Siirry suoraan sisältöön

MUU01MK25HKI-SOSKIR Suomalainen yhteiskunta, sosiaaliturva ja palvelujärjestelmä (5op)

Toteutuksen tunnus: MUU0105A20S-3044

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.03.2025 - 25.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Tiina Lintunen
Sanna-Maija Kohonen
Ryhmät
HKI-K25sosd
HKI-K25sosd
Opintojakso
MUU0105A20S

Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 39 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ke 19.03.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
MUU01/Orientaatio
HKI-331 Luokka 331
Pe 21.03.2025 klo 08:45 - 11:45
(3 t 0 min)
MUU01/Luento
HKI-429 Monitoimitila 429
Ma 31.03.2025 klo 11:15 - 13:30
(2 t 15 min)
MUU01/Luento
HKI-426 Anatomian luokka 426
Ke 02.04.2025 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
MUU01/Luento
HKI-426 Anatomian luokka 426
To 03.04.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
MUU01/Luento
HKI-328 Luokka 328
Ma 14.04.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
MUU01/Tiimityöskentely
Ma 28.04.2025 klo 10:30 - 12:00
(1 t 30 min)
MUU01 Väliohjaus, B-ryhmä
HKI-425 Lääkehoidon luokka 425
Ma 28.04.2025 klo 13:00 - 14:30
(1 t 30 min)
MUU01/Väliohjaus, A-ryhmä
HKI-425 Lääkehoidon luokka 425
Ke 30.04.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
MUU01/Paritentti
HKI-332b Iso luentosali 332b
HKI-332a Iso luentosali 332a
Ma 19.05.2025 klo 08:30 - 14:30
(6 t 0 min)
MUU01/Seminaari A-ryhmä
HKI-328 Luokka 328
Ti 20.05.2025 klo 08:30 - 14:30
(6 t 0 min)
MUU01/Seminaari, B-ryhmä
HKI-429 Monitoimitila 429
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa jäsentää hyvinvoinnin osa-alueet
- osaa jäsentää suomalaisten hyvinvoinnin tilaa ja hyvinvointieroja
- tuntee suomalaisen yhteiskunnan ja hyvinvointivaltion sekä elämäntapojen muutokset
- osaa jäsentää sosiaalipolitiikan lähtökohtia ja tietää missä kentässä sosiaalialan työtä tehdään
- tuntee sosiaalilainsäädännön perusteet
- tuntee toimeentuloturvan ja sosiaalivakuutuksen osa-alueet
- osaa jäsentää hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta edistävän palvelujärjestelmän
- tietää keskeiset sosiaali- ja terveyspalvelujen muutokset ja palvelujen kehittämisohjelmat ja -projektit
- osaa jäsentää asiakkaan/ potilaan asemaa ja oikeuksia sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä

Sisältö

- hyvinvoinnin osa-alueet
- hyvinvointierot
- suomalaisen yhteiskunnan ja hyvinvointivaltion kehitys sekä elämäntapojen muutokset
- sosiaalipolitiikan lähtökohdat
- sosiaalilainsäädännön perusteet
- toimeentuloturva ja sosiaalivakuutus
- hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta edistävä palvelujärjestelmä
- sosiaali- ja terveyspalvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projektit sekä uudistamishaasteet
- asiakkaan/ potilaan asema ja oikeudet sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä

Oppimateriaalit

Tentitään: Karvonen S., Kestilä, L., ja Saikkonen, P. (2022). Suomalaisten hyvinvointi 2022. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (s. 1-192). https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-996-2

Tiimitehtävässä käytetään seuraavia pakollisia lähteitä:
1. Sosiaali- ja terveysministeriö. (i.a.). Sosiaali- ja terveyspalvelut. https://stm.fi/sotepalvelut
2. Kelan verkkosivut, www.kela.fi

Oheiskirjallisuuslista Diaklessa. Lisäksi tehtävässä hyödynnetään kirjallisuutta valitun asiakasryhmän mukaisesti.

Opetusmenetelmät

Opiskelija ymmärtää suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehityksen ja historian sekä sosiaaliturvan kokonaisrakenteen ja palvelujärjestelmän merkityksen hyvinvoinnille.
Keskeisimpiä sisältöjä ovat yhteiskunnan muutos, elämäntavan muutokset, hyvinvointierojen ilmenemismuodot, sosiaalipalvelujen tuottajasektorit, lainsäädäntö.
Opiskelija harjaantuu haastattelemaan asiakasta eettisesti kestävällä tavalla ja luomaan hänen tarvettaan vastaavan palvelukartoituksen. Opiskelija kykenee arvioimaan palvelujen ja etuuksien toteutumista sekä niiden merkitystä hyvinvoinnin tukemisessa. Arvioinnissa huomioidaan sekä asiakkaan että ammattilaisen näkökulmat.

Opintosuorituksen kuvaus:
Opiskelijat perehtyvät luentojen, mahdollisen ennakkomateriaalin, artikkeleiden, verkkokeskustelujen ja vuorovaikutuksellisen kontaktiopetuksen avulla:
- hyvinvointivaltion historiaan, sosiaalipolitiikan lähtökohtiin sekä hyvinvoinnin osa-alueisiin
- yhteiskunnan ja elämäntavan muutoskausiin
- sosiaalilainsäädäntöön, sosiaalipalvelujen tuottajasektoreihin ja sosiaaliturvan kokonaisrakenteeseen
Keskustelutehtävässä opiskelijat osallistuvat Diakle-alustalla elämäntapojen muutoksiin ja sukupolviin liittyvään keskustelutehtävään.

Verkkotentissä painopisteinä ovat:
- suomalaisen hyvinvoinnin tila
- hyvinvointierot
- hyvinvointiyhteiskunnan muutoshaasteet

Tiimitehtävässä tarkastellaan valitun asiakasryhmän edustajan palvelukokemuksia, laaditaan asiakkaalle palvelukartoitus sekä arvioidaan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten haastattelujen ja kirjallisuuden avulla, miten palvelutarpeeseen on vastattu valitun asiakasryhmän kohdalla.

Tehtävät puretaan seminaareissa, joissa hyödynnetään vuorovaikutuksellisia esitysmuotoja.

Toteutus voi olla päivä-, verkko- tai monimuotototeutus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tiimitehtävässä haastatellaan sosiaali- ja terveyspalvelujen ammattilaisia.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjatentti voidaan uusia opiskelijan valitsemana uusintatenttipäivänä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Alkuinfo (4 h), luennot yhteiskunnan ja elämäntavan muutoksista (2 x 4 h), luennot palvelujärjestelmästä (2 x 4h), seminaari (6-8 h), tentti (3 -4 h). Opiskelijan on lisäksi varattava aikaa tiimityöskentelyyn ja tiimien ohjaukseen (n. 2 h) sekä keskustelutehtävään osallistumiseen.

Lisätiedot

Osa opetuksesta voidaan toteuttaa suurryhmissä.
AHOT toteutetaan Diakin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.

Siirry alkuun