasvatus ja perheasiat). Kirkkohallitus.
- Pruuki, L. (2010). Rippikoulun pikkujättiläinen. LK-kirjat.
- KIrkkohallitus. (2017). Suuri Ihme - Rippikoulusuunnitelma 2017. Elämää Jumalan kasvojen edessä. (Suomen ev.lut.kirkon julkaisuja 60, Kirkko ja toiminta). Kirkkohallitus.
- Suomen evankelis-luterilainen kirkko. (i.a.). Turvallinen seurakunta. https://evl.fi/plus/seurakuntaelama/turvallinen-seurakunta/

Suoritettava kirjallisuus: menetelmätehtävä

- Porkka, J., & Valtonen, M. (2021). Lapsen ja nuoren uskonnollinen kehitys ja sen tukeminen. Teok(sessa H. Kauppila (toim.) Kasvu vapauteen. Nuorten rinnalla seurakunnassa (s. 118–139). Kirjapaja.

Lisäksi vähintään yksi seuraavista:
- Arnkil, T. E. A. (2019). Co-generating Dialogical Spaces: Challenges for Open and Anticipation Dialogues and Dialogical Practices in General. International Journal of Collaborative-Dialogic Practices, 9(1), 37-50.
- Huhtinen-Hildén, L., & Karjalainen, A. L. (2019). Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Teoksessa A. L. Karjalainen, K. Heimonen, L. Huhtinen-Hildén, S. Iivanainen, & S. Öystilä. Luovan toiminnan työtavat: Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.
- Kilpiä, J. (2022). Kontekstin taju: Karttakirja voimavarakeskeiseen ryhmän ohjaamiseen. Aktuaali koulutuspalvelu. (S. 44-68).


Oheismateriaali:

ks. tarkemmat tiedot KNA02-Diaklesta

Opetusmenetelmät

Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta lähiopetukseen. Lisäksi opiskelijan on tehtävä hyväksytysti rippikoulutehtävä sekä menetelmätehtävä seminaareineen ja jumalanpalvelukseen sekä hartauselämään liittyvä oppimistehtävä.

HUOM: Pakollisesta lähiopetuksesta ja seminaareista on mainittu Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet -kohdassa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

HAR2-seurakuntaharjoittelun aloittaminen edellyttää KNA01- ja KNA02-jaksojen suorittamista, ellei asiasta ole opon kanssa muuta sovittu.

Luentovierailijoita, oppimistehtäviin liittyvä mahdollinen työelämäyhteistyö

Kansainvälisyys

Opintojaksolla on mahdollista olla kansainvälisiä luentovierailijoita

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa kokonaan opinnollistamalla tai osin opinnollistamalla ja osin kirjallisin tehtävin. Edellä kuvatut suoritustavat ovat mahdollisia pääsääntöisesti vain niille opiskelijoille, joilla on aiempi sosionomi amk tai yhteisöpedagogi amk -tutkinto sekä määräaikainen nuorisotyönohjaajan työsuhde tai muuten mahdollisuus toimia nuorisotyönohjaajan tehtävissä ev.-lut. seurakunnassa. Koko opintojakson opinnollistamisesta tai osittaisesta opinnollistamisesta tulee sopia opinto-ohjaajan ja jakson vastuulehtorin kanssa ennen opintojakson alkamista.

Yksittäisten pakollisten luentojen ja seminaarien osalta valinnainen suoritustapa on kirjallinen tehtävä, jonka saa opettajalta pyydettäessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan oppimistehtävien tekemiseen ja oppimateriaaliin perehtymiseen.

1 op = 27 h

Siirry alkuun