Siirry suoraan sisältöön

AKEMK25HKI-SOSKIR Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5op)

Toteutuksen tunnus: AKE0105A20S-3045

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.02.2025 - 23.03.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Sanna-Maija Kohonen
Sanna Jattu
Hanna Hovila
Ryhmät
HKI-K25sosd
HKI-K25sosd
Opintojakso
AKE0105A20S

Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 33 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ti 04.02.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
AKE/Aloitusinfo, luento ja ryhmäjako
HKI-327 Luokka 327
Ti 04.02.2025 klo 12:15 - 15:15
(3 t 0 min)
AKE/Tiimityöskentely
HKI-327 Luokka 327
To 06.02.2025 klo 11:30 - 13:45
(2 t 15 min)
AKE/Ohjaus, A-ryhmä
HKI-424 Hoitotyönluokka 424
To 06.02.2025 klo 11:30 - 13:45
(2 t 15 min)
AKE Ohjaus, B-ryhmä
HKI-428 Luokka 428
Pe 07.02.2025 klo 11:30 - 13:00
(1 t 30 min)
AKE/Viestintä ja vuorovaikutus
HKI-429 Monitoimitila 429
Ma 24.02.2025 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
AKE/Kielitietoinen ohjausote
HKI-222 luokka 222
Ma 24.02.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
AKE/Selkokielinen viestintä
HKI-429 Monitoimitila 429
Ke 26.02.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
AKE/Vuorovaikutus ryhmässä
HKI-429 Monitoimitila 429
Pe 28.02.2025 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
AKE/Haastavat asiakastilanteet
HKI-429 Monitoimitila 429
Ma 17.03.2025 klo 09:00 - 15:15
(6 t 15 min)
AKE/Seminaari A-ryhmä
HKI-327 Luokka 327
To 20.03.2025 klo 09:00 - 15:15
(6 t 15 min)
AKE/Seminaari B-ryhmä
HKI-327 Luokka 327
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa kehittää omia vuorovaikutustaitojaan eettisesti sensitiiviseen, ihmisoikeuksiin sitoutuvaan vuorovaikutustyöhön erilaisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
- ymmärtää asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänhistorian ja -kokemukset kohtaamisen ja toiminnan lähtökohtana
- osaa käyttää selkokieltä
- osaa ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät asiat haastavien asiakasryhmien kanssa
- tuntee ryhmädynamiikkaa ja osaa toimia ryhmässä
- osaa reflektoida omaa toimintaansa ja vuorovaikutustaitojaan

Sisältö

- vuorovaikutustaidot
- alan ammattietiikka
- moninainen ja monikulttuurinen asiakkuus
- selkokieli
- ryhmätoiminta
- työturvallisuuden perusteet
- ammatillinen reflektiotaito

Aika ja paikka

lukujärjestyksen mukaan

Oppimateriaalit

Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus : dialoginen asiakastyö. Edita.
tai
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.

Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9

Jokin seuraavista:
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.

Niemistö, R. ( 2007 tai vanhempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.

Suoninen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. R., & Ahokas, M. (2014 tai vanhempi). Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro. (Luvut 1, 2, 4 ja 5.)

Lisäksi: Käytä myös YHT1 jakson kirjallisuutta ja ammattieettisiä ohjeita soveltuvin osin:

Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi.

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2022). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/4fb08bf6-d9e1-11ed-bdad-00155d64030a

Opetusmenetelmät

Luennot, luentokeskustelut ja oppimistehtävät (Asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä, Minä ryhmässä -yksilötehtävä).
Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa on mahdollinen, jos opiskelija on hakenut ahotia, mutta saanut hylkäävän päätöksen.

Tentti: 3 kirjaa sekä 1 artikkeli selkokielestä

1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Edita.
tai
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.

2. Sundell, L. (2014). Työkaverina pelko: Väkivaltariskien ennakointi ja hallinta. PS-Kustannus.

3. Yksi seuraavista:

Suoninen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. R., & Ahokas, M. (2014 tai vanhempi). Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro. (Luvut 1, 2, 4 ja 5.)

Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.

Niemistö, R. (2007 tai vanhempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.

4. Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9

Lisätiedot

Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla.

Siirry alkuun