Skip to main content

YHT1VK25HKI-SOS Ethics and expertise in the social, health and church sectors (4cr)

Code: YHT1004A20S-3083

General information


Enrollment
23.09.2024 - 13.10.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
13.01.2025 - 16.02.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 60
Degree programmes
BA of Social Services
Teachers
Sanna-Maija Kohonen
Sampo Sivula
Mia Mäkinen
Course
YHT1004A20S

Realization has 13 reservations. Total duration of reservations is 24 h 45 min.

Time Topic Location
Tue 14.01.2025 time 08:30 - 10:00
(1 h 30 min)
YHT1/Orientaatio (mukana opintososionomiharjoittelija)
Zoom
Wed 15.01.2025 time 08:30 - 10:45
(2 h 15 min)
YHT1/Luento
Zoom
Tue 21.01.2025 time 12:45 - 15:00
(2 h 15 min)
YHT1/Kirjallinen viestintä 1
Zoom
Wed 22.01.2025 time 13:15 - 15:30
(2 h 15 min)
YHT1/Luento 2
Zoom
Tue 28.01.2025 time 12:30 - 14:45
(2 h 15 min)
YHT1/Kirjallinen viestintä 2
Zoom
Tue 28.01.2025 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
YHT1/Tehtäväpaja (vapaaehtoinen, Opintososionomiharjoittelija)
Zoom
Fri 31.01.2025 time 12:15 - 14:30
(2 h 15 min)
YHT1/Luento 3
Zoom
Wed 05.02.2025 time 15:45 - 17:15
(1 h 30 min)
YHT1/Tehtäväpaja (vapaaehtoinen, Opintososionomiharjoittelija)
Zoom
Fri 07.02.2025 time 13:45 - 16:00
(2 h 15 min)
YHT1/Luento 4
Zoom
Mon 10.02.2025 time 09:00 - 11:15
(2 h 15 min)
YHT1/Kirjallisen oppimistehtävän ohjaus (mukana opintososionomiharjoittelija)
Zoom
Mon 10.02.2025 time 13:45 - 15:15
(1 h 30 min)
YHT1/Tekstipaja
Zoom
Tue 11.02.2025 time 15:45 - 17:15
(1 h 30 min)
YHT1/ Tehtäväpaja (vapaaehtoinen, opintososionomiharjoittelija)
Zoom
Wed 05.03.2025 time 09:00 - 10:30
(1 h 30 min)
YHT1/Tukipaja (erikseen kutsutuille)
Zoom
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

0-5

Objective

Students
- know how to analyse the multidisciplinary basis of expertise and the challenging changes of the future
- are familiar with the history and central concepts of their professional field
- know how to analyse the view of humans and values behind their ethical actions
- are familiar with Diak’s values and basic task in the education system
- know how to produce study-related texts based on source materials

Content

- central underlying sciences and concepts in the social, health and church sectors
- the history, current state and future of the professions
- the shared ethical basis of the professions, Diak’s value basis
- how to use sources in texts, language guides and grammatical correctness

Materials

KAIKILLE YHTEINEN, PAKOLLINEN MATERIAALI SOSIAALIALAN OPISKELIJOILLE:

1. Lähiopetuksen materiaali (soveltuvin osin mm. arvot, ammattietiikka, ammatillisuus)
2a. Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa (s. 7–102, 131–266). Tammi.
TAI
2b. Särkelä, A. (2001) tai uudempi. Välittäminen ammattina. Vastapaino.
3. Suomen ammattikorkeakoulujen sosiaalialan koulutuksen. verkosto. (20.4.2023). Sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksen kompetenssit [Hyväksytty 20.4.2023 SOAMK:n verkostokokouksessa]. https://www.sosiaalialanamkverkosto.fi/sosiaalialan-tutkinnot-ja-kompetenssit/
4. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2022). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/4fb08bf6-d9e1-11ed-bdad-00155d64030a

Teaching methods

Ydinsisällöt:

- keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja keskeiset käsitteet
- ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
- sosionomin ammatti ja sosionomien sijoittuminen sosiaalialan työkentälle
- ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat, Diakin arvopohja
- sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten ammattieettiset ohjeet
- eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
- autonomia ja itsemääräämisoikeus
- ihmisarvo ja ihmisoikeudet
- palveluammatin periaatteet
- lähteiden käyttö tekstissä, kielioppaat ja oikeakielisyys

• Opintojakson suoritus antaa perustan opiskelijan eettiselle ja ammattieettiselle osaamiselle ja kasvulle, sekä alan historian, nykypäivän ja tulevaisuuden jäsentämiselle. Suorituksessa esille tulevat ilmiöt ja teemat laajenevat, syvenevät ja konkretisoituvat myöhempien opintojen teoria- ja harjoittelujaksojen aikana.


•Suoritukseen kuuluu myös kirjallisen viestinnän opetus, josta saadut valmiudet konkretisoituvat kirjallisessa oppimistehtävässä ja vahvistuvat opintojen myöhemmissä kirjallisessa suorituksissa.

•Opiskelijat tekevät kaksi kirjallisen viestinnän tehtävää ja kirjoittavat kirjallisen oppimistehtävän (ammatillisuutta ja etiikkaa käsittelevä lähteistetty teksti).

•Kirjoittamalla oppimistehtävää opiskelijat jäsentävät lukemaansa, poimivat siitä keskeiset näkökulmat sekä analysoivat ja pohtivat lukemaansa oman koulutusalansa näkökulmasta. Opiskelijat yhdistävät omia kokemuksiaan ja havaintojaan teoriatietoon.

•Tehtävän avulla opiskelijat osoittavat Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan ammatillisuus ja etiikka -suorituksen tavoitteiden ja sisällön mukaisen osaamisensa

Opintojakson suoritus:

- aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
- kirjallisen viestinnän kahden tehtävän suoritus
- kirjallisen oppimistehtävän tekeminen (josta jakson arvosana)

Exam schedules

Opintojaksossa ei ole tenttiä

Completion alternatives

-

Student workload

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen, osallistuu oman oppimistehtävän ohjaukseen, perehtyy itsenäisesti opiskelumateriaaliin ja työstää kirjallista oppimistehtävää (kaksi kirjallisen viestinnän tehtävää ja kirjallinen oppimistehtävä).
1 op = 26,7 h opiskelijan työtä

Further information

AHOT: Opintojakso voidaan ahotoida vain, mikäli opiskelijalla on osoittaa osaaminen aikaisempien korkeakouluopintojen kautta.

Go back to top of page