YHT1VK25HKI-SOS Sosiaali-, terveys- ja kirkon alan etiikka ja ammatillisuus (4op)
Toteutuksen tunnus: YHT1004A20S-3083
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 23.09.2024 - 13.10.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.01.2025 - 16.02.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Sanna-Maija Kohonen
- Sampo Sivula
- Mia Mäkinen
- Ryhmät
-
HKI-K25sosHKI-K25sos
- Opintojakso
- YHT1004A20S
Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 24 t 45 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
Ti 14.01.2025 klo 08:30 - 10:00 (1 t 30 min) |
YHT1/Orientaatio (mukana opintososionomiharjoittelija) |
Zoom
|
|
Ke 15.01.2025 klo 08:30 - 10:45 (2 t 15 min) |
YHT1/Luento |
Zoom
|
|
Ti 21.01.2025 klo 12:45 - 15:00 (2 t 15 min) |
YHT1/Kirjallinen viestintä 1 |
Zoom
|
|
Ke 22.01.2025 klo 13:15 - 15:30 (2 t 15 min) |
YHT1/Luento 2 |
Zoom
|
|
Ti 28.01.2025 klo 12:30 - 14:45 (2 t 15 min) |
YHT1/Kirjallinen viestintä 2 |
Zoom
|
|
Ti 28.01.2025 klo 15:00 - 16:30 (1 t 30 min) |
YHT1/Tehtäväpaja (vapaaehtoinen, Opintososionomiharjoittelija) |
Zoom
|
|
Pe 31.01.2025 klo 12:15 - 14:30 (2 t 15 min) |
YHT1/Luento 3 |
Zoom
|
|
Ke 05.02.2025 klo 15:45 - 17:15 (1 t 30 min) |
YHT1/Tehtäväpaja (vapaaehtoinen, Opintososionomiharjoittelija) |
Zoom
|
|
Pe 07.02.2025 klo 13:45 - 16:00 (2 t 15 min) |
YHT1/Luento 4 |
Zoom
|
|
Ma 10.02.2025 klo 09:00 - 11:15 (2 t 15 min) |
YHT1/Kirjallisen oppimistehtävän ohjaus (mukana opintososionomiharjoittelija) |
Zoom
|
|
Ma 10.02.2025 klo 13:45 - 15:15 (1 t 30 min) |
YHT1/Tekstipaja |
Zoom
|
|
Ti 11.02.2025 klo 15:45 - 17:15 (1 t 30 min) |
YHT1/ Tehtäväpaja (vapaaehtoinen, opintososionomiharjoittelija) |
Zoom
|
|
Ke 05.03.2025 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
YHT1/Tukipaja (erikseen kutsutuille) |
Zoom
|
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa jäsentää ammatillisuuden monitieteelliset lähtökohdat ja tulevaisuuden muutoshaasteet
- tietää oman ammattialan historian ja keskeiset käsitteet
- osaa analysoida eettisen toimintansa taustalla olevia ihmiskäsityksiä ja arvoja
- tietää Diakin arvopohjan ja perustehtävän koulutusjärjestelmässä
- osaa kirjoittaa opiskeluun liittyviä lähdepohjaisia tekstejä
Sisältö
- keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja ammattialojen käsitteet
- ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
- ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat
- Diakin arvopohja
- lähteiden käyttö tekstissä, kielioppaat ja oikeakielisyys
Oppimateriaalit
KAIKILLE YHTEINEN, PAKOLLINEN MATERIAALI SOSIAALIALAN OPISKELIJOILLE:
1. Lähiopetuksen materiaali (soveltuvin osin mm. arvot, ammattietiikka, ammatillisuus)
2a. Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa (s. 7–102, 131–266). Tammi.
TAI
2b. Särkelä, A. (2001) tai uudempi. Välittäminen ammattina. Vastapaino.
3. Suomen ammattikorkeakoulujen sosiaalialan koulutuksen. verkosto. (20.4.2023). Sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksen kompetenssit [Hyväksytty 20.4.2023 SOAMK:n verkostokokouksessa]. https://www.sosiaalialanamkverkosto.fi/sosiaalialan-tutkinnot-ja-kompetenssit/
4. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2022). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/4fb08bf6-d9e1-11ed-bdad-00155d64030a
Opetusmenetelmät
Ydinsisällöt:
- keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja keskeiset käsitteet
- ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
- sosionomin ammatti ja sosionomien sijoittuminen sosiaalialan työkentälle
- ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat, Diakin arvopohja
- sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten ammattieettiset ohjeet
- eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
- autonomia ja itsemääräämisoikeus
- ihmisarvo ja ihmisoikeudet
- palveluammatin periaatteet
- lähteiden käyttö tekstissä, kielioppaat ja oikeakielisyys
• Opintojakson suoritus antaa perustan opiskelijan eettiselle ja ammattieettiselle osaamiselle ja kasvulle, sekä alan historian, nykypäivän ja tulevaisuuden jäsentämiselle. Suorituksessa esille tulevat ilmiöt ja teemat laajenevat, syvenevät ja konkretisoituvat myöhempien opintojen teoria- ja harjoittelujaksojen aikana.
•Suoritukseen kuuluu myös kirjallisen viestinnän opetus, josta saadut valmiudet konkretisoituvat kirjallisessa oppimistehtävässä ja vahvistuvat opintojen myöhemmissä kirjallisessa suorituksissa.
•Opiskelijat tekevät kaksi kirjallisen viestinnän tehtävää ja kirjoittavat kirjallisen oppimistehtävän (ammatillisuutta ja etiikkaa käsittelevä lähteistetty teksti).
•Kirjoittamalla oppimistehtävää opiskelijat jäsentävät lukemaansa, poimivat siitä keskeiset näkökulmat sekä analysoivat ja pohtivat lukemaansa oman koulutusalansa näkökulmasta. Opiskelijat yhdistävät omia kokemuksiaan ja havaintojaan teoriatietoon.
•Tehtävän avulla opiskelijat osoittavat Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan ammatillisuus ja etiikka -suorituksen tavoitteiden ja sisällön mukaisen osaamisensa
Opintojakson suoritus:
- aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
- kirjallisen viestinnän kahden tehtävän suoritus
- kirjallisen oppimistehtävän tekeminen (josta jakson arvosana)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksossa ei ole tenttiä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen, osallistuu oman oppimistehtävän ohjaukseen, perehtyy itsenäisesti opiskelumateriaaliin ja työstää kirjallista oppimistehtävää (kaksi kirjallisen viestinnän tehtävää ja kirjallinen oppimistehtävä).
1 op = 26,7 h opiskelijan työtä
Lisätiedot
AHOT: Opintojakso voidaan ahotoida vain, mikäli opiskelijalla on osoittaa osaaminen aikaisempien korkeakouluopintojen kautta.