AKEMK25HKI-SOSKIR Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5op)
Toteutuksen tunnus: AKE0105A20S-3045
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 23.09.2024 - 13.10.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.02.2025 - 23.03.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Opettajat
- Sanna-Maija Kohonen
- Sanna Jattu
- Hanna Hovila
- Ryhmät
-
HKI-K25sosdHKI-K25sosd
- Opintojakso
- AKE0105A20S
Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 33 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 04.02.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
AKE/Aloitusinfo, luento ja ryhmäjako |
HKI-327
Luokka 327
|
Ti 04.02.2025 klo 12:15 - 15:15 (3 t 0 min) |
AKE/Tiimityöskentely |
HKI-327
Luokka 327
|
To 06.02.2025 klo 11:30 - 13:45 (2 t 15 min) |
AKE/Ohjaus, A-ryhmä |
HKI-424
Hoitotyönluokka 424
|
To 06.02.2025 klo 11:30 - 13:45 (2 t 15 min) |
AKE Ohjaus, B-ryhmä |
HKI-428
Luokka 428
|
Pe 07.02.2025 klo 11:30 - 13:00 (1 t 30 min) |
AKE/Viestintä ja vuorovaikutus |
HKI-429
Monitoimitila 429
|
Ma 24.02.2025 klo 10:15 - 11:45 (1 t 30 min) |
AKE/Kielitietoinen ohjausote |
HKI-222
luokka 222
|
Ma 24.02.2025 klo 12:45 - 14:15 (1 t 30 min) |
AKE/Selkokielinen viestintä |
HKI-429
Monitoimitila 429
|
Ke 26.02.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
AKE/Vuorovaikutus ryhmässä |
HKI-429
Monitoimitila 429
|
Pe 28.02.2025 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
AKE/Haastavat asiakastilanteet |
HKI-429
Monitoimitila 429
|
Ma 17.03.2025 klo 09:00 - 15:15 (6 t 15 min) |
AKE/Seminaari A-ryhmä |
HKI-327
Luokka 327
|
To 20.03.2025 klo 09:00 - 15:15 (6 t 15 min) |
AKE/Seminaari B-ryhmä |
HKI-327
Luokka 327
|
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa kehittää omia vuorovaikutustaitojaan eettisesti sensitiiviseen, ihmisoikeuksiin sitoutuvaan vuorovaikutustyöhön erilaisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
- ymmärtää asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänhistorian ja -kokemukset kohtaamisen ja toiminnan lähtökohtana
- osaa käyttää selkokieltä
- osaa ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät asiat haastavien asiakasryhmien kanssa
- tuntee ryhmädynamiikkaa ja osaa toimia ryhmässä
- osaa reflektoida omaa toimintaansa ja vuorovaikutustaitojaan
Sisältö
- vuorovaikutustaidot
- alan ammattietiikka
- moninainen ja monikulttuurinen asiakkuus
- selkokieli
- ryhmätoiminta
- työturvallisuuden perusteet
- ammatillinen reflektiotaito
Aika ja paikka
lukujärjestyksen mukaan
Oppimateriaalit
Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus : dialoginen asiakastyö. Edita.
tai
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.
Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9
Jokin seuraavista:
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
Niemistö, R. ( 2007 tai vanhempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
Suoninen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. R., & Ahokas, M. (2014 tai vanhempi). Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro. (Luvut 1, 2, 4 ja 5.)
Lisäksi: Käytä myös YHT1 jakson kirjallisuutta ja ammattieettisiä ohjeita soveltuvin osin:
Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi.
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2022). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/4fb08bf6-d9e1-11ed-bdad-00155d64030a
Opetusmenetelmät
Luennot, luentokeskustelut ja oppimistehtävät (Asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä, Minä ryhmässä -yksilötehtävä).
Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa on mahdollinen, jos opiskelija on hakenut ahotia, mutta saanut hylkäävän päätöksen.
Tentti: 3 kirjaa sekä 1 artikkeli selkokielestä
1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Edita.
tai
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.
2. Sundell, L. (2014). Työkaverina pelko: Väkivaltariskien ennakointi ja hallinta. PS-Kustannus.
3. Yksi seuraavista:
Suoninen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. R., & Ahokas, M. (2014 tai vanhempi). Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro. (Luvut 1, 2, 4 ja 5.)
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
Niemistö, R. (2007 tai vanhempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
4. Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9
Lisätiedot
Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla.