Siirry suoraan sisältöön

YHT1VK25HKI-SOS Sosiaali-, terveys- ja kirkon alan etiikka ja ammatillisuus (4op)

Toteutuksen tunnus: YHT1004A20S-3083

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2025 - 16.02.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Sanna-Maija Kohonen
Sampo Sivula
Mia Mäkinen
Ryhmät
HKI-K25sos
HKI-K25sos
Opintojakso
YHT1004A20S

Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 24 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ti 14.01.2025 klo 08:30 - 10:00
(1 t 30 min)
YHT1/Orientaatio (mukana opintososionomiharjoittelija)
Zoom
Ke 15.01.2025 klo 08:30 - 10:45
(2 t 15 min)
YHT1/Luento
Zoom
Ti 21.01.2025 klo 12:45 - 15:00
(2 t 15 min)
YHT1/Kirjallinen viestintä 1
Zoom
Ke 22.01.2025 klo 13:15 - 15:30
(2 t 15 min)
YHT1/Luento 2
Zoom
Ti 28.01.2025 klo 12:30 - 14:45
(2 t 15 min)
YHT1/Kirjallinen viestintä 2
Zoom
Ti 28.01.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
YHT1/Tehtäväpaja (vapaaehtoinen, Opintososionomiharjoittelija)
Zoom
Pe 31.01.2025 klo 12:15 - 14:30
(2 t 15 min)
YHT1/Luento 3
Zoom
Ke 05.02.2025 klo 15:45 - 17:15
(1 t 30 min)
YHT1/Tehtäväpaja (vapaaehtoinen, Opintososionomiharjoittelija)
Zoom
Pe 07.02.2025 klo 13:45 - 16:00
(2 t 15 min)
YHT1/Luento 4
Zoom
Ma 10.02.2025 klo 09:00 - 11:15
(2 t 15 min)
YHT1/Kirjallisen oppimistehtävän ohjaus (mukana opintososionomiharjoittelija)
Zoom
Ma 10.02.2025 klo 13:45 - 15:15
(1 t 30 min)
YHT1/Tekstipaja
Zoom
Ti 11.02.2025 klo 15:45 - 17:15
(1 t 30 min)
YHT1/ Tehtäväpaja (vapaaehtoinen, opintososionomiharjoittelija)
Zoom
Ke 05.03.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
YHT1/Tukipaja (erikseen kutsutuille)
Zoom
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa jäsentää ammatillisuuden monitieteelliset lähtökohdat ja tulevaisuuden muutoshaasteet
- tietää oman ammattialan historian ja keskeiset käsitteet
- osaa analysoida eettisen toimintansa taustalla olevia ihmiskäsityksiä ja arvoja
- tietää Diakin arvopohjan ja perustehtävän koulutusjärjestelmässä
- osaa kirjoittaa opiskeluun liittyviä lähdepohjaisia tekstejä

Sisältö

- keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja ammattialojen käsitteet
- ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
- ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat
- Diakin arvopohja
- lähteiden käyttö tekstissä, kielioppaat ja oikeakielisyys

Oppimateriaalit

KAIKILLE YHTEINEN, PAKOLLINEN MATERIAALI SOSIAALIALAN OPISKELIJOILLE:

1. Lähiopetuksen materiaali (soveltuvin osin mm. arvot, ammattietiikka, ammatillisuus)
2a. Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa (s. 7–102, 131–266). Tammi.
TAI
2b. Särkelä, A. (2001) tai uudempi. Välittäminen ammattina. Vastapaino.
3. Suomen ammattikorkeakoulujen sosiaalialan koulutuksen. verkosto. (20.4.2023). Sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksen kompetenssit [Hyväksytty 20.4.2023 SOAMK:n verkostokokouksessa]. https://www.sosiaalialanamkverkosto.fi/sosiaalialan-tutkinnot-ja-kompetenssit/
4. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2022). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/4fb08bf6-d9e1-11ed-bdad-00155d64030a

Opetusmenetelmät

Ydinsisällöt:

- keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja keskeiset käsitteet
- ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
- sosionomin ammatti ja sosionomien sijoittuminen sosiaalialan työkentälle
- ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat, Diakin arvopohja
- sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten ammattieettiset ohjeet
- eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
- autonomia ja itsemääräämisoikeus
- ihmisarvo ja ihmisoikeudet
- palveluammatin periaatteet
- lähteiden käyttö tekstissä, kielioppaat ja oikeakielisyys

• Opintojakson suoritus antaa perustan opiskelijan eettiselle ja ammattieettiselle osaamiselle ja kasvulle, sekä alan historian, nykypäivän ja tulevaisuuden jäsentämiselle. Suorituksessa esille tulevat ilmiöt ja teemat laajenevat, syvenevät ja konkretisoituvat myöhempien opintojen teoria- ja harjoittelujaksojen aikana.


•Suoritukseen kuuluu myös kirjallisen viestinnän opetus, josta saadut valmiudet konkretisoituvat kirjallisessa oppimistehtävässä ja vahvistuvat opintojen myöhemmissä kirjallisessa suorituksissa.

•Opiskelijat tekevät kaksi kirjallisen viestinnän tehtävää ja kirjoittavat kirjallisen oppimistehtävän (ammatillisuutta ja etiikkaa käsittelevä lähteistetty teksti).

•Kirjoittamalla oppimistehtävää opiskelijat jäsentävät lukemaansa, poimivat siitä keskeiset näkökulmat sekä analysoivat ja pohtivat lukemaansa oman koulutusalansa näkökulmasta. Opiskelijat yhdistävät omia kokemuksiaan ja havaintojaan teoriatietoon.

•Tehtävän avulla opiskelijat osoittavat Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan ammatillisuus ja etiikka -suorituksen tavoitteiden ja sisällön mukaisen osaamisensa

Opintojakson suoritus:

- aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
- kirjallisen viestinnän kahden tehtävän suoritus
- kirjallisen oppimistehtävän tekeminen (josta jakson arvosana)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksossa ei ole tenttiä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen, osallistuu oman oppimistehtävän ohjaukseen, perehtyy itsenäisesti opiskelumateriaaliin ja työstää kirjallista oppimistehtävää (kaksi kirjallisen viestinnän tehtävää ja kirjallinen oppimistehtävä).
1 op = 26,7 h opiskelijan työtä

Lisätiedot

AHOT: Opintojakso voidaan ahotoida vain, mikäli opiskelijalla on osoittaa osaaminen aikaisempien korkeakouluopintojen kautta.

Siirry alkuun