AKEVK25HKI-SOS Encounters and professional interaction (5cr)
Code: AKE0105A20S-3044
General information
- Enrollment
- 23.09.2024 - 13.10.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 20.01.2025 - 02.03.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 60
- Degree programmes
- BA of Social Services
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
- Teachers
- Sanna-Maija Kohonen
- Severi Saihomaa
- Sampo Sivula
- Course
- AKE0105A20S
Realization has 12 reservations. Total duration of reservations is 35 h 15 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Tue 21.01.2025 time 08:30 - 10:45 (2 h 15 min) |
AKE/Aloitusinfo, luento ja ryhmäjako |
Zoom
|
|
Wed 22.01.2025 time 08:30 - 10:45 (2 h 15 min) |
AKE/Luento |
Zoom
|
|
Wed 05.02.2025 time 08:30 - 11:15 (2 h 45 min) |
AKE/Ryhmien ohjaus, A-ryhmä |
Zoom
|
|
Wed 05.02.2025 time 08:30 - 11:15 (2 h 45 min) |
AKE/Ryhmien ohjaus, B-ryhmä |
Zoom
|
|
Wed 05.02.2025 time 12:15 - 13:45 (1 h 30 min) |
AKE/Viestintä ja vuorovaikutus |
Zoom
|
|
Wed 05.02.2025 time 14:00 - 15:30 (1 h 30 min) |
AKE/Yhteiskirjoittaminen |
Zoom
|
|
Fri 07.02.2025 time 08:30 - 11:30 (3 h 0 min) |
AKE/Luento |
Zoom
|
|
Mon 10.02.2025 time 12:00 - 13:30 (1 h 30 min) |
AKE/Ryhmien ohjaus, A-ryhmä |
Zoom
|
|
Mon 10.02.2025 time 12:00 - 13:30 (1 h 30 min) |
AKE/Ryhmien ohjaus, B-ryhmä |
Zoom
|
|
Wed 19.02.2025 time 09:00 - 14:15 (5 h 15 min) |
AKE/Itsenäinen työskentely ryhmissä |
|
|
Mon 24.02.2025 time 08:30 - 14:00 (5 h 30 min) |
AKE/Seminaari, A-ryhmä |
Zoom
|
|
Mon 24.02.2025 time 08:30 - 14:00 (5 h 30 min) |
AKE/Seminaari, B-ryhmä |
Zoom
|
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Objective
Students
• know how to develop their interaction skills in ethically sensitive human rights-related interactions with all kinds of people in various life situations
• know how to use plain language
• understand the customer’s diversity, multiculturality, life history and experiences as the basis for encounters and actions
• know how to consider safety with challenging customer groups
• are familiar with group dynamics and know how to act in groups
• know how to reflect on their actions and interaction skills
Content
• interaction skills
• professional ethics in their field
• plain language
• diverse and multicultural customers
• activity in groups
• basics of occupational safety
• professional reflection skills
Location and time
lukujärjestyksen mukaan
Materials
Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus : dialoginen asiakastyö. Edita.
tai
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.
Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9
Jokin seuraavista:
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
Niemistö, R. (2007 tai vanhempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
Suoninen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. R., & Ahokas, M. (2014 tai vanhempi). Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro. (Luvut 1, 2, 4 ja 5.)
Lisäksi: Käytä myös YHT1 jakson kirjallisuutta ja ammattieettisiä ohjeita soveltuvin osin:
Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi.
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2022). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/4fb08bf6-d9e1-11ed-bdad-00155d64030a
Teaching methods
Luennot, luentokeskustelut ja oppimistehtävät (Asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä, Vuorovaikutus ryhmässä -tiimitehtävä).
Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen.
Completion alternatives
Vaihtoehtoinen suoritustapa on mahdollinen, jos opiskelija on hakenut ahotia, mutta saanut hylkäävän päätöksen.
Tentti: 3 kirjaa sekä 1 artikkeli selkokielestä
1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Edita.
tai
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.
2. Sundell, L. (2014). Työkaverina pelko: Väkivaltariskien ennakointi ja hallinta. PS-Kustannus.
3. Yksi seuraavista:
Suoninen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. R., & Ahokas, M. (2014 tai vanhempi). Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro. (Luvut 1, 2, 4 ja 5.)
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
Niemistö, R. (2007 tai vanhempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
4. Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9
Further information
Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla.