Skip to main content

MUU01MK25HKI-SOSKIR Finnish society, social security and service system (5cr)

Code: MUU0105A20S-3044

General information


Enrollment
23.09.2024 - 13.10.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
17.03.2025 - 25.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 60
Degree programmes
BA of Social Services
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
Teachers
Tiina Lintunen
Sanna-Maija Kohonen
Course
MUU0105A20S

Realization has 11 reservations. Total duration of reservations is 39 h 15 min.

Time Topic Location
Wed 19.03.2025 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
MUU01/Orientaatio
HKI-331 Luokka 331
Fri 21.03.2025 time 08:45 - 11:45
(3 h 0 min)
MUU01/Luento
HKI-429 Monitoimitila 429
Mon 31.03.2025 time 11:15 - 13:30
(2 h 15 min)
MUU01/Luento
HKI-426 Anatomian luokka 426
Wed 02.04.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
MUU01/Luento
HKI-426 Anatomian luokka 426
Thu 03.04.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
MUU01/Luento
HKI-328 Luokka 328
Mon 14.04.2025 time 09:00 - 16:00
(7 h 0 min)
MUU01/Tiimityöskentely
Mon 28.04.2025 time 10:30 - 12:00
(1 h 30 min)
MUU01 Väliohjaus, B-ryhmä
HKI-425 Lääkehoidon luokka 425
Mon 28.04.2025 time 13:00 - 14:30
(1 h 30 min)
MUU01/Väliohjaus, A-ryhmä
HKI-425 Lääkehoidon luokka 425
Wed 30.04.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
MUU01/Paritentti
HKI-332b Iso luentosali 332b
HKI-332a Iso luentosali 332a
Mon 19.05.2025 time 08:30 - 14:30
(6 h 0 min)
MUU01/Seminaari A-ryhmä
HKI-328 Luokka 328
Tue 20.05.2025 time 08:30 - 14:30
(6 h 0 min)
MUU01/Seminaari, B-ryhmä
HKI-429 Monitoimitila 429
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

0-5

Objective

Students
• know how to analyse the sections of welfare
• know how to analyse the state of Finnish welfare and differences in welfare
• are familiar with changes in the Finnish society, welfare state and way of life
• know how to analyse the basis of social policies and which fields social work is carried out in
• are familiar with the basics of social legislation
• are familiar with income security and social insurance
• know how to analyse the service system that promotes welfare and social safety
• are familiar with key changes in social and health services as well as service development programmes and projects
• know how to analyse the customer’s/patient’s position and rights in the social services and healthcare service system.

Content

• sections of welfare
• differences in welfare
• development of the Finnish society and welfare state and changes in the way of life
• basis of social policies
• basics of social legislation
• income security and social insurance
• a service system that promotes welfare and social safety
• changes, development programmes and projects and renewal challenges in social and healthcare services
• the customer’s/patient’s position and rights in the social and healthcare service system

Materials

Tentitään: Karvonen S., Kestilä, L., ja Saikkonen, P. (2022). Suomalaisten hyvinvointi 2022. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (s. 1-192). https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-996-2

Tiimitehtävässä käytetään seuraavia pakollisia lähteitä:
1. Sosiaali- ja terveysministeriö. (i.a.). Sosiaali- ja terveyspalvelut. https://stm.fi/sotepalvelut
2. Kelan verkkosivut, www.kela.fi

Oheiskirjallisuuslista Diaklessa. Lisäksi tehtävässä hyödynnetään kirjallisuutta valitun asiakasryhmän mukaisesti.

Teaching methods

Opiskelija ymmärtää suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehityksen ja historian sekä sosiaaliturvan kokonaisrakenteen ja palvelujärjestelmän merkityksen hyvinvoinnille.
Keskeisimpiä sisältöjä ovat yhteiskunnan muutos, elämäntavan muutokset, hyvinvointierojen ilmenemismuodot, sosiaalipalvelujen tuottajasektorit, lainsäädäntö.
Opiskelija harjaantuu haastattelemaan asiakasta eettisesti kestävällä tavalla ja luomaan hänen tarvettaan vastaavan palvelukartoituksen. Opiskelija kykenee arvioimaan palvelujen ja etuuksien toteutumista sekä niiden merkitystä hyvinvoinnin tukemisessa. Arvioinnissa huomioidaan sekä asiakkaan että ammattilaisen näkökulmat.

Opintosuorituksen kuvaus:
Opiskelijat perehtyvät luentojen, mahdollisen ennakkomateriaalin, artikkeleiden, verkkokeskustelujen ja vuorovaikutuksellisen kontaktiopetuksen avulla:
- hyvinvointivaltion historiaan, sosiaalipolitiikan lähtökohtiin sekä hyvinvoinnin osa-alueisiin
- yhteiskunnan ja elämäntavan muutoskausiin
- sosiaalilainsäädäntöön, sosiaalipalvelujen tuottajasektoreihin ja sosiaaliturvan kokonaisrakenteeseen
Keskustelutehtävässä opiskelijat osallistuvat Diakle-alustalla elämäntapojen muutoksiin ja sukupolviin liittyvään keskustelutehtävään.

Verkkotentissä painopisteinä ovat:
- suomalaisen hyvinvoinnin tila
- hyvinvointierot
- hyvinvointiyhteiskunnan muutoshaasteet

Tiimitehtävässä tarkastellaan valitun asiakasryhmän edustajan palvelukokemuksia, laaditaan asiakkaalle palvelukartoitus sekä arvioidaan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten haastattelujen ja kirjallisuuden avulla, miten palvelutarpeeseen on vastattu valitun asiakasryhmän kohdalla.

Tehtävät puretaan seminaareissa, joissa hyödynnetään vuorovaikutuksellisia esitysmuotoja.

Toteutus voi olla päivä-, verkko- tai monimuotototeutus

Employer connections

Tiimitehtävässä haastatellaan sosiaali- ja terveyspalvelujen ammattilaisia.

Exam schedules

Kirjatentti voidaan uusia opiskelijan valitsemana uusintatenttipäivänä

Completion alternatives

-

Student workload

Alkuinfo (4 h), luennot yhteiskunnan ja elämäntavan muutoksista (2 x 4 h), luennot palvelujärjestelmästä (2 x 4h), seminaari (6-8 h), tentti (3 -4 h). Opiskelijan on lisäksi varattava aikaa tiimityöskentelyyn ja tiimien ohjaukseen (n. 2 h) sekä keskustelutehtävään osallistumiseen.

Further information

Osa opetuksesta voidaan toteuttaa suurryhmissä.
AHOT toteutetaan Diakin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.

Go back to top of page