AKEVK25HKI-SOS Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5op)
Toteutuksen tunnus: AKE0105A20S-3044
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 23.09.2024 - 13.10.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.01.2025 - 02.03.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Opettajat
- Sanna-Maija Kohonen
- Severi Saihomaa
- Sampo Sivula
- Ryhmät
- 
                        HKI-K25sosHKI-K25sos
- Opintojakso
- AKE0105A20S
Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 35 t 15 min.
| Aika | Aihe | Tila | 
|---|---|---|
| Ti 21.01.2025  klo 08:30 - 10:45 (2 t 15 min) | AKE/Aloitusinfo, luento ja ryhmäjako | Zoom | 
| Ke 22.01.2025  klo 08:30 - 10:45 (2 t 15 min) | AKE/Luento | Zoom | 
| Ke 05.02.2025  klo 08:30 - 11:15 (2 t 45 min) | AKE/Ryhmien ohjaus, A-ryhmä | Zoom | 
| Ke 05.02.2025  klo 08:30 - 11:15 (2 t 45 min) | AKE/Ryhmien ohjaus, B-ryhmä | Zoom | 
| Ke 05.02.2025  klo 12:15 - 13:45 (1 t 30 min) | AKE/Viestintä ja vuorovaikutus | Zoom | 
| Ke 05.02.2025  klo 14:00 - 15:30 (1 t 30 min) | AKE/Yhteiskirjoittaminen | Zoom | 
| Pe 07.02.2025  klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) | AKE/Luento | Zoom | 
| Ma 10.02.2025  klo 12:00 - 13:30 (1 t 30 min) | AKE/Ryhmien ohjaus, A-ryhmä | Zoom | 
| Ma 10.02.2025  klo 12:00 - 13:30 (1 t 30 min) | AKE/Ryhmien ohjaus, B-ryhmä | Zoom | 
| Ke 19.02.2025  klo 09:00 - 14:15 (5 t 15 min) | AKE/Itsenäinen työskentely ryhmissä | |
| Ma 24.02.2025  klo 08:30 - 14:00 (5 t 30 min) | AKE/Seminaari, A-ryhmä | Zoom | 
| Ma 24.02.2025  klo 08:30 - 14:00 (5 t 30 min) | AKE/Seminaari, B-ryhmä | Zoom | 
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
                    
Tavoitteet
Opiskelija 
- osaa kehittää omia vuorovaikutustaitojaan eettisesti sensitiiviseen, ihmisoikeuksiin sitoutuvaan vuorovaikutustyöhön erilaisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa 
- ymmärtää asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänhistorian ja -kokemukset kohtaamisen ja toiminnan lähtökohtana 
- osaa käyttää selkokieltä 
- osaa ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät asiat haastavien asiakasryhmien kanssa  
- tuntee ryhmädynamiikkaa ja osaa toimia ryhmässä 
- osaa reflektoida omaa toimintaansa ja vuorovaikutustaitojaan
                    
Sisältö
- vuorovaikutustaidot 
- alan ammattietiikka 
- moninainen ja monikulttuurinen asiakkuus 
- selkokieli 
- ryhmätoiminta 
- työturvallisuuden perusteet  
- ammatillinen reflektiotaito
                    
Aika ja paikka
lukujärjestyksen mukaan
                    
Oppimateriaalit
Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus : dialoginen asiakastyö. Edita.
tai
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.
Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9 
Jokin seuraavista:
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
 
Niemistö, R. (2007 tai vanhempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
Suoninen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. R., & Ahokas, M. (2014 tai vanhempi). Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro. (Luvut 1, 2, 4 ja 5.)
Lisäksi: Käytä myös YHT1 jakson kirjallisuutta ja ammattieettisiä ohjeita soveltuvin osin: 
Juujärvi, S., Myyry, L., &  Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi. 
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2022). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/4fb08bf6-d9e1-11ed-bdad-00155d64030a 
                    
Opetusmenetelmät
Luennot, luentokeskustelut ja oppimistehtävät (Asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä, Vuorovaikutus ryhmässä -tiimitehtävä). 
Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen.
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa on mahdollinen, jos opiskelija on hakenut ahotia, mutta saanut hylkäävän päätöksen.
Tentti: 3 kirjaa sekä 1 artikkeli selkokielestä
1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Edita.
tai 
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.
2. Sundell, L. (2014). Työkaverina pelko: Väkivaltariskien ennakointi ja hallinta. PS-Kustannus.
3.  Yksi seuraavista:
Suoninen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. R., & Ahokas, M. (2014 tai vanhempi). Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro. (Luvut 1, 2, 4 ja 5.)
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
Niemistö, R. (2007 tai vanhempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
4. Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9 
                    
Lisätiedot
Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla.