ASP02PK25HKI Asiakaslähtöinen kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: ASP0205A20S-3021
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 23.09.2024 - 13.10.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.02.2025 - 06.04.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 70
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Opettajat
- Heini Kapanen
- Mari Nieminen
- Ryhmät
-
A53sosA53sos
-
A53sosdA53sosd
-
A53sosnA53sosn
- Opintojakso
- ASP0205A20S
Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 17 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 10.02.2025 klo 08:30 - 10:00 (1 t 30 min) |
ASP02 / Orientaatio |
HKI-524
atk-luokka 524
|
Ma 10.02.2025 klo 10:15 - 12:00 (1 t 45 min) |
ASP02 / Luento |
HKI-524
atk-luokka 524
|
Ma 10.02.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
ASP02 / Luento |
HKI-300
3. krs kaarre
|
Ti 11.03.2025 klo 15:00 - 16:00 (1 t 0 min) |
ASP02 / Oppimistehtävän ohjaus |
Zoom
|
Pe 14.03.2025 klo 09:00 - 10:00 (1 t 0 min) |
ASP02 / Oppimistehtävän ohjaus |
Zoom
|
Ma 17.03.2025 klo 15:15 - 16:15 (1 t 0 min) |
ASP02 / Oppimistehtävän ohjaus |
Zoom
|
To 20.03.2025 klo 09:00 - 10:00 (1 t 0 min) |
ASP02 / Oppimistehtävän ohjaus |
Zoom
|
Pe 21.03.2025 klo 09:00 - 10:00 (1 t 0 min) |
ASP02 / Oppimistehtävän ohjaus |
Zoom
|
Ma 31.03.2025 klo 08:30 - 14:00 (5 t 30 min) |
ASP02 / Seminaari |
HKI-331
Luokka 331
|
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Lähi- ja verkkototeutus sekä verkkototeutus, jossa on aikaan sidottua opetusta:
Tiimitehtävä
Luentotallenteiden kuunteleminen
Verkkototeutus, jossa ei ole aikaan sidottua opetusta:
Yksilötehtävä
Luentotallenteiden kuunteleminen
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa analysoida kirkon/ sosiaali-/ terveysalan palvelujen tuottamisen malleja ja järjestymistä yhteiskunnassa
- osaa soveltaa kirkon/ sosiaali-/ terveysalan strategioita toimintaympäristön muutoksen analyysissa ja asiakastyön kehittämisessä
- osaa kestävän kehityksen mukaisia työtapoja ja edistää niitä kirkon/ sosiaali-/ terveysalan asiakastyössä
- osaa käyttää erilaisia asiakas- ja kumppanuuslähtöisiä palvelujen sekä työmuotojen ja -käytäntöjen kehittämis- ja innovaatiomenetelmiä
- osaa suunnitella saumattoman palveluketjun yhdistäen asiakkaan sosiaaliturvan ja palvelut asiakaslähtöiseksi ja joustavaksi kokonaisuudeksi
Sisältö
- kansalaisten tasa-arvon ja yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden ajankohtaisanalyysi
- toimintaympäristön muutosanalyysi
- kestävän kehityksen edistämisen keinot asiakastyössä
- asiakas- ja kumppanuuslähtöiset palvelujen sekä työmuotojen ja -käytäntöjen kehittämis- ja innovaatiomenetelmät
- saumattomien palveluketjujen toimintamallit
Oppimateriaalit
Hyvinvointia työstä. Kuinka työelämää voi kehittää kestävällä tavalla?
Uhka vai mahdollisuus? Moniammattillista yhteistyötä kehittämässä
Työ 2040 Skenaarioita työn tulevaisuudesta
Asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistoiminnallisen työskentelyn merkitykset ja seuraukset
Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Anneli Pohjola (toim.); Maarit Kairala (toim.); Asta Niskala (toim.); Hannu Lyly (toim.) Kustannusosakeyhtiö Vastapaino 2017.
Vuokila-Oikkonen P., Pätynen P., (2017). Osallistavan yhteiskehittämisen prosessi : Esimerkkinä Osallisuutta ja uusia palvelumalleja moniammatillisen palveluohjauksen keinoin (OSUMA) -projekti.
Outi Hietala: Sosiaalisen kuntoutuksen yhteiskehittämisessä osallisuus avautuu kaikille.
Opetusmenetelmät
Lähi-ja verkko-opetus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat voivat ottaa halutessaan oppimistehtävää varten yhteyttä työelämäkumppaneihin, jotta oppimistehtävä vastaisi työelämän tarpeita. Diakin hankkeita ja työelämäkumppaneita on mahdollista löytää esim. OSKE -torilta ja muita kanavia pitikin. Myös opiskelijoiden työ- ja harjoittelupaikat voivat toimia työelämäkumppaneina oppimistehtävssä.
Oppimistehtävään liittyvistä työelämäyhteyksistä tulee sopia toteutuksen vastuuopettajan kanssa.
Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa. Vaihtoehtoisesta toteutuksesta tulee ilmoittaa vastuuopettajalle opintojakson alussa.
Opinnot voi suorittaa vaihtoehtoisesti työelämäyhteistyössä mikäli opintojakson tavoitteet ko. työelämäyhteistyössä täyttyvät. Työelämäyhteistyössä suoritetuista opinnoista tulee tehdä opintokokonaisuudesta vaadittava raportti. Raportti tulee palauttaa Diaklen palautuskansioon määräajassa.