Siirry suoraan sisältöön

ASP02PK25HKI Asiakaslähtöinen kehittäminen (5op)

Toteutuksen tunnus: ASP0205A20S-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.02.2025 - 06.04.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 70
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Heini Kapanen
Mari Nieminen
Ryhmät
A53sos
A53sos
A53sosd
A53sosd
A53sosn
A53sosn
Opintojakso
ASP0205A20S

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 17 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 10.02.2025 klo 08:30 - 10:00
(1 t 30 min)
ASP02 / Orientaatio
HKI-524 atk-luokka 524
Ma 10.02.2025 klo 10:15 - 12:00
(1 t 45 min)
ASP02 / Luento
HKI-524 atk-luokka 524
Ma 10.02.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
ASP02 / Luento
HKI-300 3. krs kaarre
Ti 11.03.2025 klo 15:00 - 16:00
(1 t 0 min)
ASP02 / Oppimistehtävän ohjaus
Zoom
Pe 14.03.2025 klo 09:00 - 10:00
(1 t 0 min)
ASP02 / Oppimistehtävän ohjaus
Zoom
Ma 17.03.2025 klo 15:15 - 16:15
(1 t 0 min)
ASP02 / Oppimistehtävän ohjaus
Zoom
To 20.03.2025 klo 09:00 - 10:00
(1 t 0 min)
ASP02 / Oppimistehtävän ohjaus
Zoom
Pe 21.03.2025 klo 09:00 - 10:00
(1 t 0 min)
ASP02 / Oppimistehtävän ohjaus
Zoom
Ma 31.03.2025 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
ASP02 / Seminaari
HKI-331 Luokka 331
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Lähi- ja verkkototeutus sekä verkkototeutus, jossa on aikaan sidottua opetusta:

Tiimitehtävä
Luentotallenteiden kuunteleminen

Verkkototeutus, jossa ei ole aikaan sidottua opetusta:

Yksilötehtävä
Luentotallenteiden kuunteleminen

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa analysoida kirkon/ sosiaali-/ terveysalan palvelujen tuottamisen malleja ja järjestymistä yhteiskunnassa
- osaa soveltaa kirkon/ sosiaali-/ terveysalan strategioita toimintaympäristön muutoksen analyysissa ja asiakastyön kehittämisessä
- osaa kestävän kehityksen mukaisia työtapoja ja edistää niitä kirkon/ sosiaali-/ terveysalan asiakastyössä
- osaa käyttää erilaisia asiakas- ja kumppanuuslähtöisiä palvelujen sekä työmuotojen ja -käytäntöjen kehittämis- ja innovaatiomenetelmiä
- osaa suunnitella saumattoman palveluketjun yhdistäen asiakkaan sosiaaliturvan ja palvelut asiakaslähtöiseksi ja joustavaksi kokonaisuudeksi

Sisältö

- kansalaisten tasa-arvon ja yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden ajankohtaisanalyysi
- toimintaympäristön muutosanalyysi
- kestävän kehityksen edistämisen keinot asiakastyössä
- asiakas- ja kumppanuuslähtöiset palvelujen sekä työmuotojen ja -käytäntöjen kehittämis- ja innovaatiomenetelmät
- saumattomien palveluketjujen toimintamallit

Oppimateriaalit

Hyvinvointia työstä. Kuinka työelämää voi kehittää kestävällä tavalla?

Uhka vai mahdollisuus? Moniammattillista yhteistyötä kehittämässä

Työ 2040 Skenaarioita työn tulevaisuudesta

Asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistoiminnallisen työskentelyn merkitykset ja seuraukset

Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Anneli Pohjola (toim.); Maarit Kairala (toim.); Asta Niskala (toim.); Hannu Lyly (toim.) Kustannusosakeyhtiö Vastapaino 2017.

Vuokila-Oikkonen P., Pätynen P., (2017). Osallistavan yhteiskehittämisen prosessi : Esimerkkinä Osallisuutta ja uusia palvelumalleja moniammatillisen palveluohjauksen keinoin (OSUMA) -projekti.

Outi Hietala: Sosiaalisen kuntoutuksen yhteiskehittämisessä osallisuus avautuu kaikille.

Opetusmenetelmät

Lähi-ja verkko-opetus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat voivat ottaa halutessaan oppimistehtävää varten yhteyttä työelämäkumppaneihin, jotta oppimistehtävä vastaisi työelämän tarpeita. Diakin hankkeita ja työelämäkumppaneita on mahdollista löytää esim. OSKE -torilta ja muita kanavia pitikin. Myös opiskelijoiden työ- ja harjoittelupaikat voivat toimia työelämäkumppaneina oppimistehtävssä.
Oppimistehtävään liittyvistä työelämäyhteyksistä tulee sopia toteutuksen vastuuopettajan kanssa.
Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa. Vaihtoehtoisesta toteutuksesta tulee ilmoittaa vastuuopettajalle opintojakson alussa.
Opinnot voi suorittaa vaihtoehtoisesti työelämäyhteistyössä mikäli opintojakson tavoitteet ko. työelämäyhteistyössä täyttyvät. Työelämäyhteistyössä suoritetuista opinnoista tulee tehdä opintokokonaisuudesta vaadittava raportti. Raportti tulee palauttaa Diaklen palautuskansioon määräajassa.

Siirry alkuun