Skip to main content

KNA02PK25HKI Operating methods and unique questions in church youth work (6cr)

Code: KNA0206A20S-3008

General information


Enrollment
23.09.2024 - 13.10.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.02.2025 - 18.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
6 cr
Local portion
6 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 70
Degree programmes
BA of Social Services, Christian Youth Work
Teachers
Sanna Jattu
Sami Ritokoski
Course
KNA0206A20S

Realization has 14 reservations. Total duration of reservations is 60 h 30 min.

Time Topic Location
Thu 13.02.2025 time 09:30 - 11:00
(1 h 30 min)
KNA01-02/ Orientaatio (KNA01 & KNA02)
HKI-125 Kalasataman kappeli
Mon 03.03.2025 time 08:30 - 14:00
(5 h 30 min)
KNA02/ Luento
HKI-429 Monitoimitila 429
Tue 25.03.2025 time 08:30 - 14:00
(5 h 30 min)
KNA02/ Luento
HKI-222 luokka 222
Thu 27.03.2025 time 13:00 - 14:30
(1 h 30 min)
KNA02/ Syksyn 2025 seurakuntaharjoittelun ennakkoinfo
HKI-328 Luokka 328
Mon 31.03.2025 time 08:30 - 13:00
(4 h 30 min)
KNA02/ Luento
HKI-125 Kalasataman kappeli
Mon 07.04.2025 time 08:30 - 14:00
(5 h 30 min)
KNA02/ Seminaari, rippikoulu
HKI-429 Monitoimitila 429
Fri 11.04.2025 time 08:30 - 14:00
(5 h 30 min)
KNA02/ Seminaari: rippikoulu
HKI-429 Monitoimitila 429
Tue 15.04.2025 time 08:30 - 14:00
(5 h 30 min)
KNA02/ Luento
HKI-331 Luokka 331
Thu 24.04.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
KNA02/ Luento
HKI-400 4. krs kaarre
Fri 25.04.2025 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
KNA02/ Luento
HKI-426 Anatomian luokka 426
Fri 25.04.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
KNA02/ Kokoava työskentely
HKI-125 Kalasataman kappeli
Wed 30.04.2025 time 09:00 - 14:30
(5 h 30 min)
KNA02/ Luento
HKI-429 Monitoimitila 429
Tue 06.05.2025 time 08:30 - 14:00
(5 h 30 min)
KNA02/ Seminaari: menetelmätehtävä
HKI-429 Monitoimitila 429
Wed 07.05.2025 time 08:30 - 14:00
(5 h 30 min)
KNA02/ Seminaari: menetelmätehtävä
HKI-429 Monitoimitila 429
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Jakson työskentely käynnistyy orientaatiolla, jonka jälkeen seuraa lähiopetusta ja itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin. Oppimistehtävinä opiskelijat tekevät rippikouluun ja menetelmiin liittyvät ryhmätyöt. Jumalanpalvelus ja hartauselämään liittyvä oppimistehtävä tehdään itsenäisesti. Opintojakson loppuvaiheessa toteutuu näiden kolmen oppimistehtävän seminaarit / kokoavat työskentelyt.

Objective

Students
• know how to plan, execute and develop youth work together with young people, their families and other employees
• know how to support and strengthen the inclusion and agency of children, young people and their families in the parish
• know how to apply methods that support community, inclusion and resources when working with children, young people and their families
• know how to plan, execute and develop confirmation classes and other forms of church youth work together with parishioners and employees
• know how to utilise digital communication as a tool in youth work and Christian education
• understand the unique questions related to working with children and young people and know how to collaborate with other professionals
• know the basis of outreach youth work and youth service coordination
• know how to develop church service and devotional life together with families and employees

Content

• confirmation classes and camp counsellors
• early childhood education and other forms of youth work at church
• methods of group activities, group safety, camping and hiking
• digital youth work
• collaboration in multidisciplinary networks
• spirituality and spiritual guidance of children and young people
• crisis work and the unique questions related to pastoral care with children and young people
• development of church services and devotional life from the viewpoint of youth work

Materials

Suoritettava oppimateriaali: rippikoulutehtävä

- Jattu, S., Kaartinen, J., Kokkonen, J., Paananen, T., Porkka, J., Pruuki, H., Syrjä, P., Tukeva, P., Vappula, K., Winqvist, R., & Åström, S. (2016). Isoja Ihmeitä: Isostoiminnan Linjaus 2016. (Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja 43, Kirkon kasvatus ja perheasiat). Kirkkohallitus.
- Pruuki, L. (2010). Rippikoulun pikkujättiläinen. LK-kirjat.
- KIrkkohallitus. (2017). Suuri Ihme - Rippikoulusuunnitelma 2017. Elämää Jumalan kasvojen edessä. (Suomen ev.lut.kirkon julkaisuja 60, Kirkko ja toiminta). Kirkkohallitus.
- Suomen evankelis-luterilainen kirkko. (i.a.). Turvallinen seurakunta. https://evl.fi/plus/seurakuntaelama/turvallinen-seurakunta/

Suoritettava kirjallisuus: menetelmätehtävä

- Porkka, J., & Valtonen, M. (2021). Lapsen ja nuoren uskonnollinen kehitys ja sen tukeminen. Teok(sessa H. Kauppila (toim.) Kasvu vapauteen. Nuorten rinnalla seurakunnassa (s. 118–139). Kirjapaja.

Lisäksi vähintään yksi seuraavista:
- Arnkil, T. E. A. (2019). Co-generating Dialogical Spaces: Challenges for Open and Anticipation Dialogues and Dialogical Practices in General. International Journal of Collaborative-Dialogic Practices, 9(1), 37-50.
- Huhtinen-Hildén, L., & Karjalainen, A. L. (2019). Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Teoksessa A. L. Karjalainen, K. Heimonen, L. Huhtinen-Hildén, S. Iivanainen, & S. Öystilä. Luovan toiminnan työtavat: Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.
- Kilpiä, J. (2022). Kontekstin taju: Karttakirja voimavarakeskeiseen ryhmän ohjaamiseen. Aktuaali koulutuspalvelu. (S. 44-68).


Oheismateriaali:

ks. tarkemmat tiedot KNA02-Diaklesta

Teaching methods

Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta lähiopetukseen. Lisäksi opiskelijan on tehtävä hyväksytysti rippikoulutehtävä sekä menetelmätehtävä seminaareineen ja jumalanpalvelukseen sekä hartauselämään liittyvä oppimistehtävä.

HUOM: Pakollisesta lähiopetuksesta ja seminaareista on mainittu Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet -kohdassa.

Employer connections

HAR2-seurakuntaharjoittelun aloittaminen edellyttää KNA01- ja KNA02-jaksojen suorittamista, ellei asiasta ole opon kanssa muuta sovittu.

Luentovierailijoita, oppimistehtäviin liittyvä mahdollinen työelämäyhteistyö

International connections

Opintojaksolla on mahdollista olla kansainvälisiä luentovierailijoita

Completion alternatives

Opintojakson voi suorittaa kokonaan opinnollistamalla tai osin opinnollistamalla ja osin kirjallisin tehtävin. Edellä kuvatut suoritustavat ovat mahdollisia pääsääntöisesti vain niille opiskelijoille, joilla on aiempi sosionomi amk tai yhteisöpedagogi amk -tutkinto sekä määräaikainen nuorisotyönohjaajan työsuhde tai muuten mahdollisuus toimia nuorisotyönohjaajan tehtävissä ev.-lut. seurakunnassa. Koko opintojakson opinnollistamisesta tai osittaisesta opinnollistamisesta tulee sopia opinto-ohjaajan ja jakson vastuulehtorin kanssa ennen opintojakson alkamista.

Yksittäisten pakollisten luentojen ja seminaarien osalta valinnainen suoritustapa on kirjallinen tehtävä, jonka saa opettajalta pyydettäessä.

Student workload

Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan oppimistehtävien tekemiseen ja oppimateriaaliin perehtymiseen.

1 op = 27 h

Go back to top of page