Skip to main content

AKEMK25HKI-SOSKIR Encounters and professional interaction (5cr)

Code: AKE0105A20S-3045

General information


Enrollment
23.09.2024 - 13.10.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
03.02.2025 - 23.03.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 60
Degree programmes
BA of Social Services
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
Teachers
Sanna-Maija Kohonen
Sanna Jattu
Hanna Hovila
Course
AKE0105A20S

Realization has 11 reservations. Total duration of reservations is 33 h 30 min.

Time Topic Location
Tue 04.02.2025 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
AKE/Aloitusinfo, luento ja ryhmäjako
HKI-327 Luokka 327
Tue 04.02.2025 time 12:15 - 15:15
(3 h 0 min)
AKE/Tiimityöskentely
HKI-327 Luokka 327
Thu 06.02.2025 time 11:30 - 13:45
(2 h 15 min)
AKE/Ohjaus, A-ryhmä
HKI-424 Hoitotyönluokka 424
Thu 06.02.2025 time 11:30 - 13:45
(2 h 15 min)
AKE Ohjaus, B-ryhmä
HKI-428 Luokka 428
Fri 07.02.2025 time 11:30 - 13:00
(1 h 30 min)
AKE/Viestintä ja vuorovaikutus
HKI-429 Monitoimitila 429
Mon 24.02.2025 time 10:15 - 11:45
(1 h 30 min)
AKE/Kielitietoinen ohjausote
HKI-222 luokka 222
Mon 24.02.2025 time 12:45 - 14:15
(1 h 30 min)
AKE/Selkokielinen viestintä
HKI-429 Monitoimitila 429
Wed 26.02.2025 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
AKE/Vuorovaikutus ryhmässä
HKI-429 Monitoimitila 429
Fri 28.02.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
AKE/Haastavat asiakastilanteet
HKI-429 Monitoimitila 429
Mon 17.03.2025 time 09:00 - 15:15
(6 h 15 min)
AKE/Seminaari A-ryhmä
HKI-327 Luokka 327
Thu 20.03.2025 time 09:00 - 15:15
(6 h 15 min)
AKE/Seminaari B-ryhmä
HKI-327 Luokka 327
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Objective

Students
• know how to develop their interaction skills in ethically sensitive human rights-related interactions with all kinds of people in various life situations
• know how to use plain language
• understand the customer’s diversity, multiculturality, life history and experiences as the basis for encounters and actions
• know how to consider safety with challenging customer groups
• are familiar with group dynamics and know how to act in groups
• know how to reflect on their actions and interaction skills

Content

• interaction skills
• professional ethics in their field
• plain language
• diverse and multicultural customers
• activity in groups
• basics of occupational safety
• professional reflection skills

Location and time

lukujärjestyksen mukaan

Materials

Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus : dialoginen asiakastyö. Edita.
tai
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.

Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9

Jokin seuraavista:
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.

Niemistö, R. ( 2007 tai vanhempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.

Suoninen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. R., & Ahokas, M. (2014 tai vanhempi). Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro. (Luvut 1, 2, 4 ja 5.)

Lisäksi: Käytä myös YHT1 jakson kirjallisuutta ja ammattieettisiä ohjeita soveltuvin osin:

Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi.

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2022). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/4fb08bf6-d9e1-11ed-bdad-00155d64030a

Teaching methods

Luennot, luentokeskustelut ja oppimistehtävät (Asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä, Minä ryhmässä -yksilötehtävä).
Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen.

Completion alternatives

Vaihtoehtoinen suoritustapa on mahdollinen, jos opiskelija on hakenut ahotia, mutta saanut hylkäävän päätöksen.

Tentti: 3 kirjaa sekä 1 artikkeli selkokielestä

1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Edita.
tai
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.

2. Sundell, L. (2014). Työkaverina pelko: Väkivaltariskien ennakointi ja hallinta. PS-Kustannus.

3. Yksi seuraavista:

Suoninen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. R., & Ahokas, M. (2014 tai vanhempi). Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro. (Luvut 1, 2, 4 ja 5.)

Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.

Niemistö, R. (2007 tai vanhempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.

4. Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9

Further information

Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla.

Go back to top of page