Siirry suoraan sisältöön

KNA02PK25HKI Kirkon nuorisotyön toimintatavat, menetelmät ja erityiskysymykset (6 op)

Toteutuksen tunnus: KNA0206A20S-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

10.02.2025 - 18.05.2025

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 70

Koulutus

  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

Opettaja

  • Sanna Jattu
  • Sami Ritokoski

Ryhmät

  • HKI-S23sosn
    HKI-S23sosn
  • 13.02.2025 09:30 - 11:00, KNA01-02/ Orientaatio (KNA01 & KNA02)
  • 03.03.2025 08:30 - 14:00, KNA02/ Luento
  • 25.03.2025 08:30 - 14:00, KNA02/ Luento
  • 27.03.2025 13:00 - 14:30, KNA02/ Syksyn 2025 seurakuntaharjoittelun ennakkoinfo
  • 31.03.2025 08:30 - 13:00, KNA02/ Luento
  • 07.04.2025 08:30 - 14:00, KNA02/ Seminaari, rippikoulu
  • 11.04.2025 08:30 - 14:00, KNA02/ Seminaari: rippikoulu
  • 15.04.2025 08:30 - 14:00, KNA02/ Luento
  • 24.04.2025 09:00 - 12:00, KNA02/ Luento
  • 25.04.2025 08:30 - 11:30, KNA02/ Luento
  • 25.04.2025 12:30 - 15:30, KNA02/ Kokoava työskentely
  • 30.04.2025 09:00 - 14:30, KNA02/ Luento
  • 06.05.2025 08:30 - 14:00, KNA02/ Seminaari: menetelmätehtävä
  • 07.05.2025 08:30 - 14:00, KNA02/ Seminaari: menetelmätehtävä

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää nuorisotyötä yhdessä nuorten ja heidän perheidensä sekä muiden työntekijöiden kanssa
• osaa tukea ja vahvistaa lasten, nuorten ja heidän perheidensä osallisuutta ja toimijuutta seurakunnassa
• osaa soveltaa yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja voimavaroja tukevia menetelmiä lasten, nuorten ja heidän perheidensä kanssa toimiessaan
• osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää rippikoulua ja muita kirkon nuorisotyön työmuotoja yhdessä seurakuntalaisten ja työntekijöiden kanssa
• osaa hyödyntää digitaalista viestintää nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen välineenä
• ymmärtää lasten ja nuorten kanssa toimimiseen liittyvät erityiskysymykset ja osaa toimia muiden ammattilaisten kanssa yhteistyössä
• tietää etsivän nuorisotyön ja nuorten palvelunohjauksen lähtökohdat
• osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä perheiden ja työntekijöiden kanssa

Sisältö

• rippikoulu ja isostoiminta
• kirkon varhaisnuorisotyö ja muut nuorisotyön työmuodot
• ryhmätoiminnan menetelmät, ryhmäturvallisuus sekä leiri- ja retkitoiminta
• digitaalinen nuorisotyö
• yhteistyö moniammatillisissa verkostoissa
• lapsen ja nuoren spiritualiteetti ja hengellinen ohjaus
• kriisityö sekä lasten ja nuorten sielunhoitoon liittyvät erityiskysymykset
• jumalanpalvelus- ja hartauselämän kehittäminen nuorisotyön näkökulmasta

Opetusmenetelmät

Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta lähiopetukseen. Lisäksi opiskelijan on tehtävä hyväksytysti rippikoulutehtävä sekä menetelmätehtävä seminaareineen ja jumalanpalvelukseen sekä hartauselämään liittyvä oppimistehtävä.

HUOM: Pakollisesta lähiopetuksesta ja seminaareista on mainittu Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet -kohdassa.

Oppimateriaalit

Suoritettava oppimateriaali: rippikoulutehtävä

- Jattu, S., Kaartinen, J., Kokkonen, J., Paananen, T., Porkka, J., Pruuki, H., Syrjä, P., Tukeva, P., Vappula, K., Winqvist, R., & Åström, S. (2016). Isoja Ihmeitä: Isostoiminnan Linjaus 2016. (Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja 43, Kirkon kasvatus ja perheasiat). Kirkkohallitus.
- Pruuki, L. (2010). Rippikoulun pikkujättiläinen. LK-kirjat.
- KIrkkohallitus. (2017). Suuri Ihme - Rippikoulusuunnitelma 2017. Elämää Jumalan kasvojen edessä. (Suomen ev.lut.kirkon julkaisuja 60, Kirkko ja toiminta). Kirkkohallitus.
- Suomen evankelis-luterilainen kirkko. (i.a.). Turvallinen seurakunta. https://evl.fi/plus/seurakuntaelama/turvallinen-seurakunta/

Suoritettava kirjallisuus: menetelmätehtävä

- Porkka, J., & Valtonen, M. (2021). Lapsen ja nuoren uskonnollinen kehitys ja sen tukeminen. Teok(sessa H. Kauppila (toim.) Kasvu vapauteen. Nuorten rinnalla seurakunnassa (s. 118–139). Kirjapaja.

Lisäksi vähintään yksi seuraavista:
- Arnkil, T. E. A. (2019). Co-generating Dialogical Spaces: Challenges for Open and Anticipation Dialogues and Dialogical Practices in General. International Journal of Collaborative-Dialogic Practices, 9(1), 37-50.
- Huhtinen-Hildén, L., & Karjalainen, A. L. (2019). Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Teoksessa A. L. Karjalainen, K. Heimonen, L. Huhtinen-Hildén, S. Iivanainen, & S. Öystilä. Luovan toiminnan työtavat: Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.
- Kilpiä, J. (2022). Kontekstin taju: Karttakirja voimavarakeskeiseen ryhmän ohjaamiseen. Aktuaali koulutuspalvelu. (S. 44-68).


Oheismateriaali:

ks. tarkemmat tiedot KNA02-Diaklesta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa kokonaan opinnollistamalla tai osin opinnollistamalla ja osin kirjallisin tehtävin. Edellä kuvatut suoritustavat ovat mahdollisia pääsääntöisesti vain niille opiskelijoille, joilla on aiempi sosionomi amk tai yhteisöpedagogi amk -tutkinto sekä määräaikainen nuorisotyönohjaajan työsuhde tai muuten mahdollisuus toimia nuorisotyönohjaajan tehtävissä ev.-lut. seurakunnassa. Koko opintojakson opinnollistamisesta tai osittaisesta opinnollistamisesta tulee sopia opinto-ohjaajan ja jakson vastuulehtorin kanssa ennen opintojakson alkamista.

Yksittäisten pakollisten luentojen ja seminaarien osalta valinnainen suoritustapa on kirjallinen tehtävä, jonka saa opettajalta pyydettäessä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

HAR2-seurakuntaharjoittelun aloittaminen edellyttää KNA01- ja KNA02-jaksojen suorittamista, ellei asiasta ole opon kanssa muuta sovittu.

Luentovierailijoita, oppimistehtäviin liittyvä mahdollinen työelämäyhteistyö

Kansainvälisyys

Opintojaksolla on mahdollista olla kansainvälisiä luentovierailijoita

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan oppimistehtävien tekemiseen ja oppimateriaaliin perehtymiseen.

1 op = 27 h

Sisällön jaksotus

Jakson työskentely käynnistyy orientaatiolla, jonka jälkeen seuraa lähiopetusta ja itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin. Oppimistehtävinä opiskelijat tekevät rippikouluun ja menetelmiin liittyvät ryhmätyöt. Jumalanpalvelus ja hartauselämään liittyvä oppimistehtävä tehdään itsenäisesti. Opintojakson loppuvaiheessa toteutuu näiden kolmen oppimistehtävän seminaarit / kokoavat työskentelyt.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksyttyyn opintosuoritukseen vaaditaan opiskelijan pakollinen läsnäolo lähiopetuksessa ja seminaareissa lukuun ottamatta rippikoululuentoa.

Tämän lisäksi opiskelijan pitää tehdä hyväksytysti seuraavat oppimistehtävät:
- Rippikoulutehtävä
- Menetelmätehtävä
- Jumalanpalvelus ja hartauselämä -oppimistehtävä

Osaamisen arvioinnissa käytetään opintojen keskivaiheen arviointikriteereitä: https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf

Arviointiasteikko

0-5